Förtroendeskapande lekar/övningar?

Rosenblad

Trådstartare
Jag skulle behöva lite kreativa och fantasifulla lekar/övningar som man kan arbeta med från marken, för att uppnå mer tillit, förtroende och ett starkare band till sin häst. Har ni några bra tips, så skriv skriv :):

Jag leker med Chastra i ridhuset, bara släpper henne lös. Det har resulterat i att hon kommer när jag visslar, pussas, bugar, skänkelvikning fast hon står 2 meter ifrån m.m

Snälla snälla snälla svara någon!

Jag KASTADE mig över den här tråden när jag slog på datorn nyss, eftersom de två senaste tillfällena med min medryttarhäst (sedan någon månad) varit halvt katastrofala. Ett av problemen är att jag inte får med honom till ridbanan! Det kan ha att göra med att han vid senaste passet på banan fick ont i magen och nu kanske associerar banan med sånt som gör ont och är jobbigt. Nu vill jag bara ha skoj med honom på banan ett tag - och är i stoooort behov av tips och råd!
Hjälp!:bump:

7 games!! Gå in på "western" om hjälp

Annars lek följa john (med och utan grimskaft) gå på presseningar, jaga saker. Sparka boll. Rykta utomhus eller i manegen.
Ut och jogga/cykla !!

Lycka till ni båda :banana:

Åååå - jag vet att jag är PINSAMT osäker på mig själv just nu, men jag måste ändå fråga: Jag har tittat på en del av de lekar som kallas "7 games", och där rekommenderas det att jobba från lina. Eftersom jag till varje pris vill undvika konflikter och bråk med hästen undrar jag om ni tror att det kan uppstå problem med linarbete om man som jag har longerat en häst typ två gånger i hela mitt liv (och då i ridhus med snäll ridskolehäst...)? Vågar jag prova själv? Har ni några tips om vad jag ska tänka på?

äh de e bara fråga på...annars få man ju inte veta nåt :p
men ja tycker att du ska börja me ett långt grimskaft..du behöver ingen lina...
grimskaftet bör va åtminstone 3meter..
sen kan du göra lite lydnadsövningar...
typ stanna,gå,stanna,backa...o massa sånt
o se till att hästen stannar precis när du stannar o backar o bla bla...
se till att hästen är uppmärksam o lydig för hjälperna från marken utan att du ska behöva trycka o putta på hästen för att få den att flytta sej...

försök själv först me allt du kan komma på o fråga om de inte går bra...

ja har hållt på me de där i 3 år nu så ja kan svara...

lycka till! :)

om du kan leda honom till ridbanan gör då det UTAN sadel träns eller likande. ta med honom i grimma. gå omkring lite och kankse gå över bommar. trava lite. berömm och ta det lungt. bara han ser att det inte behöver vara jobbigt så går det säkert bra. lycka till!

Nu har jag börjat försöka mig på litet lekar och övningar från marken. Ibland går det bra, ibland mindre bra. Ärligt talat är det oftare som det går mindre bra. Vad som händer är att det blir till en dragkamp mellan mig och hästen om vem som ska bestämma. Jag drar i repet och han står emot. Där brukar i och för sig jag vinna, men det känns inget kul att situationen alls uppstår.

Och att belöna honom när han gjort något bra (det GÖR han ju! Han är JÄTTEduktig ibland!! :love:) känns också jobbigt emellanåt. För jag vill ju gärna ha godiset till hands för att kunna ge honom när han varit duktig, men då nosar han till sig att jag har det, och resultatet blir ibland att jag har ett halvt ton häst över hela mig.

Är det så här hopplöst för andra också, eller är det bara jag som är totalt klantig och borde sluta hålla på med hästar? Vad ska jag ha för tidsperspektiv? Det jag vill uppnå är att han ska ha nog förtroende för mig att han ska samarbeta i dressyren och då tycka det är KUL att jobba med dressyren.

Nee de behöver inte va så jobbigt..
han respekterar dej inte!

ja börjar alltid ett nh-pass me min häst (från marken) me att gå runt en stund o göra halter, vända o backa för att se till att hon e me.
när ja märker att hon lyssnar går ja vidare till nästa övning.de kan va att t.ex flytta rumpan lr bogen.

O om hon inte lyssnar på mej funderar ja först på om ja va tillräckligt tydlig me hjälpen,om inte så visar ja henne tydligare va ja vill att hon ska göra.

Om ja tycker att ja va tydlig nog så tänker ja över om hästen dummar sej lr om den har nån annan orsak att inte göra som ja säger.

Dummar den sej så säger ja till den bestämt men lugnt o då ska hästen lyssna!annars säger ja till ännu strängare.

Man ska alltid ge hästen 2alternativ:
*Ett rätt alternativ o då berömmer man hästen för de ordentligt!
*O sen de andra alternativet där hästen gör de svårare för sej själv o där de e fel.

Man ska göra de lätt för hästen att välja de rätta alternativet eftersom hästen alltid vill välja de som e enklast för den.

Din verkar ju dumma sej (av de ja läser,men du avgör ju de bäst), han e inte klar me vem som är ledaren o de måste du hela tiden påminna honom om.
Först måste du ta över ledarskapet o de brukar va svårt i början eftersom hästen varit ledaren innan o inte vill släppa de.
Va bestämd o låt inte hästen göra som den vill längre, FRAMFÖR ALLT INTE SPRINGA ÖVER DEJ!
De e farligt.

O om han stannar när du vill gå framår så e de bättre att du ger honom en smäll på rumpan me grimskaftet än att du står o drar i honom.
Drar du i honom för mkt kommer han bara bli nonchalant..

Man ska aldrig sätta upp en tid för såna saker.
Så låt de ta den tid de tar. :)

7 games är jätte bra. Finns på tassetass`S hemsida.=) Började utan grimskaft i en "sjukhage" 8*8 meter perfekt.

Åk till bibban å leta efter en bok som heter TTouch. Minns inte vem som hade skrivit den, men den e otroligt bra! Vi övade med unghästarna i ridhuset enligt TTouch. (Vi hade extremt spralliga unghästar, som int alls hade lust å lyssna på oss..).. Finns väldigt bra mark-, lydnads- och förtroendeövningar i den boken! Lycka till! :)

Sv: Re: Förtroendeskapande lekar/övningar?

7 games!! Gå in på "western" om hjälp

Annars lek följa john (med och utan grimskaft) gå på presseningar, jaga saker. Sparka boll. Rykta utomhus eller i manegen.
Ut och jogga/cykla !!

Lycka till ni båda :banana:

Har precis börjat lära mig lite NH genom min kusin, och övade lite med min medryttarhäst för första gången i fredags. Det jag övade var att få henne att följa mig. Jag tog med henne ner i paddocken och gjorde som min kusin lärt mig (Kolla INTE i ögonen, och se inbjudande ut med kroppsspråket) Ibland fungerade det, men det var väldigt sällan. Ofta stod hon bara och såg på mig, och började kanske gå först när grimskaftet nästan var spänt, vilket jag vet att det helst inte ska vara. Mamma stod bakom henne med ett dressyrspö, som hon viftade lite eller slog lite lätt i marken bakom henne. Också då kom hästen gående. Efter ett tag kom hon bara hon märkte att mamma gick emot henne. Det känns inte som om hon lär sig att följa mig? Hon distraherades dessutom lätt. då försökte jag påkalla uppmärksamhet igen genom att vifta lite med grimskaftet och ropa på henne. Hon verkade mest bli irriterad, men såg tillsist på mig. Gör jag rätt? Och om jag gör det, vill jag bara veta om ni tror att hon kommer följa mig efter ett tag. Skulle önska att jag kunde ha henne lös och springa runt och leka med henne. Vad tror ni?
:confused:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 415
Senast: EZMK
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama