• Trav
  • Trådstartare Trådstartare bazz
  • Startdatum Startdatum
B

bazz

Nu är grunden äntligen färdig på min häst och hon kvalade lätt:rofl: på 1,22,6 med tussarna kvar och "okörd" jag är säker på att det finns en massa kunskap om hur man går vidare så att hon kommer ner i bättre tid! dela gärna med er!;) jag är ny i branchen och har jobbat fram pållan sen hon var unghäst, tycker det är jättekul :rofl:men vill ha tips och ideer! :bow:

Sv: fortius?

Vad menar du? :confused:

Jag fattar inte ett dugg av ditt inlägg förutom att din häst kvalat.
Personligen kvalar jag inte förrän kvalet är en bra genomkörare inför första starten. Det vore väl rätt förskräckligt om hästen inte kunde klara kvalet utan att rycka tussarna?

Det är väl bara att träna på och ut och starta. Eller vad vill du veta?

Det finns gamlatrådar här på Buke - trav om intervallträning, backträning, vanliga banjobb, pulsmätare och allt möjligt.

Sök på ett bra sökord och börja fundera. Hittar du nån bra tråd som du funderar om är det bara att fortsätta på den så blir den aktuell igen.

Och ett litet tips. Försök att sätta stor bokstav i bland, ditt inlägg var lite svårt att läsa med alla smilysar och en enda lång mening med ett antal utropstecken.

Och du... Grattis till kvalet! :)

Är det en unghäst? hur har ni tränat innan? har ni tilgång tillrundbana? raka? backe? vad har ni för träningsmöjligheter?

Många amatörer anser att man ska köra skiten ur hästan i kvalet, för att bara klara tiden :crazy:

Många som borde lära sig vad kvalet eg är.

Jag menar att Hästen klarade kvalet med lätthet!
Och behöver inga pekpinnar om hur jag skriver eller formulerar mig!
Man måste inte svara på inlägg som man inte förstår.
Tack monteryttarn för visat intresse! Du har många bra inlägg och verkar ha massa kunskap I ämnet! M

Det var inte meningen att såra dig, jag ber om ursäkt.

Men du, vad betyder rubriken?

Latin för fortare! Jag är inte sårad, Det rinner fort av mig! M

bazz skrev:
Latin för fortare! Jag är inte sårad, Det rinner fort av mig! M

Aha, vi har en lärd man ibland oss. :idea: Mina latinkunskaper är ytterst begränsade förutom när det gäller muskulaturen på pållarna.
Och nån muskel som heter så har jag inte hittat ännu, det kanske vore nåt? ;)

Det finns mängder av olika sätt att se på hur man ska vässa "det lilla sista" på en häst. Jag är lite hjärntvättad av att jag hade en rådgivare som var jätteduktig på pulsmätare. Det finns mängder av olika sätt att få till det där lilla extra beroende på vilken typ av häst man har och vad som passar den.

Jag bedömer mina startklara när de kan gå ett fulldistansjobb i 30-tempo ned en avslutning sista 500 en bra bit under 20, har pigga ben in i mål och bra puls efteråt.

Och hur man tränar snabbhet? Ja, det finns nog andra som är bättre än mig att svara på. Jag tränar mer styrka/uthållighet för jag har mesthaft såna hästar.

Just nu har jag en jag försöker hitta bromsen på. :o

Liknande trådar

Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 261
Senast: ameo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat