Förstörd bil - bilbarnstol

Sv: Förstörd bil - bilbarnstol

"fäll ut stödbenet", innebär det att den stolen har ett stödben som alltid sitter på stolen? Det kan ju isf vara det som är skillnaden...
De stödben som hör till mina stolar är separata

Japp det sitter fast, men går att låsa fast i stolen när/om stolen ska använas framåtvänt.

Då är det säkert det som är skillnaden, dvs att om det är ett löstagbart stödben (som på alla de stolar jag sett) så behöver det inte användas om stolen vilar mot instrumentpanelen, och om det är ett stödben som alltid sitter på stolen så ska det alltid användas. :)
Hade inte en aning om att det kommit ny variant av stödben.

Försäljaren sa att det var stödbenet som var skillnaden mellan Cosmic Comfort S och den modellen som kom innan. JAg tycker det är smidigt att stödbenet alltid sitter fast.

Men jag tyckte TS skrev att hon hade en sån stol som jag.

Tack så mycket för all svar ,, har letat som en galning efter min bruksanvisning här hemma ,men den är puts väck , har vart inne på aktas sida och läst .
turbofling - jag såg att min stol är föregångaren till S , alltså enbart cosmic comfort.

Talade med butiken - de hade ingen aning om att det skulle medfölja skydd ? låter ju jättekonstigt -för det står ju faktiskt i bruksanvs.

Hur pass hårt sitter era stolar ? När de monterade in våran var de två stycken en som tryckte ner stolen i sätet och den andre knäppte fast förankringsremmarna.

Alla bruksanvisningar finns på akta gracos hemsida (akta.se), kolla där.
Den ska sitta jättehårt sa vår försäljare, sätt gärna ett knä i stolen och spänn fast sa han.

Hur pass hårt sitter era stolar ? När de monterade in våran var de två stycken en som tryckte ner stolen i sätet och den andre knäppte fast förankringsremmarna.

HÅRT! Stolen går knappt att rubba alls, jag har fäst förankringsbanden, spännt dem så hårt jag kan (med ett knä i stolen), tagit loss stolen och spänt ner banden ytterligare någon cm innan jag satt dit stolen igen och tvingade ihop knäppena till förankringsbanden. Stolen ska sitta hårt för att inte flyttas vid en eventuell olycka (vilket är anledningen till att jag inte gillar stödbenet på stolen jag har i baksätet, känns inte som det är tillräckligt stabilt...).

Meningen med stolen är att den SKA följa med barnet vid krock. Den ska alltså röra sig med barnet och sedan gå tillbaka till utgångsläget när det är fardig krockat så att säga.

Tråkigt när det ska bli märken efter stolarna.
köpte en maxi cosi mobi i våras till sonen. Och då fick vi hjälp av försäljaren att sätta dit den(jag har den fram på min bil) och redan första dagen var det repor och märken i instrument panelen.:( Enligt försäljaren så ska den luta mot instrumentpanelen fast den har stödben. Gäller samma sak om den sitter bak. Dom sa inget om nå skydd eller något till bilen.

Provade säkert 5-6 olika märken innan vi bestämde oss för denna då den satt bäst i bilen och inte hindrade synfältet åt höger vilket många andra gjorde.

Men är inte nöjd med denna stol ändå. Skulle ta av och tvätta kläddseln, men gud vilket pyssel innan man fick av den och sen skulle den på igen och i samma veva spännde jag om bältet viket inte var helt lätt. Kändes som att man plockade isär hela stolen bara för det.

Meningen med stolen är att den ska skydda barnet från de krafter som är inblandade i en krock genom att fördela kraften över en så stor yta som möjligt och fånga upp barnets huvud (det är därför det är säkrare att låta barnet åka baklänges, iom att de flesta kollisioner sker framifrån. Huvudet fångas upp direkt av stolen, och kraften från kollisionen fördelas över hela barnets rygg). Det gör den inte ifall stolen rör sig för mkt (och lite rör den sig alltid, iom att sätet den står på är mjukt), och om stolen är för glapp i monteringen så kan den snarare förvärra skadorna, då det sas blir ytterligare en liten krock när stolen går tillbaka/fångas upp igen...

kopierat från http://se.babycenter.com/baby/safety/carseatinstall/
• Montera bilbarnstolen så att det sitter ordentligt fast utan glapp.

och från http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=22262
Underförankringsband ska vara väl sträckta. Det underlättar om man är två vuxna vid monteringen, eftersom det annars kan vara svårt att pressa ned stolen i bilsätet samtidigt som man sträcker underförankringsbanden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka