Förstorad prostata och hormonsprutor.

Sv: Förstorad prostata och hormonsprutor.

Man kan hålla på hela livet. Hur ofta man sprutar är individuellt men var 6e månad ungefär.
Alternativ är kastrering eller behandling med läkemedlet Ypozane som används mer och mer.

Tack för svar. Vet du vad det går på kostnadsmässigt med sprutor? Är läkemedlet lika effektivt?

Behandlade min 4åriga hane för detta för 2 månader sedan. Han fick hormontabletter. Snacka om vilken bra effekt behandlingen hade! Han har som droppat ur snoppen hela livet sedan han var 6 månader. Genomskinligt sekret som droppat så jag har måsta skurat golvet flera gånger i veckan. Blev stigar med stora prickar överallt han gick efter någon dag. Soffan (skin) var prickig den med efter några dar.

Han fick lite blod i urinen ibland men vid bakt.odling hittade man bakterier och kristaller så man var helt övertygad om att det som orsakade blodet och allt droppande. Försvann ju med antibiotika med sen kom droppandet tillbaka efter nån vecka. SKITJOBBIGT!! Nu efter röntgen hittade de äntligen orsaken och det var prostatan. Och jag har inte haft en enda(!!!) droppe på golvet sedan behandlingen! :bump:

Sen skillnaden på att ge spruta eller tabletter vet jag inte. Men tabletterna var väldigt effektiva på honom. :) Kommer att måsta behandla varje halvår men försökringsbolaget täcker kastration så det kommer att bli det istället.

Min fick Ypozane och det kostade ca 400kr.

Senast ändrad:

Annars är ju kastrering ett betydligt enklare och kanske ett för hunden bättre alternativ. Min förra hane hade besvär med prostatan och kastrerades vid 7 års ålder, han hade inga besvär efter det.

Min hane som nu är 11 år behandlades för drygt 2½-3 år sedan med Ypozane. Det fungerade alldeles utmärkt och det har inte kommit tillbaks. Han har efter behandlingen blivit pappa till 2 kullar valpar, den ena kullen är drygt 2 år och den yngsta är bara 5 månader.

Annars är ju kastrering ett betydligt enklare och kanske ett för hunden bättre alternativ. Min förra hane hade besvär med prostatan och kastrerades vid 7 års ålder, han hade inga besvär efter det.

Vi vill helst undvika att söva pga hans ålder, i så fall skulle det vara kemisk kastrering som alternativ.

Ok, jag hade missat att det rörde sig om en äldre hund, då förstår jag.

Jag har något minne av att min veterinär avrådde från att använda kemisk kastrering, hormonsprutor, under någon längre tid p g a risker (jag var skeptisk till att kastrera först, såg framför mig en framtida slö, matgalen och personlighetsförändrad hund,vilket sedan visade sig inte alls stämma!). Tyvärr minns jag inte vad de riskerna var, bara att hon avrådde.

Jag glömde säga att jag märkte ingen skillnad på hunden under de dagar han fick Ypozane. Inte heller senare har jag märkt någon skillnad på honom. Han är precis som vanligt = samma busiga matvrak som tidigare. Den 17 september fyller han 11 år. Hade han inte ljusnat/grånat så mycket i pälsen som han har gjort hade man inte kunnat tro att han är så gammal.

Jodå, jag menade bara att ifall kastrering skulle komma på tal så skulle det i så fall vara kemisk kastrering som skulle vara alternativet. :)

Jag kastrerade min 11åriga hane i våras, han hade återigen börjat få problem med prostatan trots att han relativt nyligen hade behandlats med Ypozane. Nu hade han dessutom en tumör i den ena testikeln så valet att kastrera var ju lite enklare.
Tyvärr fick han somna in för tre veckor sen :cry: av andra anledningar, men jag upplevde att problemen försvann helt och han var sig själv även efter op.
Jag var också skeptisk först angående sövning iom åldern, men enligt vet är det ett så enkelt ingrepp och dom har så bra grejer nuförtiden att det i princip inte var något att oroa sig över.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
760
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
712
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka