Fortsatt halt hund

Erikaa

Trådstartare
Hej igen, Ni hjälpte mig förut med hur jag skulle hantera mina nära och kära när det gällde min halta hund och hundvakt osv, det här var för ca 3 veckor sedan. Den 13 Juli var vi till veterinären som sa att hon inte kunde känna något och att det bästa att göra var att helt enkelt låta henne vila i 2 veckor till. Sagt och gjort, hund blev märkbart bättre men inte helt bra.

Idag på promenaden gick vi in i skogen för att rasta av bara, hon får ett tokryck, gör en rivstart och springer ett varv runt mig (kopplad) alltså totalt max 5 meter och nu är hon tvär halt och kan knappt stödja på benet. Hur hade ni gått vidare? Känns ju inte som att man bara kan vila bort det? Hon är en aktiv hund som är van att arbeta och nu hon är ju redan understimulerad nu så det skriker om det och det brister ju i hjärtat på en själv.

Skulle ni åkt in akut idag eller väntat tills på måndag? Eftersom jag är okunnig gällande sånt här, är det något man kan kräva att de ska göra? Röntga känns ju givet men vad mer? Jag har smärtstillande för henne hemma men är det något jag ska ge? Jag tänker att hon belastar mer och att det kan bli värre om hon inte känner att hon har ont?

Förlåt för rörigt inlägg men man blir ju så ledsen när det inte blir bra :(

Jag skulle rent spontant säga åk in nu, eller ha hunden under strikt vila tills på måndag och om det inte är bättre då, åk in. Men som sagt, svårt att döma över internet så du känner nog bättre själv hur allvarligt det är.

Jag skulle rent spontant säga åk in nu, eller ha hunden under strikt vila tills på måndag och om det inte är bättre då, åk in. Men som sagt, svårt att döma över internet så du känner nog bättre själv hur allvarligt det är.

Jag ringde för att boka tid men de tyckte att jag skulle vänta tills imorgon och se om det blir bättre.
Det problem jag har nu är att hon inte kan stödja alls på tassen och jag bor 4 våningar upp utan hiss. Jag har försökt att bära ut henne på en kiss men det var nöd och näpe att vi tog oss upp igen och hon kissade såklart inte.
vad fan ska man göra då? lägga ut papper?

Nytt veterinärbesök så snart som möjligt och hittar inte veterinären något, ta hunde till en fysioterapeut. Hundar kan få väldigt ont av muskelskador och många veterinärer kan i princip inget om sådant, samtidigt är det viktigt att hunden vid muskelskada får rätt vård snabbt för att läka rätt. Annars blir det bara en skada som kommer tillbaka, försvinner, kommer tillbaka och aldrig går att få helt bra.

Nytt veterinärbesök så snart som möjligt och hittar inte veterinären något, ta hunde till en fysioterapeut. Hundar kan få väldigt ont av muskelskador och många veterinärer kan i princip inget om sådant, samtidigt är det viktigt att hunden vid muskelskada får rätt vård snabbt för att läka rätt. Annars blir det bara en skada som kommer tillbaka, försvinner, kommer tillbaka och aldrig går att få helt bra.

De hittade en fraktur så nu är hon inne på operation.. Veterinären sa att det var 85% chans att det skulle bli bra men om det skulle vara något så kommer de göra en steloperation(?). Det skulle ev. kunna bli en steloperation om röntgen skulle visa något på nått av återbesöken. Just nu känns det faktiskt skit och det enda scenario jag får upp trotts den bra prognosen är en hund som inte kan gå.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 038
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 139
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 613
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka