Fortfarande halt..

josefinefreed

Trådstartare
Hej, min häst blev halt för ett tag sedan.. Han haltade rätt rejält dom 2-3 första dagarna, sedan blev han bättre efter att jag linimenterat under dagarna och sedan lindat honom på nätterna. Jag tog ut en som är duktig inom sånt, och hon såg inga fel på honom, han var varken varm/svullen elr haltade, så hon sa att jag skulle skritta igång honom 4-5 dagar och sedan kolla han. Den 5te dagen skulle min medryttare rida, men rätt snart så hoppade hon av pga han kändes ojämn tyckte hon. Hon sa att han inte såg ut att vilja sätta ner ena frambenet, och under hela tiden från och med dagen han vart halt så har han hållit upp ena frambenet, lite till och från..

När jag springer med honom så ser han inte ett dugg halt ut, varken i mina elr nån annans ögon. När jag sätter mig och skrittar känns han inte heller ojämn. Han ser endast lite halt ut när han ibland travar omkring i hagen elr liknande. Det enda "tecknet" är väl att han håller upp ena frambenet.

Nu har han vilat 1 vecka till, han har nu varit halt i 16 dagar, och då har han alltså skrittats 4-5 dagar (vart lite busig också) och så har han busat en del i hagen, så detta kan nog gjort att läktiden förlängts, eller?

Nån tanke på vad det kan vara, och vad jag ska göra? Jag vill inte riskera att sätta mig upp på honom så länge han håller upp frambenet sådär..

Ska ta ut veterinär om han inte blir bättre, så jag tänkte fråga er om ni har nåra tankar kring detta..

Sv: Fortfarande halt..

ring vet. om den vart halt så länge och dessutom blivit värre...de kan ju vara precis vad som helst.

ring vet. om den vart halt så länge och dessutom blivit värre...de kan ju vara precis vad som helst.

Blivit värre? Nej det har han ju inte blivit. Han har ju blivit mycket bättre, det syns som sagt ingenting när han springer elr så, bara ytterst lite förut när han travade i hagen. Det enda är att han fortf. håller upp frambenet.

Men håller han upp frambenet o haltar då är det ju nått som är fel, ring veterinären

Men håller han upp frambenet o haltar då är det ju nått som är fel, ring veterinären

Men han visar ju absolut ingenting om man springer med honom och nån annan kollar, eller om någon annan springer, och jag kollar.. Då ser allting helt normalt ut. Efter att ridskolechefen varit ut och kollat på honom, och sagt att han såg bra ut, och att jag skulle skritta igång honom, så vart han oroligt busig i hagen och galoppera/sparkade bakut/stegrade, så jag tänkte att det kunde ha gjort satt läkningstiden förlängdes. Och det var då han såg lite, lite halt ut i hagen. Det var en vecka sedan nu, och nu ser jag ingenting.

Förutom att han håller upp benet ibland, långt ifrån lika mycket som förut. Så det ser ju ut som att han är på bättringsvägen.

Jag frågade om nån hade nån tanke om vad det kunde vara, jag skrev ju att jag skulle tillkalla veterinär om han inte blev bättre. Så sluta skriv det mer nu....

Det behöver ju inte vara så att han har ont i själva benet, det kan sitta i rygg, nacke eller jag i princip var som helst. En häst står inte o avlastar ett framben bara för skoj skull

ja tycker de låter som att de blivit värre om hästen inte vill stödja på benet..de är inte bra när dom avlastar så och då har hästen ont...även ifall de kanske inte sitter just i benet så avlastar hästen de för att de gör ont att stödja på de och att den halta i hagen.

men de kan ju som sagt vara precis vad som helst och sitta vart som helst..

Senast ändrad av en moderator:

jag skulle tagit hästen till klinik för länge sen, hur har duy samvete att låta honom gå över två veckor :crazy:

Det finns många orsaker till hältor. De flesta syns inte i skritt, många syns inte i trav på rakt spår. Om man longerar hästen på en volt så syns fler hältor, likaså om man gör böjprov.
De flesta hältor blir värre av att man rider på hästen, och många blir värre om hästen får springa i stor hage.
De flesta hästar kan tänka sig en galopp och lite bock i hagen även om de är halta, och kan tyvärr förvärra skadan då.

Så det är nog därför som du har fått råd av många att låta vet kolla hästen, då det du skriver gör att det låter som att hästen definitivt är halt.

Orsaker till hälta kan vara frakturer, strukningar, ligamentskador, senskador, hovböld, sticksår, sparkskador, muskelskador osv osv, det är väldigt svårt att veta utan att ta hästen till klinik.

Jag frågade om nån hade nån tanke om vad det kunde vara, jag skrev ju att jag skulle tillkalla veterinär om han inte blev bättre. Så sluta skriv det mer nu....

Det är så knepigt med hältor för de kan bero på så många olika saker. Om man inte vet vad som orsakar hältan är det inte lämpligt att vänta med att kontakta veterinär tycker jag, då det kan göra att en eventuell skada förvärras i onödan. Därför råder jag dig att kontakta veterinär trots att du inte vill att jag ska skriva det. Det går helt enkelt inte att gissa sig till orsaken till en hälta genom några meningar i ett Internetforum.

Lycka till och jag hoppas att din häst blir bra snart!

Det finns många orsaker till hältor. De flesta syns inte i skritt, många syns inte i trav på rakt spår. Om man longerar hästen på en volt så syns fler hältor, likaså om man gör böjprov.
De flesta hältor blir värre av att man rider på hästen, och många blir värre om hästen får springa i stor hage.
De flesta hästar kan tänka sig en galopp och lite bock i hagen även om de är halta, och kan tyvärr förvärra skadan då.

Så det är nog därför som du har fått råd av många att låta vet kolla hästen, då det du skriver gör att det låter som att hästen definitivt är halt.

Orsaker till hälta kan vara frakturer, strukningar, ligamentskador, senskador, hovböld, sticksår, sparkskador, muskelskador osv osv, det är väldigt svårt att veta utan att ta hästen till klinik.

Äntligen någon som gett mig svar på det jag velat veta! :) tack så jättemkt. Jag och mamma ska ringa vet. imorgon, men du tycker jag ska åka in på klinik? Går det inte lika bra att ta ut veterinär?

Det är så knepigt med hältor för de kan bero på så många olika saker. Om man inte vet vad som orsakar hältan är det inte lämpligt att vänta med att kontakta veterinär tycker jag, då det kan göra att en eventuell skada förvärras i onödan. Därför råder jag dig att kontakta veterinär trots att du inte vill att jag ska skriva det. Det går helt enkelt inte att gissa sig till orsaken till en hälta genom några meningar i ett Internetforum.

Lycka till och jag hoppas att din häst blir bra snart!

Tack så mycket! jag ska ringa vet. imorgon, återkommer hit sedan

Det är oftast bäst att åka till klinik: dels kan de röntga om det behövs, och de kan lägga nervblockader för att få fram var hältan sitter. På klinik har man en jämn löpargång där man kan springa med hästen för att se om den haltar, och sedan göra böjprov för att försöka provocera fram vilken led so hästen har problem med.
Om man tar ut en vet så finns det t ex i de flesta stall ingen bra jämn löpargång, vilket gör det svårare för vet att se hältor.
I många fall är det bra att ta ut vet om hästen har sårskador eller kolik, men om man behöver göra hältutredning är det oftast bäst att åka in till klinik.
Lycka till!

Det är oftast bäst att åka till klinik: dels kan de röntga om det behövs, och de kan lägga nervblockader för att få fram var hältan sitter. På klinik har man en jämn löpargång där man kan springa med hästen för att se om den haltar, och sedan göra böjprov för att försöka provocera fram vilken led so hästen har problem med.
Om man tar ut en vet så finns det t ex i de flesta stall ingen bra jämn löpargång, vilket gör det svårare för vet att se hältor.
I många fall är det bra att ta ut vet om hästen har sårskador eller kolik, men om man behöver göra hältutredning är det oftast bäst att åka in till klinik.
Lycka till!

Jaha, men det låter ju jättebra! Har pratat med mina föräldrar nu, och jag har ordnat hästtransport, nu är det bara bil med dragkrok som ska ordnas, men det är lätt fixat. Så på måndag bär det av, om man nu inte måste boka tid och behöva vänta.. Hur går det till?

Du måste boka tid först på klinik på måndag. Räkna med att det kan vara minst en veckas väntetid. Är hästen vet.försäkrad? Det skulle kunna vara ledinflammation i kota, knä eller hovled.

Du måste boka tid först på klinik på måndag. Räkna med att det kan vara minst en veckas väntetid. Är hästen vet.försäkrad? Det skulle kunna vara ledinflammation i kota, knä eller hovled.

Jaha, okej. Men åh ;/ Hoppas det inte är så fullt då.. Näe han är inte det, vi ska försäkra honom imorgon.

Ledinflammation i kota, knä eller hovled.. Okej, brukar dom inte halta så spec. mkt då? Låter det ungefär som dom symtom han visar kan vara ledinflammation alltså?

Det blir nog svårt att försäkra hästen just nu när den är halt men om det går så är det ju bra. Dom brukar vilja ha ett vet.intyg nämligen, på att hästen är frisk. Eftersom hästen är oförsäkrad kan det vara ide att ta ut en duktig vet. istället, många sådana kan spruta för ledinflammation. Röntga går ju inte men det blir kanske för dyrt i alla fall att göra det på en oförsäkrad häst. Det brukar vara billigare att ta ut en vet. än att åka till klinik. Räkna med 6000-8000 kr på klinik. Oftast måste man åka tillbaka och göra om behandlingen och så.

Var bor du? Vad är det för häst? Ålder? Inflammationer är luriga och ger inte speciellt mkt hälta utan brukar visa sig mer efter böjprov och vid longering eller ridning på volt. Lycka till med din häst och en eloge till dig för att du tar tag i det här problemet nu!:bump: Ledinflammationer läker sällan ut av sig själva.

du kan inte försäkra en halt häst, sen har du karrens tid på minst 20 dagar.
Ring o boka tid på klinik direkt på måndag morgon, en vet som kommer ut kan inte röntga o bedöva leder.

Bedöva i lederna kan visst en del vet. göra som åker ut.

har jag aldrig varit med om, men utan röntgen o ev ultrakljud så känns det rätt meningslöst.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 799
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 898
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 410
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka