Försvinner näringen ur hösilaget??

M

Maxmax

Om jag öppnar en hösliagebal måste jag förbruka den på ca 3 dagar för att det inte ska bli förstört. Men om jag öppnar balen och delar på alla kakor och vänder höet varje dag för att det ska torka så det håller sig längre. Försvinner några ämnen då?? Tänkte om jag har en analys på det och sen sprättar balen för att torka det ändras analysen då???

Hur vanligt är det med att hästar för boutolism (vet ej stavningen)??

Sv: Försvinner näringen ur hösilaget??

Analysvärdena vad gäller näring/torrsubstans förändras inte, bara fodrets torrsubstans eftersom du torkar det.

Har också funderat på det Mamax skrev, verkar vara väldigt svårt där vi bor att få tag på analyserat hö.
Analyserat hösilage finns däremot hur mycket som helst.
Är det någon som gör på det viset Maxmax beskriver?

Skulle nog undvika att göra så eftersom man öppnar och förbrukar balarna under perioder med extrem fuktighet (höst/vinter/vår) och gör man det sedan inomhus så är det ännu svårare. Det åtgår mycket energi för att torka ner till hö från exempelvis TS 65% till hö med TS 84%. Risken att du får tillväxt av mögel under torktiden är större än att fodra som vanligt till dess att balen är kass.

Vi förvarar de öppnade balarna på samma sätt som mjölk: mörkt, svalt och luftigt.

näringen sjunker inte men det blir förstört hygieniskt sett.. ensilerat grovfoder kan du ge ända tills det börjar bli otjänligt.. men i sommarvärmen rekommenderas det att man bara har balen öppen 3-4 dagar..

om flera stall har det problemet, dela bal med grannstallet.. när ni öppnar en ny bal drar ni över hälften till det stallet, det sparar ni och grannen pengar på..

Jag tror Maxmax menar såhär: Att hon öppnar hela balen, delar och "fluffar" alla kakor, för att sedan förvara det på en stor yta, och sedan vänder allt en gång per dag.;)

KL

KAN man göra så utan att det blir förstört alltså??

jag gör så med mitt hösilage och det funkar jätte bra (har ganska torrt hösilage)... dock ger jag vanligt torr hö under den varma årstiden, alltså från maj tom. september då jag upplever att hösilaget inte hinner torka innan det blir dåligt när det är varmt...

Senast ändrad:

Om jag öppnar en hösliagebal måste jag förbruka den på ca 3 dagar för att det inte ska bli förstört. Men om jag öppnar balen och delar på alla kakor och vänder höet varje dag för att det ska torka så det håller sig längre. Försvinner några ämnen då?? Tänkte om jag har en analys på det och sen sprättar balen för att torka det ändras analysen då???

Hur vanligt är det med att hästar för boutolism (vet ej stavningen)??

Det som är intressant här är väl vad ts-halten är. Allt är ensilage och det är ts-halten som talar om torrhetsgrad. Har man en ts på c:a 70% så visst kan man torka fodret ytterligare men hållbarheten är ju ändå så att du har mer än 3 dagar i detta väder på dig att fodra upp balen så jag ser inte riktigt vitsen. Sedan när det blir svalare så ökar ju ovanstående.

Har du en ts-halt som är lägre eller mycket lägre så pågår ju en process i fodret oavsett och hållbarheten är ju även i lägre ts-halter längre än 3 dagar upp mot en vecka under gynsamma förhållanden. Just nu under en period då det är varmt och fuktigt så har du ju en kortare hållbarhets tid som sedan ökar allt eftersom der blir svalare/kallare ute.

Kicki :)

Jag vet många som "fluffar upp" hösilaget för att det ska torka och på så sätt hålla längre.
Men nyligen fick jag höra i min foderbutik att man absolut INTE ska göra så. Hösilaget blir dåligt även om man torkar det, men möglet syns inte.
Nu i sommar ger jag Horsegrass i 20-25-kilosbalar, och jag tar risken. Jag fluffar upp det.

Immer

Men det låter på er som svarat att ni har fattat ritigt vad jag är ute efter.
Som Annika_38 skrev. Jag tar varje hösilagekaka och fluffar den och vänder VARJE dag så att det torkar. Kommer analysen att påverkas av att man torkar det?? Jag fattar att det blir torrare och att Ts:en ändras, men de andra värdena då???
Hur kan man annars göra??? Jag har ju bara en häst och en hösilage bal hinner han ju inte äta upp på ca 3 dagar. (Blir ju förstört om den inte förbrukas inom ca 3 dagar från att man har öppnat balen).

Låter ju vansinnit att göra så. Hela ensileringsprocessen går ju ut på att det är syrefritt. När man sen öppnar balen kommer det in syre, och "fel" sorts mikroorganismer börjar då växa till. Det är ju därför man inte ska ha balen öppnad för länge, inte för att det är blött.

Så förbrukar man inte en bal inom rimlig tid får man köpa mindre balar/använda hö istället.

Men nu kommer jag inte åt något hö för det finns inte att få tag på här där jag bor. Så jag måste använda höslilage. Men det hur små balar hösilage finns det att få tag på?? Jag har räknat ut att min häst kommer att äta ca 280 kg i månaden.

Du säger att "fel" microorganismer kommer in. Ja det är ju därför som jag ska fluffa det och låta det torka så det inte möglar. Vad jag förstår så är det mögel som du menar är "fel" organismer.

I torra ensilagebalar finns det inget konserveringsskydd i form av mjölksyra. Finns inte detta så gynnas microsvampar eftersom det finns gott om näring i dessa. Att du sedan tillför syre ökar ju det hela. Du försämrar fodret i och med du ger tillträde till syre.

Fast innan det blir helt torrt har det hunnit växa rätt mycket. Det är ju inte fukten i fodret som har betydelse, utan tillgången på syre.

Vet att det finns hösilagebalar på 30-40 kg. Antingen köper man via bonde som gjort såna, eller så finns HorseHage och liknande varumärken.

Off topic, i Sörmland måste det väl ändå finnas hö? Och hur gör de andra i stallet, kan ni inte gå ihop? 280 kg är ju mindre än en normal hösilagebal, menar du att du har balarna öppnade i en månad?

Jag köper Horsegrass i förpackningar på 20-25 kg.
Även Horsehage säljs i små förpackningar.

Immer

Men det låter på er som svarat att ni har fattat ritigt vad jag är ute efter.

Jodå, jag fattade precis vad du menade.
Om du fluffar upp hösilaget och torkar det kommer det att bli dåligt ändå - du ser det bara inte.

Immer

Fast hon frågar i huvudsak om NÄRINGEN försvinner eller inte - och det har ju faktiskt redan besvarats minst 2ggr. (av ameo och BeastieBabe)

Maxmax: Nej, näringen försvinner inte men silaget blir alltså ÄNDÅ otjänligt efter 3-4dagar (hygieniskt dåligt vilket ger risker för kolik o dylikt).
Ni måste DELA balarna med några andra eller köpa Horsehage - det sistnämnda är dyrt (från ca 2.70/kg plus frakt) och det gäller att boka så fort som möjligt innan de tar slut. Se på denna sida t ex:
http://home.swipnet.se/horsehage/

Men annars kan ni ju köpa oanalyserat hö och chansa. (för det var väl analyserat hö som var omöjligt att få tag på?)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 104
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 385
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 561
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 033
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka