fortfarande halt efter 1½ månad.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare truls
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 645
Sv: fortfarande halt efter 1½ månad.

Väteperoxid som våtvärmande:eek:
Spritbandage är ju bra, men HO2 fräter ju:confused:

förr använde man sig av Burrows lösning till våtvärmande.
Kommer inte ihåg riktigt vad det innehäll, men Alun var ett.

Ehh..
Jag kör med Apotekets 3%-iga Väteperoxidlösning.
Varför skulle det vara fel?

mvh Eva

har precis pratat med ATG,och uppdaterat dem. Har fått en återbesökstid den 11/1.
Vet tyckte att jag skall fortsätta med sjukhage och våtvärmande omslag ett tag till men byta till klorhexidin. För det bränner mindre.
jag skall hålla er informerade.. Tusen tack för alla era råd och funderingar MVH Marianne

(jag har tidigare masserat in arnika+bandagering vid svullnaden utan reultat. Om jod/klorhexidin inte fungerar vad tror ni om Våtvärmande arnikaomslag??? bara en tanke!! )

Senast ändrad av en moderator:

Hejhej!

(lite bakgrund)
Min treårig gick nyligen och blev sparkad i hagen, fick en kraftig inflamation och varet letade sig ut ovanför hoven(framsidan). Det blev ett rejält sår som såg ut som en stor krater och han var stenhård och benet var säkert tre gånger så tjockt som i vanliga fall. Röntgen och ultraljud vidade ingenting utan han ordinerades vila tills han var ohalt. Såret skulle tvättas med ljummet vatten varje dag och såret skulle hållas öppet för att var och sårvätskor skulle kunna komma ut. (jaja, logiskt)

I alla fall efter att såret läkt så var han jättesvullen i benet i två veckor ungefär dessutom var han nästan blockhalt varenda morgon. Promenerade honom minst 40 minuter 2 gånger om dagen(efter promenad var han ohalt och knappt märkbart svullen) och varje morgon var det lite bättre. Nu ca en månad efter att såret läkt är han jättefin i benet, ingen svullnad alls och rids som vanligt igen.

Min veterinär sa att läkprocessen försämrar blodflödet i benet och gör leder och senor väldigt stela. Därmed var det endligt henne superviktigt att de vid större sårskador(utan skador på senor/ben osv såklart) rörde på sig så mycket som möjligt då detta gynnade läkprocessen markant, trycker ur skit och var ur såret och efter att såret läkt sätter igång blodgenomströmningen igen så att vätska samt de sista sviterna efter sårskadan "spolas" bort. (som hon uttryckte sig)

Väteperoxid som våtvärmande:eek:
Spritbandage är ju bra, men HO2 fräter ju:confused:

förr använde man sig av Burrows lösning till våtvärmande.
Kommer inte ihåg riktigt vad det innehäll, men Alun var ett.

folk menar nog Alsolsprit lösningen.
den är rekommenderad som våtvärmande omslag av veterinärer, om man vill prova att dra ut tex en infektion. Snäppet starkare, om det är riktigt akut, är ett äkta spritbandage.

Hade nog varit försiktig! Får man ordinerat strikt boxvila så finns det ofta en fissurmisstanke. Fissurerna kan vara näst intill omöjliga att se på rtg.

Min donna har nu gått med våtvärmande omslag i 5 nätter. de första 2 med jod och de sista 3 med klorhexidin. hon är betydligt bättre. Jag går en lite sväng med henne varje dag på gården. Hon går försiktigt men ohalt på rakt spår, men halt på böjt. Hon äter nu bättre och är en allmänt gladare häst. Väntar på fredag då vi skall till vetrinären igen. jag håller er uppdaterade.

Tusen tack marianne

Men åh vad rolgti att höra! Skönt att det fungerade med omslag!

Säg till om du behöver hjälp på fredag, har ett möte inbokat kl 10-11, men efter det är jag ledig.

till alla som kommit med råd och hjälp.
VAr till vetrinären med lilja och med shettis dam geffy i fredags.
Liljas diagnos var ej så bra:cry: pålagringar intill kronleden och pålagringar på kronbenet och kotbenet. Såg inte så bra ut, dessa pålagringar är under uppbyggnad och vi hoppas ,Vi VERKLIGEN HOPPASA att dom stannar av för då har Lilja en chans att bli bra.
Vetrinärens ord var följande:
ca 5-10% chans att bli en helt fungerande ridhäst.
ca 30% att bli en promenad häst som kan bli halt vid mycket ansträngning.
ca 70% att bli halt för alltid.

Nu är Lija hemma igen i sin lila sjukhage och vi fortsätter som förut fast inga promenader och, hon skall vara så stilla som möljigt för då har hon störst chans. Så här skall hon stå fram till början av mars då vi skall tillbaka igen och röntga...

Min andra madam som var med dräktighetskollade vi med negativt resultat. Så min fredag ver inte så rolig. Om det ej går vägen med Lilja så är det andra hästen inom ett år som jag är tvungen att ta bort!:cry:
Danne min föra häst fick en hemsk hovbensfraktur med en sprika som fortsatte upp i benet. :cry: han var fem år lilja är nu fyra och jag har inte ens ägt henne i ett år...

Tack för allas stöd och råd Marianne

Usch vad tråkigt. Håller tummen för att hon blir bra. Och att den lilla kanske blir dräktigt nästa gång.

å vad trist:crazy:
Röntgade de inte förra gången som ni var på klinik?
Har det andra stoet kastat sent? Eller har ni inte kollat på länge?

Jag ska då hålla alla tummar jag har för Lilja.
Något positivt att tänka på i allt elände, är att det iallafall inte borde finnas någon mer otur kvar för dig:idea: / Kram Lisis

Tack för er omtanke.

lite svar:

vi har röntgat Lilja 3 ggr. Då olyckan inträffade, vid besök då alla stygn hade gått upp och i fredags. Vi de två första tillfällen så visade det inga pålagringar men nu efter två månader såg man tydliga pålagringar.

Geffy betäcktes i sommras av en godkänd shettishingst. De hade riktigt kul en hel vecka. Jag har inte kollat efter resultat, utan haft inställningen, blir det så blir det. Men jag kunde inte hålla mig längre utan jag passade på när jag ändå skulle dit med lilja. Med tanke på ålder och att hon haft 15 föl tidigare så har hon nu gått i pantion.

tack marianne

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka