Fortsätta rida? I så fall: hur länge då?

Solvira

Trådstartare
Jag har tänkt betäcka mitt kallblodstravarsto nästa år. Hur länge kan man fortsätta rida efter att man har betäckt? Det blir hennes första föl, eftersom hon inte tog åt sig när hennes förra ägare försökte betäcka henne.
Så tänkte jag fråga- vad skulle ni säga är den absolut gränsen för en förstföderska vad gäller ålder?

Min är dräktig för första gången i år.
Hon har nyss gått in i månad 9 nu o är stor som ett hus. :D Men jag rider o motionerar henne på annat sätt osså ännu. Blir mest barbacka nu, hon e så go o rund att sitta på. ;) Kommer att rida/motionera henne så länge hon vill, hon är pigg ännu.
Men orkar inte jobba i form o så, så dressyren skippade vi redan då hon var i månad 7. Märktes att hon bara tyckte det var jobbigt.

Jahaja, hoppas inte min lilla dam blir enormt stor, då hon är grov kallblodstravare redan... Väntar mig att det kommer att bli väldigt svårt att få på en sadel ganska tidigt. :p

Sadel? Rider du inte barbacka? ;)
Äh, pållan kan ridas så länge hon orkar! Jag vet de som prommenadridit in i elfte månaden. Själv har jag lagt av i början av 9:e eftersom hon blev trött. Det är individuellt.

Okej, då får jag väl ta och känna efter då. :) Jo, jag brukar rida barbacka en del på henne, eftersom hon är så himla mjuk och mysig att sitta på! :D Däremot föredrar jag att rida med sadel när det är hårfällning på gång. :smirk:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka