"Förstörda" bröst

Sv: "Förstörda" bröst

För mig var det totalt tvärtom. Det var tack vare utomstående press på att man SKA amma som gjorde att jag mådde fruktansvärt dåligt när jag gav upp amningen.

Sorgen jag kände var att jag inte dög som mamma eftersom jag enligt den då rådande normen inte gav mitt barn det allra bästa.

Nu vet jag mer om både mig själv och fakta kring bröstmjölk och ersättning, idag med den vetskapen hade inte jag känt någon sorg.

Till TS: nu menar inte jag alls att vindvisslas sorg är fel, olika människor känner olika och så är det. Ersättning eller bröstmjölk, det är bra vilket som.

Åh, min hjärtefråga!
Detta med amning är så himla laddat...
BB anser sig vara "amningsvänliga", men i mina ögon är BB och samhället i stort "amningshysteriskt". Visst, jag tycker att man ska uppmuntra till att försöka amma, men inte till den milda grad att kvinnorna känner sig otillräckliga och som "dåliga mödrar" för att de misslyckas med amning.

Jag har inte kunnat amma mina barn, trots enorm mjölkproduktion. jag har helt enkelt varit "trögmjölkad", så de har inte fått i sig tillräckligt genom sit sugande. Jag har försökt med alla fyra men det har bara slutat med trötta barn pga att de fått i sig för lite mat.
Jag har då pumpat ur mjölk så länge tillgången varit tillräckligt stor och matat barnen med flaska.
Men man kan precis lika gärna ge ersättning ur flaska. Dagens ersättningar är så bra att de täcker barnens näringsbehov. Och närheten kan du ju ge barnet även utan att amma det!
Och att även pappan får känna och ge närhet. (Och kan gå upp på natten och mata :D )

Ja tänk om man hade vetat allt som man vet nu innan man fick barn. Det hade sparat många tårar och frustration.

Här på Irland är det jätteovanligt att amma, jag tror det är 10% som ammar efter första dagarna. Så jag har ju varit lite freak åt andra hållet. Nu har jag iofs varit lite freakig i hela mitt liv så det bekommer mig inte särskilt att vara den som är udda och jag har bra svar på tal om någon undrar (absolut inte bara om amning utan om allt i livet, både barnuppfostran och livsval). Att få barn här har gjort mig starkare som person, i Sverige hade mina val varit mycket mer svensson.

Men ja, det allra viktigaste är att man gör det som funkar bäst för mamma och barn.

Svarar till er alla här:

Ni kan inte ana hur glad jag blev av att läsa era ord. Blev lite tårögd av gladhet och känner mig faktiskt lugnare. Tog också upp det med min kompis som varit värst med kommentarer osv och hon blev jätteledsen över att jag tagit illa upp för hon hade inte ens tänkt tanken på att det var pga man inte kan sa hon. Känns skönt att det är flera av er här som skrivit öppet om att ni inte kunnat amma. Det ger mig hopp och känslan av att jag kommer fixa det om det nu inte skulle gå, det är känns som om det faktiskt inte är hela värdlen om jag kan amma eller det får bli ersättning nu. Kanske hinner nojja en omgång till men då ska jag gå in och läsa detta för att påminna mig själv. :laugh::):):):)

Tack än en gång för att ni orkade svara!

Ps tack för länkarna Apollo!

Liknande trådar

Kropp & Själ För att inte sväva ut helt i tråden "jag duger inte" så kanske den här fråga är värd en egen tråd. Inte heller duger jag. Jag hade...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
22 700
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 081
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar