Försvunnen bakhälta som plötsligt är tillbaka

annalingon

Trådstartare
Har skrivit i tidigare trådar om min häst som blev tre grader halt på ett bakben, var på kliniken ett antal gånger utan att de hittade orsaken. Hästen stod på box en månad, blev succesivt bättre, fick sulor och var till slut ohalt. Vi drog slutsatsen att det varit nån typ av sulinflammation (pga att sulorna verkade hjälpa så mycket).

Hästen släpptes ut i hage och allt gick fint under ca fyra veckor, trots mycket hagvistelse med både trav och galopp.

Plötsligt kom bakhältan tillbaka, något succesivt men efter några dagar var det tre grader igen. :(

Följande är gjort: röngten av hela benet upp t.o.m knä ua, ultraljud böjsenor /gaffelband, rektalundersökning av bäcken. Vi har bedövat hov, kota, has och knä utan att det släcker.

Hästen är ca 2 grader halt initialt och 3-4 grader på högt böjprov (veterinären höll benet bakåt).

ET har undersökt (ej behandlat) bäcken och höft, hästen har inga smärtreaktioner i rygg/länd/bäcken.

När jag lyfter det halta bakbenet vill hästen ta det utåt. Hon vill heller inte sträcka det bakåt. Hästen skrittar obehindrat men med rakt ben, det ser ut som hon inte böjer höft /knä. I trav är hästen halt både i framföringsfasen och i belastningsfasen.

Tycker verkligen det ser ut som en bakknähälta men den bedövningen släckte ju inte... Nästa steg är att bedöva höften.

Vad är det för konstig hälta som försvinner för att sedan plötsligt återkomma!? :confused: Hjälp!

Sv: Försvunnen bakhälta som plötsligt är tillbaka

Någon som varit med om att felet suttit i knät trots att inte bedövningen släckt?

Har en bestämd "knäkänsla" men jag kan ju ha fel...

Pratade med min ET sist ang just höfter och att veterinärer ofta missar att det är där hältan sitter eftersom de, enligt honom, oftast bara bedövar upp till knät. Be dem bedöva höften också. Det kan vara där det sitter trots att den inte reagerar på att ET kollar den.

Har skrivit i tidigare trådar om min häst som blev tre grader halt på ett bakben, var på kliniken ett antal gånger utan att de hittade orsaken. Hästen stod på box en månad, blev succesivt bättre, fick sulor och var till slut ohalt. Vi drog slutsatsen att det varit nån typ av sulinflammation (pga att sulorna verkade hjälpa så mycket).

Hästen släpptes ut i hage och allt gick fint under ca fyra veckor, trots mycket hagvistelse med både trav och galopp.

Plötsligt kom bakhältan tillbaka, något succesivt men efter några dagar var det tre grader igen. :(

Följande är gjort: röngten av hela benet upp t.o.m knä ua, ultraljud böjsenor /gaffelband, rektalundersökning av bäcken. Vi har bedövat hov, kota, has och knä utan att det släcker.

Hästen är ca 2 grader halt initialt och 3-4 grader på högt böjprov (veterinären höll benet bakåt).

ET har undersökt (ej behandlat) bäcken och höft, hästen har inga smärtreaktioner i rygg/länd/bäcken.

När jag lyfter det halta bakbenet vill hästen ta det utåt. Hon vill heller inte sträcka det bakåt. Hästen skrittar obehindrat men med rakt ben, det ser ut som hon inte böjer höft /knä. I trav är hästen halt både i framföringsfasen och i belastningsfasen.

Tycker verkligen det ser ut som en bakknähälta men den bedövningen släckte ju inte... Nästa steg är att bedöva höften.

Vad är det för konstig hälta som försvinner för att sedan plötsligt återkomma!? :confused: Hjälp!

Du lägger väldigt mkt focus på secundära saker men verkar helt missa vilka primära orsaker som kan bidra till detta återupprepade..

Har inte orkat ta del av hela histoiken (ska jag vara ärlig så inte mer än skummat i ditt startinlägg i denna tråd,, snabbkollat dina övriiga trådstarter)

Tanken har aldrig slagit dig om det är ngt i denna individs närmiljö som kan bidra till att vara världt att lägga lite mera focus på??

Coari -tack för svar, utveckla gärna vad du menar med närmiljö? Tänker du på skoning, hagunderlag mm?

Coari -tack för svar, utveckla gärna vad du menar med närmiljö? Tänker du på skoning, hagunderlag mm?

Boxen kan vi utesluta för när den hade boxvila blev den succesivt bättre.

Starta bandet från dag 1 efter boxvilan.

Liknande trådar

Hästvård Det hela "började" (egentligen fel ord) för tre veckor sedan: Min häst blev friskförklarad från sina ledinflammationer VF (som hon haft...
Svar
6
· Visningar
2 432
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054
Hästvård Mitt nyss tre år fyllda varmblodssto var halt och varm och svullen i senan vänster fram igår morse när jag tog ut henne från boxen...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hästen kördes ner till regiondjursjukhuset i onsdagskväll och står kvar där nu. Hon behandlades för en kotledsvrickning för 1½ vecka...
Svar
18
· Visningar
2 287
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka