Försvunnen hund

Nu är det inte aktuellt för Ts del längre men någon annan kan ju behöva idéer om vad man kan göra.

Glömde nämligen att om man har Facebook så kan man använda sig av den för att sprida efterlysningen och ragga folk för sök efter hunden. Brukar vara mycket effektivt.

Finns även en hel del organisationer på Facebook som man kan få hjälp utav om hur och vad man skall göra.

Förra sommaren dök det upp en lös hund i stallet. Vi tog in den och jag lade ut en bild på Facebook där jag skrev var den fanns samt vart man ska ringa. Trots att jag inte hade några vänner i området på FB (hade flyttat 150 mil) så spred ju folk bilden som galningar och ägaren hämtade upp inom loppet av några timmar. Hunden hade simmat över en vik, hamnat knappt en halvmil hemifrån men kunde inte hitta hem. Men Facebook alltså, sjukt effektivt verktyg när det gäller upphittade djur!

Bosses Hundhjälp på fb brukar anordna event o sökgrupper för hundar

TS ..Underbart att vovve kom hem .:love:

Va skönt att han kom till rätta! :)
Värsta mardrömmen att ha en hund på rymmen!
Men jag måste få fråga, varför dubbla halsband, och dubbla koppel?

* Jenny *

Garv. För att han har lärt sig hur man kryper ur halsband.
Och hans vgw-sele är trasig i spännet, så spännet knyts ihop med en elkabel/gummikabel.
Sen sätter jag ett koppel i halsbandet och ett i selen. För jag vill inte dra i selen utifall att den går, men slänger han sig baklänges kryper han ur halsbandet.
En tillfällig lösning då jag inte har ekonomi till en ny vgw-sele tills lönen kommer. :)

Äventyret tog hårt på djuret kan jag ju säga.
Han har i princip sovit hela gårdagen och halva dan idag.
Det värsta var ju att han har ju fått sådana här fnatt förut. När han har rymt, men då sticker han över till granngårdarna och sen kan man ta honom efter 2min.
Och han har stuckit efter vilt en gång när vi hade honom lös, var borta 15min.

Men nu, han var så tvärförsvunnen. Jag hörde bara prasslet ner i nipan och sen.. tyst.
Jag var ju helt övertygad att han fastnad med kopplen och hängt sig, och det prassel jag hört var kampen för att överleva.
Springer in i panik för att hitta en ficklampa, inget, hämtar kameran och börjar flasha blixten ner i ravinen för att fånga reflexen på ena kopplet. Inget.

Så hör jag honom skälla.
Då och när jag såg honom hoppa ur bilen trodde jag knäna skulle vika sig av glädje och lättnad.
För att för varje gång jag gick upp och tittade ut genom fönstret till bron för att se om han kommit hem. (Under 5timmar blir de måååånga gånger) Varje gång sjönk hjärtat lite till och besvikelsen gjorde fysiskt ont.

Att ha en försvunnen hund är inget jag önskar någon :( Någonsin!

Sa skont att han kom tillratta igen.

<snip>
Här där jag bor försvann två större blandisar från sin gård....två ganska vana rymmare. Brukade ställ till med en del när de var på vift. Alltid någon som lessnade, fångade in dom och körde hem dom eller ringde ägarna. Men i april förra året stack de igen...denna gången har INGEN sett skymten av dom . Märkligt. Inte en skymt, ett tassavtryck ,ett skall, pälstuss...nada...på över ett år från någon av hundarna. Och så himla ödsligt är det inte här. Kanske någon som lessnade på deras bravader och körde dom lååååångt ut i skogen eller nått? :crazy:

Har har jag hort talas om manniskor som blivit sa trotta pa att grannhundar sprungit losa att de antingen skjutit hunden eller kort den till ett 'shelter' langt, langt bort.

Vi har ju vargar här så :/
Men min har fått halsband med telenr nu.
Jag lärde mig av grannarna hemma att de la ut en jacka och en filt där de senast såg sin jakthund och då brukade de hitta honom.
Men en vinter trodde de det var kört, tog nästan en vecka innan hunden låg på jackan och det var djup snö och 25 grade kallt.
Tog en stund innan han ätit upp sig.
Ska chippa min med nu när hon besiktigas

Vad skönt att han är hemma! Jag fick en klump i magen när jag läste första inlägget, usch så hemskt det är med försvunna djur :( Min hund har bara varit försvunnen några minuter när han rymt över till grannen, men nog hinner man bli livrädd på den lilla tiden också...

Ytterligare ett tips är att ha namnlapp/namnbricka på halsband, sele, täcke, reflexväst eller vad hunden kan tänkas ha på sig. Om den skulle komma bort och någon hittar den, kan den personen iallafall kontakta ägaren.

Jag har seriöst funderat på någon form av gps. Men än så länge är dom så rackarns dyra. I alla fall de som jag tittat på.

Härligt! Ja även vi har medlemmar som åker Skåne runt & sliter, utan dem hade det inte fungerat :)

Missing dog här har inga egna organiserade sök. Vi är nog för litet område. MEN de är enormt duktiga på att sprida information, främst på sociala medier som FB och där har i sin tur privatpersoner själva dragit ihop sök eller gett sig ut och letat. Jag la en dag i skogen i somras på att leta efter en bortsprungen tik efter att jag sett efterlysingen på FB.
Hon kom till rätta efter några dagar :)

Jag gillar sidan ForsvunnaStulnaUpphittadeHundar på Fb. Sköts bra och täcker hela landet. Idag kan ju stulna hundar färdas långt så att bara efterlysa i ett län känns lite fjuttigt.

Missing dog här har inga egna organiserade sök. Vi är nog för litet område. MEN de är enormt duktiga på att sprida information, främst på sociala medier som FB och där har i sin tur privatpersoner själva dragit ihop sök eller gett sig ut och letat. Jag la en dag i skogen i somras på att leta efter en bortsprungen tik efter att jag sett efterlysingen på FB.
Hon kom till rätta efter några dagar :)

Ja det kräver ju ett visst antal medlemmar. Vi har ju dessutom haft tur och blivit kontaktade av media, som i sin tur gett ännu fler medlemmar. Men det viktigaste är ju verkligen informationsspridning.

Åååh vad skönt att han kom hem så "snart" (kändes förmodligen som en evighet ändå!)!! Blev av med min Alice i julas, hon rymde från min far som var hundvakt (hon blev rädd för något och försökte förmodligen hitta mig, för hon rörde sig runt områden hon och jag varit på innan).
Tre dygn var hon borta! (jag var 70 mil bort.) Hon kom tillrätta tack vare facebook! Jag har aldrig varit med om maken av uppslutningen kring hennes försvinnande! Hade över 90 delningar på FB! Folk jag aldrig hört talas om ens var ute och letade efter min hund! Det var helt otroligt! Till slut sprang hon fram till ett hus som hade julmat på terassen (kvällen 23e dec). De lockade in henne i huset med korv och ringde oss direkt - pga att de visste vem hunden var tack vare facebook! (och detta var i lilla, lilla leksand!)

Så Missing dogs och likande grupper fungerar verkligen! Om man skulle ha oturen att bli av med sin hund.

Jag gläds verkligen med dig TS, lättnaden måste varit obeskrivbar!

@Sonic76 Som hundägare är man enligt lag skyldig att både regga och märka sin hund, med chip eller tatuering (bestående märkning). Bra att du ska göra det! Är det omplaceringen som inte är märkt? Min omplacering var varken märkt eller reggad när jag fick henne, vilket för mig var helt ofattbart.

Ja det är omplaceringen.
Den andra har både pass och annat för han tar med sig sin hund till Danmark och så :)

Ja för mig är det också obegripligt.
Speciellt när den är reggad i skk också och i rasregistret

Åh vad glad jag blev när jag kom till sista delen av inlägget. Det är verkligen inte kul när ens hund försvinner, har varit med om det men precis som i ditt fall slutade det väl :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 462
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 277
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka