Forumreglerna på trav?

Sv: Forumreglerna på trav?

Tänkte bara skriva att jag läst igenom det ni skrivit, jag kan inte ge några besked nu men kom gärna med fler åsikter/önskemål. En del kan säkert genomföras, en del kommer inte genomföras. En del av det som nämns är redan ok.

Jag kommer nu flytta in denna tråd till Bukefalos-hjälp, störst chans att jag inte glömmer den då ;)

Lite mer om vad som skall tillåtas eller inte under Tävlingsforumen finns i denna tråd:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=724768

håller med övriga.. vad spelar det för nån roll om man diskuterar en stortränare/kusk här på buke, man gör ju det precis överallt annars :crazy:

Känner att det ibland kan behövas en diskusion ang. kuskar. Det är faktiskt en jättebra hjälp att få åsikter om NN som ska styra min häst i loppet. Kanske har NN rykte om sig att vara hård och just min häst behöver en mjuk och lyhörd kusk.....

Är med på mycket av vad Ameo skriver om att vi "travmänniskor" borde ta till oss kunskaper från ridfolket osv, men... sanningen är ju den att reglerna inom trav (karenser, speciella skor, vad som är tillåtet inom utrustning osv) är bundet till just trav. La själv av med Araber som vi enbart hade till ridning för bara för 2 år men likheterna mellan dem och travarna vad det gäller foder, skor.... Mja, båda raserna gnäggar ju......

Känner att det ibland kan behövas en diskusion ang. kuskar. Det är faktiskt en jättebra hjälp att få åsikter om NN som ska styra min häst i loppet. Kanske har NN rykte om sig att vara hård och just min häst behöver en mjuk och lyhörd kusk.....

Just precis då kan det bli fel - ett rykte är inte sanningen.
Därav är det bra att man har lite regler gällande att diskutera personer.

OK, för att slippa hårklyverier på ord....

Känner att det ibland kan behövas en diskusion ang. kuskar. Det är faktiskt en jättebra hjälp att få åsikter om NN som ska styra min häst i loppet. Kanske är NN KÄND för att vara hård och just min häst behöver en mjuk och lyhörd kusk.....

Ser inte skillnaden mellan att påstå att kuken NN är en hård kusk än att påstå att NN är en bra ryttare? Är det inte det forumet är till för- att kunna utbyta kunskaper?

håller med övriga.. vad spelar det för nån roll om man diskuterar en stortränare/kusk här på buke, man gör ju det precis överallt annars :crazy:

Men det är jättestor skillnad. Om du pratar skit om en kusk så försvinner skitsnacket i samma stund som du slutar tala. På nätet hänger det däremot kvar, de skrivna orden står där och både du och Gunnar kan få ett förtalsmål på halsen.

Dessutom kan vem som helst regga exvis nicket Goop, påstå sig vara insatt i travvärlden och sen påstå att stjärnkusken T Ravare plågar sina hästar. Rent ljug för att sabotera för en konkurrent, alltså.

OK, för att slippa hårklyverier på ord....

Känner att det ibland kan behövas en diskusion ang. kuskar. Det är faktiskt en jättebra hjälp att få åsikter om NN som ska styra min häst i loppet. Kanske är NN KÄND för att vara hård och just min häst behöver en mjuk och lyhörd kusk.....

Ser inte skillnaden mellan att påstå att kuken NN är en hård kusk än att påstå att NN är en bra ryttare? Är det inte det forumet är till för- att kunna utbyta kunskaper?

Nej det var inte hårklyverier på ord utan ett faktum att det kan uppstå.

Förstår inte detta :confused:
Ser inte skillnaden mellan att påstå att kuken NN är en hård kusk än att påstå att NN är en bra ryttare?
:o

Detta ser inte jag som en direkt nackdel....:cool:

Några korta klargöranden på några av frågorna:
Det är inte tillåtet att använda forumsidorna till att söka tränare. Alltså få reda på namn på exempelvis bra hopptränare. Sådant skall ligga på annonssidorna. Vi skulle kunna ha sådant här, men detta är inte något jag är villig att ändra på de närmsta åren i alla fall.
Att nämna namn på offentliga personer är ok, men om det hamnar i nofåt som liknar smutskastning eller reklam för personen och dess verksamhet så skall det tas bort. Oftast hamnar det där tämligen omgående.

Samma sak som gäller för tränare, gäller självklart även för kusk eller annan person.

Jag anser det betydligt bättre att man exempelvis ger eller försöker få tips om vilken typ av tränare/kusk man skall söka efter. Eller kanske tips om vad man skall försöka titta på eller kontrollera när man väljer. Man får sedan själv göra sitt val och det ser säkert olika ut beroende av vilken person man är och kanske även av var i landet man bor. Att bara få ett eller ett par namn, eller 100-tals lär inte vara till så mycket hjälp.

Jag förstår att alla gärna skulle vilja kunna prata hur mycket som helst om olka personer för att försöka komma fram till vilka som är bra, snälla osv osv. Men jag anser att det skapar betydligt mer problem än det faktiskt ger hjälp, eftersom man aldrig kan vara speciellt säker på sanningshalten i råden.
Att kvällstidningar och andra kastar skit på kuskar, får stå för dem. De har en ansvarig utgivare som i princip är ansvarig att kontrollera allt som skrivs och som även får stå till svars för det i efterhand. Samtidigt som de skyddas av tryckfrihets-förordning eller vad det nu heter ;)

Någon föreslog tidigare att Bukefalos skulle börja agera som en tidning, alltså med ansvarig utgivare och att alla skulle få skriva vad de ville. Grejen är då att jag och eller moderatorerna skulle tvingas läsa och godkänna samtliga inlägg innan de lades ut på sidan. Precis som med en insändarsida i en tidning. Detta skulle ta en otrolig tid och detta skulle inte vara ett forum längre utan en insändarsida.

Jag tycker att det är bättre med att alla snabbt och enkelt kan fråga och hjälpa varandra med nästan allting, så länge man inte bryter mot forumets ganska enkla och inte speciellt omfattande regler.

När det gäller vad som skall diskuteras i vilket forum är jag helt klart öppen för förslag och förändringar. Men jag vill ha liknande regler för alla tävlingsforum, så om det blir tillåtet att diskutera Hingstar under trav så skall det vara ok under de andra grenarna också.

Mycket är ok redan idag, om foder, utrustning eller annat är specifikt för just trav, och inte används i eller på ett speciellt sätt i någon annan gren så skall det få diskuteras på trav.

Och som någon skrev tidigare, jag anser inte att man måsta vara expert på den gren man modererar, det kan troligen ibland faktiskt vara till nackdel. Viktigast är att man sköter sin syssla på ett bra sätt, att ha ett stort intresse för grenen är helt klart ett plus, även om alla moderatorer inte kan väntas ha det för alla forum de modererar. Om de missköter sig skall ni höra av er till mig så jag får titta närmare på det. Det finns ingen möjlighet för mig att hålla koll på allt som händer, och det behövs oftast inte då moderatorerna gör ett utmärkt arbete, anser jag. Dessutom helt utan någon ersättning annat än skäll och möjligen beröm, från mig och er :)

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte på en sak. Vad det gäller tränare och kuskar så KAN vi ju redan nu här på Buke läsa en hel del, och det under rubriken Hästnytt: Trav & Galopp.

Måste bara fråga en sak: Jag har gått en treårig utbildning för att bli travtränare, och under dessa tre år har jag varit på praktik hos några både a och b tränare. En som jag har varit hos var jätteduktig med hästarna, medan en annan struntade i att träna hästarna över huvud taget, och var otrevlig mot dem. Om det då är en här på buke som säger att hon/han ska sätta sin häst i träning hos den andra tränaren jag nämnde, ska jag bara hålla tyst och hoppas på att hon/han själv inser vilken usel tränare han är? jag vet inte om jag kan sitta bredvid och se på när det händer. Men å andra sidan så kan det ju finnas folk som tycker att just den tränaren är bra, dom kanske inte har nån "inside info" men tycker ändå det. Så jag måste nog hålla med båda lägren i det här fallet, fast om det är så att jag har info som jag VET stämmer och inte bara hört ryktesvägen, så skulle jag nog tala om det iaf.

Men du, en knapp timme innan du skrev ditt inlägg skrev Gunnar ett långt inlägg och tog sig tid att förklara vad som gäller. Det är han som äger Buke och det är han som bestämmer!

Vad du än vet om en tränare så kan du inte använda Buke för att förmedla det du anser vara sant. Det framgår tydligt av Gunnars förklaring.

Måste bara fråga en sak: Jag har gått en treårig utbildning för att bli travtränare, och under dessa tre år har jag varit på praktik hos några både a och b tränare. En som jag har varit hos var jätteduktig med hästarna, medan en annan struntade i att träna hästarna över huvud taget, och var otrevlig mot dem. Om det då är en här på buke som säger att hon/han ska sätta sin häst i träning hos den andra tränaren jag nämnde, ska jag bara hålla tyst och hoppas på att hon/han själv inser vilken usel tränare han är? jag vet inte om jag kan sitta bredvid och se på när det händer. Men å andra sidan så kan det ju finnas folk som tycker att just den tränaren är bra, dom kanske inte har nån "inside info" men tycker ändå det. Så jag måste nog hålla med båda lägren i det här fallet, fast om det är så att jag har info som jag VET stämmer och inte bara hört ryktesvägen, så skulle jag nog tala om det iaf.

Varför inte PM personen med dina uppgifter.

Travinriktat

Det är ändå en brist för oss som får kuskar utdelade av dem som tar emot anmälningarna att inte få dikutera dem. Vissa kuskar föredrar en viss taktik och man kan inte alltid få nån som heter Goop bakom tömmarna.

Jag accepterar forumreglerna men skulle ändå vilja att man på något sätt kunde diskutera olika kuskars taktik och känsla utan att det blir för mycket namngivet.

Avelsinriktat:

Skulle man inte kunna dela Avelsforumet i till exempel Några stora rasgrupper? Ponny - Hbl - övrigt och så en generell till exempel?

Jag skulle tycka att det vore bra att om man under "Trav" hade underrubriker som tex utrustning, foder, balans osv...

Liknande trådar

Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 320
Senast: utanensko
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 687
Senast: solros
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30