fortfarande halt efter 1½ månad.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare truls
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 645
T

truls

lite bakgrunds fakta:
Mitt tre-åriga sto skadade sig i hagen och fick en omfattande sår skada på vänster farmben och var väldigt sväld på sitt vänstra bakben från skenbenet och ner. Hon var då blockhalt bak. När skadan upptäcktes morgonen (mina hästar går på lösdrift) den 21/11 for vi akut till vetrinär som då röntgade båda benen och tog in henne för opration. Hon vart kvar hos vetrinären i tre dygn för vidare opservation. Vi hemtade hem hennen med massor av pensilin och omläggningsmatriel. Hon han bara vara hemma i två dygn innan alla stygnen hade gått upp och vi for tillbaka och hon vart då rönkad igen på det halta och svälda bakbenet, hon vart kvar i tre dygn till för att sår skadan gick inte att behandla hemma i det stadiet. Efter tre dygn hemmtade vi hem min blockhalta häst med massor av ny pensilin och strickt boxvila tillsvidare.
Och där är vi nu. Sår skadan har läkt fint och hon går nu olindad. Men bakbenet är fortfarande svällt och hon har jätte ont, svulnade har viseligen gått ner, men hon är svälld stenhård mellan hov och kota. har inte längre någon temp. Men vetrinären sa att det finns ingen fraktur inte ens en fissur. Jag har telifon kontakt med min vetrinär och det ända han säger är boxvila. Vet någon något? Har ni haft någon erfarenhet av detta fenomen? Är super tacksam för alla svar. tack marianne

( jag har dyselexi så jag ursäktar för alla stavfel)

Sv: fortfarande halt efter 1½ månad.

Hej,

Gjordes inget ultraljud? Tänker på om ligament och senor är ok?
Har hästen fortarande boxvila? Om såret är läkt borde han kanske börja röra på sig så han får igång blodcirkulationen? Det kan ju vara därför som han fortfarande är halt om det fortfarande är väldigt svullet och stasat, det spänner ju och gör ont. Kan du inte ringa ngn annan veterinär och få en "second opinion" ?

Byt veterinär.

jag tycker det låter jättekonstigt med en veterinär som säger att "det finns inget" när det uppenbarligen är ngt fel, och som då inte uppmanar att gå vidare att undersöka skadan via klinik. Det är tråkigt att säga, men det spelar oerhörd stor roll vilken veterinär man har - framför allt skall man känna att man har förtroende för veterinären man anlitar, och att denne är ett stöd i att reda ut vart problemet sitter, hur svår definierat det än förefaller vara.

varmt lycka till

mvh/m

tack för era svar. Hon står ute, halva ligghallen + lite utaför, totalt kanske hon står på 3*6 m. hon kan röra sig lite för att inte bli stel. Vetrinären jag har, är en erkänd duktig sådan som har gjort en hel del forskning. De flesta rekommenderar Nino (på Atg i borlänge). Det går inte att ultraljuda henne för hon är nordsvensk och har för tjock hud. tacksam för mera svar. mvh marianne

slog upp lymfangit i en bok, men jag tycker det är märklit att vetrinären inte skulle han tänkt på det, skall ta upp det nästa gång jag ska ringa. tack marianne

jag har inte gått med henne än. jag tycker att hon fortfarande är för halt men det är ett bra förslag, skall börja lite lätt redan imorgon. Pratade idag med än vän som tyckte vi skulle prova med jodomslag(12 timmar) ett tag och se om svulnaden går ner. tack marianne

du ska följa veterinärens inrådan ang. promenader. det är hela poängen med att ha en veterinär. endera litar man på och följer denne, eller så byter man veterinär.

Hej M, det är Anne!

Vi pratade ju lite idag angående hältan, som ju är ganska kraftig, även om den blivit bättre sedan hon kom hem.

Till alla: En sak som jag tycker är värd att nämna i sammanhanget är att hästen är avsevärt mindre halt på mjukt underlag. Det är också intressant att hon var mindre halt efter att ha brutit sig ut ur sjukhagen och spatserat med de andra hästarna. En annan sak som är intressant är att hon i princip var ohalt när hon fick stödbandage på klinik och att hon sedan blev haltare när truls skulle byta bandage och tog av det som lagts på kliniken.

Det har alltså tagits 12 plåtar på kotan/hovben osv, men det har alltså inte synts någonting alls. Vet sade också att det inte var någon idé att ultraljuda nedanför hasen på nordsvenskar, eftersom de har för tjock hud. :confused: Jag har aldrig hört talas om detta, någon annan som hört likadant?

Jag har fullt förtroende för truls veterinär, han är erkänt duktig, men jag tycker det är konstigt att nöja sig med "vi hittar inget" när hästen är så halt efter så pass lång tid. Det blir ju liksom svårt att veta hur skadan behandlas bäst.

Om såren är läkta borde den få röra sig som vanligt.:confused:
Ärrvävnad o även svullnad mår ju bara bra av rörelse.

Jag vet ju inte, men kan tänka mig att det stramar rätt rejält.

att skritta hästen eller släppa ut den- om den är sansad- är inte fel.

Jag skulle nog bedöma hältgraden (med min begränsade kunskap) till mellan 2 och 3 grader (om 5 är att inte sätta ned benet och 0 är utan markering alls).

Jag tror också att det stramar rejält - hom gillar inte när man lägger stadigt bandage under kotan. Svullnaden är ganska kraftig (även om den gått ned, förut var den ända upp mot knät, nu endast nedanför kotan) och stenhård - som ben. Inget svampigt alls och ingen direkt värme vad jag kunde känna nu ikväll. Det jag skulle vara rädd för är ju att det skulle finnas någon oupptäckt fraktur i grunden.

Senast ändrad:

Vi kanske kan filma henne eller nåt? Inte för att vi skulle gå emot veterinärordination pga vad folk på buke säger (bäst att fetstila :D), utan för att det är intressant att få olika synvinklar på saker och ting. Ibland har ju andra råkat ut för saker som enskilda veterinärer aldrig träffat på. Buke är ju ett stort forum där många erfarenheter samlas.

Efter att ha haft jodomslag i natt, har svullnaden blivit mjukare, fortfarande öm vid beröring, men tillsynes ohalt???? Tog ut henne ur hennes sjukhage på stallplan och gick bara runt. EJ HALT! Hon travade några steg och även då ohalt!
Någon som har en förklaring? Kan jodomslag ha en sådan direkt verkan??
Skall ringa vet nu!
är jätte tacksam för alla svar, marianne

Kan även vara den våtvärmande effekten.
Håll hästen i rörelse nu.

Hola,
Det låter som gissningen lymfangit är ganska rimlig. Då brukar det oxå hjälpa förvånansvärt bra med jodomslag.
Har hästen fått ett litet pyttesår någonstans på bakbenet som ni inte sett?

Personligen kör jag helst med Väteperoxid då den bränner mindre än jod. Tre dygn med det och min häst var utan svullnad. Hittade henne för ett par veckor sedan med jättetjockt ben från hoven upp till hasen.
Allt detta pga ett litet sår...:mad:

När benet gått ner så spolade jag det (och såret) bara med kallt vatten varje dag under någon vecka.

mvh Eva

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka