Förstora ring

Blueberry

Trådstartare
Jag har ganska stora händer och fingrar, och älskar smycken och ringar.

Nu har jag precis snubblat över en jättefin ring hos den lokala pantbanken som jag inte riktigt kan vara utan. (Ja, jag är kanske en skata...) Den är i storlek 17, ska jag ha den på ett annat finger än något ringfinger (de är upptagna med andra ringar) behöver jag komma upp minst 19,5 men antagligen 20. Det finns en lokal guldsmed i stan, plus alla kedjor.

Ni som har förstorat ringar, vad har det kostat och hur mycket har ni förstorat? Ringen är klart billigare än vad jag anser att den är värd, så jag känner att jag kan lägga ut lite, men inte massor av pengar på att fixa storlek.

:D

Jag lämnade nyligen in tre ringar och fick ett ungefärligt pris i förväg på en kostnad av 500-700 per ring, beroende på om det räckte med att knacka ut eller om de behövde lägga i mer guld. Vet inte om jag fick mängdrabatt, men slutsumman blev 1500 kr sammanlagt, trots att de både la i mer guld och graverade om texten inuti.
Så värt det! Har inte kunnat ha ringarna på typ 15 år och dragit på att ta tag i det eftersom jag ju "snart kommer gå ner i vikt igen".:angel:

Tror jag betalade 1500 kr för att förstora dom två ggr jag gjort det. Har förminskat med och då har det gått på ca 1300 kr.
Dock har det varit 2 ringar som förstorats/förminskats per gång och inte en.

Glömde: Jag har förstorat 1,5 storlekar.

Men guuuud vad omständlig jag är som måste berätta ALLT för att kunna ställa en enkel fråga :o
Vilket gjorde det väldigt trevligt att läsa! Jag blev både sugen på att besöka en pantbank samt började fundera över vad jag själv har för storlek på fingrarna. Och sen började jag fundera på hur de andra ringarna som ockuperar dina fingrar ser ut. Så TACK för all extrainfo! :up:

Jag lämnade in två silver ringar för att förminska. Lokal smyckesbutik i klass snor dyrt men trodde inte det skulle bli så farligt dyrt ändå. Var 1,5 resp 1,75strl som behövde tas in. Fick prisförslag på 1100kr per ring :eek:
Det vägrade jag betala så tog hem ringarna igen, nu ligger de i en byrå nånstans för att lämnas till en annan för minskning. Problemet är att jag inte hittar ringarna alls nu :banghead:

Jag slog till, så nu har jag ringen här.
Ska prata med guldsmeden i morgon. Pantbankens personal var så himla fin och sa att vi kunde häva köpet om det inte gick att göra något åt storleken.

Det är en guldring (18 k) med 19 små diamanter som sitter i en slags brilljantformation. Väldigt glittrig! Okej, jag är en skata - vill typ ta hem allt som glittrar... :D Jag köpte den för 1200 kronor, vägde den på en köksvåg här hemma och den väger typ 3 gram (lite osäker våg, men guldpriset är typ 200 kronor per gram just nu).

Den är redan borttagen från försäljningssidan, men eftersom @Saigon svarade så himla fint på min novell kanske jag slänger in bild varesig ni är intresserade eller inte :)

Jag kan i alla fall säga redan nu att jag är väldigt positivt överraskad av hela pantbanksupplevelsen, så trevligt bemötande och en ställe jag inte alls hade räknat med tidigare. De hade verkligen massor av roliga ringar med ädel-/stenar i olika färger (älskar ju roliga färger) och jag dreglade länge över en ring med stor rosa sten i, för att inte tala om den här härliga. Kaaanske en annan gång...
5172_1.JPG

Alltså kanske en lite OT fråga men hur funkar pantbank egentligen?:D Man typ pantar något och får pengar för det, sen kan pantbanken sälja saken vidare och annars kan man få tillbaka saken mot att man betalar tillbaka pengarna man fick, eller?

Alltså kanske en lite OT fråga men hur funkar pantbank egentligen?:D Man typ pantar något och får pengar för det, sen kan pantbanken sälja saken vidare och annars kan man få tillbaka saken mot att man betalar tillbaka pengarna man fick, eller?

Jag är inte helt säker.
Tror att det är såhär:

1. Panta grej, få peng och typ deadline för "återköp".
2 A. Hämta ut grej, betala tillbaka pengar + ränta.
2 B. Hämta inte ut grej, grejen tillfaller pantbanken som först auktionerar ut grejen på auktion, det som inte säljs hamnar i pantbankens "butik".

Jag är inte helt säker.
Tror att det är såhär:

1. Panta grej, få peng och typ deadline för "återköp".
2 A. Hämta ut grej, betala tillbaka pengar + ränta.
2 B. Hämta inte ut grej, grejen tillfaller pantbanken som först auktionerar ut grejen på auktion, det som inte säljs hamnar i pantbankens "butik".

Tillägg: om exempelvis en ring pantats för 1000 kr inte hämtas ut och säljs på auktion för 2000 kr så får den som pantsatt ringen mellanskillnaden (minus ränta och nån avgift). I alla fall är det så på pantbanken här i stan. :)

Ska prata med guldsmeden i morgon. Pantbankens personal var så himla fin och sa att vi kunde häva köpet om det inte gick att göra något åt storleken.

Det är en guldring (18 k) med 19 små diamanter som sitter i en slags brilljantformation. Väldigt glittrig! Okej, jag är en skata - vill typ ta hem allt som glittrar... :D Jag köpte den för 1200 kronor, vägde den på en köksvåg här hemma och den väger typ 3 gram (lite osäker våg, men guldpriset är typ 200 kronor per gram just nu).

Den är redan borttagen från försäljningssidan, men eftersom @Saigon svarade så himla fint på min novell kanske jag slänger in bild varesig ni är intresserade eller inte :)

Jag kan i alla fall säga redan nu att jag är väldigt positivt överraskad av hela pantbanksupplevelsen, så trevligt bemötande och en ställe jag inte alls hade räknat med tidigare. De hade verkligen massor av roliga ringar med ädel-/stenar i olika färger (älskar ju roliga färger) och jag dreglade länge över en ring med stor rosa sten i, för att inte tala om den här härliga. Kaaanske en annan gång...
5172_1.JPG
Jag är väldigt nyfiken på hur den ser ut!

Nu är den hos guldsmeden, 650 kronor kostar det att förstora från 17 till 19, inklusive jobb och guld. Rätt nice! :up:

Och här kommer bild:
img_1206_59b13002e087c3062a61db61.jpg

Det är alltså den som ligger på snedden. De andra är en supertunn ring i vitguld med små, små diamanter (köpte den till mig själv som pushpresent efter första barnet). Är lite sugen på att köpa en till sån och ha dem på varsin sida av vigselringen och skippa förlovningsringen.

Sedan min vigselring med vita och gröna diamanter, det är samma guldsmed som förstorar ringen som har gjort den. Älskar den.

Sedan förlovningsringen med fasettslipat vitt guld.

Nu är den hos guldsmeden, 650 kronor kostar det att förstora från 17 till 19, inklusive jobb och guld. Rätt nice! :up:

Och här kommer bild:

Det är alltså den som ligger på snedden. De andra är en supertunn ring i vitguld med små, små diamanter (köpte den till mig själv som pushpresent efter första barnet). Är lite sugen på att köpa en till sån och ha dem på varsin sida av vigselringen och skippa förlovningsringen.

Sedan min vigselring med vita och gröna diamanter, det är samma guldsmed som förstorar ringen som har gjort den. Älskar den.

Så fina! :love:

Vilken fin ring. Förstår att du inte ville vara utan den!

Jag håller med de som tycker din "omständiga" berättelse är helt underbart kul att läsa :-).

/Lavinia

5172_1.JPG

Och här kommer bild:

Jättefina ringar! Blev helt kär i den tunna, så vacker!

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden