Förstörd bil - bilbarnstol

kitty79

Trådstartare
Allvarligt talat ..

köpte en Acta stol ( upp till 25 kg) i våras , fick monteringshjälp utav butiken som sålde den . Sabon plockade ur stolen nu i väll för första gången , det är några rejäla märken i skinnsätet men de fjädrar väl ut sig hoppas jag. MEN - min instrumentpanel är ju helt förstörd ! två rejäla inbuktningar !

suck , ska det behöva bli sådana märken ? ågon annan som har upplevt samma sak ? Satte butiken fast stolen alldeles för hårt ? :eek:

Är hur som helst väldigt låg just nu ..

Sv: Förstörd bil - bilbarnstol

Det är väl ganska mjuk plast på instrumentpanelen så de är nog inte så konstigt om det blir märken om stolen sitter där så länge. Finns de inget stödben på stolen som den vilar emot istället för att vila mot t.ex. instrumentpanelen?

Som jag fick det förklarat för mig - kan man bara använda stödben i baksätet ? ej om man vill ha barnet i fram . Men ska det verkligen bli sådana märken ? det är rejäla gropar - säkert 1-3 millimeter djupa och runt 4 cm långa ?

Känns bara så lessamt ,

Har du tur så kommer instrumentpanelen att återta sin gamla form. De är ju gjorda av ett material som ska "ge vika" och bromsa upp vid en krock.

Vet inte vilken stol ni har, men vi köpte nyligen en akta graco cosmic comfort S och till den fick vi med små saker som man skulle sätta på instrumentpanelen. Fick ni såna? Försäljaren sa även att det är bra att ha något på sätet under stolen för att skydda det, stolen ska sitta hårt mot sätet.

det är en sådan stol som vi har , cosmic

försäljaren monterade stolen i bilen - nu när vi tog bort den så var det inga skydd vare sig i sätet eller vid instrumentpanelen.

Ett skydd på sätet borde säljaren sagt till er, det var inget som tillhörde stolen utan en sak som man fick köpa extra (behöver inte vara mer avancerat än en filt). Skydden för instrumentpanelen var små skumgummibitar med klister på, satt fast i en liten påse på stolen. Jag lyssnade inte så noga på vad försäljaren sa om instrumentpanelen eftersom vi ändå har stolen bak. Men just med sätet sa han flera gånger att stolen ska sitta mkt hårt så det kan bli märken.
Ta kontakt med butiken om märkena inte försvinner och se vad dom säger. Ni kanske behöver hjälp att montera fast stolen igen, det var inte helt enkelt (innan man lärt sig).

Läste lite i min instruktionsbok, där står att stödbenet ALLTID ska användas, även fram. Det står även att den medföljande skyddstejpen kan användas för att skydda intrumentpanelen.

Allvarligt talat ..

köpte en Acta stol ( upp till 25 kg) i våras , fick monteringshjälp utav butiken som sålde den . Sabon plockade ur stolen nu i väll för första gången , det är några rejäla märken i skinnsätet men de fjädrar väl ut sig hoppas jag. MEN - min instrumentpanel är ju helt förstörd ! två rejäla inbuktningar !

suck , ska det behöva bli sådana märken ? ågon annan som har upplevt samma sak ? Satte butiken fast stolen alldeles för hårt ? :eek:

Är hur som helst väldigt låg just nu ..

Va konstigt att det är så olika mellan stolarna, våran (Britax Hi-Way) får inte luta mot instrumentpanelen.. Kanske lika bra nu när jag läser det du skriver!

Annars har jag inga tips, bara lider med er om bilen är förstörd.. :( Hoppas det löser sig!

Såna märken hade vi fått i vår bil också. Men efter ett tag så försvann dom. Trodde jag aldrig eftersom dom var riktigt djupa!

Tack så mycket för alla svar , talade med butiken idag ,,, och de hade inte hört talas om skydden som skulle monteras mellan stol och instrumentpanel . de sa inte heller ett ord om sätet när de monterade stolen . De skulle ringa till akta på måndag , och jag skulle återkomma ..

hoppas innerligt att märkena går bort , Måste ha i stolen på måndag igen , känns ju sådär att montera iden ....

Vi har maxi cosi babyskydd och den ska inte ligga an mot instrumentpanel/stolsrygg utan endast sitta fast i bältet, detta för att en "lös" stol absorberar stöten bättre vid ev krock tyckte jag de mumlade nåt om i butiken. Undrar om det är olika tillverkare och modeller emellan eller nån generell rekommendation?

Blev också varnade för att det kan bli bestående gropar i sätet om man har skinnklädsel, men att man kan lägga en dubbelvikt filt mellan stol och säte så slipper man problemet.

Caballus - ja så var det med vårt babyskydd också , satt enbart i bältet i förarsätet , Den här stolen är nästa "storlek" upp till 25 kg .

Turbofling- Så konstigt att de sa att stödbenet bara skulle användas i baksätet ?

Det var konstigt, för i min instruktionsbok står det tydligt att det alltid ska användas, hur står det i din? Kanske är olika på olika årsmodeller?

När jag läste om skyddslapparna står det att dom skyddar mot repor, kanske inte skyddar mot groppar. Men konstigt att inte din buktik kände till dom. Dom hängde fast på min stol.

Om jag vore du skulle jag dubbelkolla att inte stödbenet ska användas i fram, är det så att det alltid ska användas ( som turbofling skriver ) så är det ett jäkla feltramp av personalen som monterade stolen och dessutom ett farligt feltramp :/

Caballus - ja så var det med vårt babyskydd också , satt enbart i bältet i förarsätet , Den här stolen är nästa "storlek" upp till 25 kg

Ska inte lägga mig i sakfrågan, men är det inte lite svårt att köra om babyskyddet sitter i förarsätet? :angel: ;) :D

Vi har samma stol, monterad i framsätet utan stödben. Enligt manualen som finns på deras hemsida står det att man ska ha stolen mot instrumentbräda, utom i det fall där stödben används. Lite krångligt att läsa sig till vad som gäller eftersom det står dubbla bud....
Läs: sid 7, ruta 9 och 10, sid 9, ruta 26 och på sid 8 längst ner står det om skyddstejpen.

Vi har en Akta graco, den sitter i framsätet, vi använder stödbenet och den lutar inte mot instrumentpanelen.

Men tur jag läste om skinnsätet, ska genast ta ur vår & lägga ett skumgummi inlägg mellan stolen & sätet.
Har tänkt sälja bilen snart & köpa en större. Då kan man inte ha märken i sätet. :o

Det var konstigt, för i min instruktionsbok står det tydligt att det alltid ska användas, hur står det i din? Kanske är olika på olika årsmodeller?

Nu hoppar jag in i tråden också

Jag har 2 st acta-stolar, en Cosmic XTP (från 2006) och en Cosmic Comfort (från 2008). Har kollat instruktionsböckerna till båda stolarna, och båda stolarnas instruktioner har samma text (bortsett från modellbeteckningarna ;)):

(i mitt häfte, sid 12, punkt 9) "bilbarnstolen ska alltid stödja mot instrumentpanelen, förutom i de fall då stödbenet används" vid det monteringsalternativet där klacken på stolen är framför sätets framkant, och vid monteringsalternativet då stolen står helt på sätet: (sid 12, punkt 10) "Bilbarnstolen ska alltid stödja mot instrumentbrädan"
Om man tittar vidare i monteringsanvisningen (sid 16, punkt 26) så står det "Se till att bilarnstolen vilar mot instrumentbrädan".
Däremot så ska stödben alltid användas i baksätet. Det står även på sid 15, gulmarkerad text: "OBS! Vid montering i framsäte: Sätt medföljande skyddstejp på baksidan av Cosmic Comfort, där den lutar mot instrumentpanelen. Annars kan Cosmic Comfort repa instrumentbrädan."

Vi har haft vår XTP i framsätet sedan 2006, hela tiden lutad mot instrumentbrädan, och det enda vi kan se är små små insjunkningar (inte ens en mm djupa) precis där stolen legat emot. De går tillbaka ganska snabbt när stolen är bortmonterad (tar ett par dagar max).
Tycker monteringen utan stödben känns säkrare, har stödben på vår Cosmic som sitter i baksätet, och det är ju näst intill hopplöst att få stödbenet att sitta stadigt mot golvet hur mkt man än spänner fast det :crazy: Känns inte supersäkert ifall någonting skulle hända, ifall stödbenet far bort istället för att fånga upp stolen....

Senast ändrad:

Då citerar jag direkt från min instruktionsbok :) En AG Cosmic Comfort S, köpt för ca 1 månad sen. Skriver bara om bakåtvänt i framsättet eftersom det var det som tråden handlade om.

s. 16
Bild 26: Bilbarnstolen får vila mot instrumentpanelen men fäll även ut stödbenet

Längst ner på s. 15 står om skyddstejpen

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka