förstört lastträning??

Moppa123

Trådstartare
hmm jag är i valet och kvalet hur jag ska göra med min häst.
Jag har lasttränat henne några veckor, nu går hon in i transporten kan stå stilla där inne ( förr sprang hon ut på en gång ) MEN jag har inte stängt för bommen bakom henne ännu. DOCK är tanken att jag ska köra hem henne från betet imorron ...
Vad tror ni, förlorar hon allt förtroende/träning om jag nu stänger in henne i transporten och åker iväg med henne (ca 20 min bilväg) .. är det bättre att träna att stänga in henne o lasta ur o sedan om någon vecka åka hem?!
Problemet är ju att jag inte vet NÄR hon tycke det är acceptabelt att åka .. de kan ju inte stå på bete hela vintern om man säger så...

visst borde jag kunna lastträna henne mer senare?! eller tror ni man får börja om igen?!

Hur resonerar ni?

hon har åkt transport förut, dock under protest ...

Sv: förstört lastträning??

jag är ju nu inget proffs på det här men jag tror att om du kommit så här långt så kan du nog åka hem med henne, men det är klart att det bästa är att ha hästen färdigtränad. Visst kan det hända att du får backa lite i träningen men sen bör det gå ganska snabbt att komma tillbaka där ni är nu. Det beror ju lite på hur svår hon var innan, men jag tror nog att jag skulle ha chansat och åkt hem. Lycka Till!! :banana:

Jag tror du kan prova att åka med henne. Min valack är lite skeptiskt till trailer, han har mest åkt buss. Men han går på snällt och det är inga problem att lasta, men jag ser på honom att han är lite skeptiskt. Så när jag kör honom kör jag som jag hade ägg i trsp, så mjukt och lugnt jag kan, försiktig när jag ska bromsa, svänga, växla ner osv.
Det gick också ännu bättre när jag använde en kort ochen lång bom så jag fick undan mellanväggen lite, då blev det ju "mer plats" för honom att stå.
Du kan ju fortsätta med lastträningen sen ändå. Hoppas att det ska gå bra, lycka till!! :)

Moppa123 skrev:
hmm jag är i valet och kvalet hur jag ska göra med min häst.
Jag har lasttränat henne några veckor, nu går hon in i transporten kan stå stilla där inne ( förr sprang hon ut på en gång ) MEN jag har inte stängt för bommen bakom henne ännu. DOCK är tanken att jag ska köra hem henne från betet imorron ...
Vad tror ni, förlorar hon allt förtroende/träning om jag nu stänger in henne i transporten och åker iväg med henne (ca 20 min bilväg) .. är det bättre att träna att stänga in henne o lasta ur o sedan om någon vecka åka hem?!
Problemet är ju att jag inte vet NÄR hon tycke det är acceptabelt att åka .. de kan ju inte stå på bete hela vintern om man säger så...

visst borde jag kunna lastträna henne mer senare?! eller tror ni man får börja om igen?!

Hur resonerar ni?

hon har åkt transport förut, dock under protest ...

Tycker inte du ska chansa och åka med henne i transp. i det här skedet. Risken är att du då får börja om igen. Så öva att stänga in henne och lasta ur tills du märker att detta är helt ok för henne. Om du gör det på rätt sätt och i hennes takt så kommer det inte ta lång tid. Lycka till.

Kan du inte under 4 dagar testa att ta in henne och sedan stänga om henne. och sedan när du gjort det i ca 4 dagar, så kan du åka med henne, så kommer det inte så hastigt alltihopa! :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar