Förstoppningskolik häst

Str117

Trådstartare
Hej, min häst kommer hem i morgon efter att stått på Strömsholm en vecka med förstoppningskolik och enl. Vet så är förstoppningen helt borta. Men han har fortsatt med lindriga svetsningar/attacker. Gastrogard står kan påför ev magsår som dock inte är konstaterat - ny gastroskopi om 2v då de får ett längre gastroskop så det ser längre ner i magen/12-fingertarmen. Vet säger att detta kan vara orsak till attackerna. Prov från endtarmen är taget för att se ev. Inflammation. Inget ultraljud är gjort då man anser att man inte skulle se så mkt på det. Många andra prover är tagna. Finns det ngn som har erfarenhet av liknande? Lite oroad är jag nu när han kommer hem. Allt med brist på vän, föda osv känner jag att jag har koll på- fri tillgång till hö + vatten ute och inne har vi förstås. Tackar på förhand

Sv: Förstoppningskolik häst

Håller tummarna för att hästen blir frisk i rappet!

Min häst har haft förstoppningskolik en gång och även om veterinären inte kunde säga till 100 % att det var vätskebrist så var vi rörande överens om det nog var fallet. Så det absolut viktigaste är att få hästen att dricka ordentligt.

Se till att hästen alltid har tillgång till ljummet rent vatten, typ thermobar.
Jag ger min häst betformix varje dag, Häller på kokt vatten så går det fortare att blöta upp det. Viktigt att hästen får motion/ röra sig så att magen hålls igång.
Ta det lugnt med fri tillgång på hö tills magen fungerar som den ska.

Trist att höra att din häst inte är helt pigg.
Jag vill på något sätt inte verka otrevlig och elak men jag vill bara informera om det jag fick sagt till mig.

Jag fick ta bort en häst för två år sedan på tarmvred:(
Hon hade en månad tidigare haft förstoppningskolik så hon stod i Skara mellen jul och nyår, ingen buköppning behövdes!
När veterinären kom och konstaterade tarmvred så sa hon att det är en vanlig komplikation när dom varit förstoppade då musklerna i det området som förstoppningen varit har blivit förslappade och motoriken där inte funkar riktigt helt hundra.

Hade jag visst detta hade jag ju givietvis frågat om det fanns något jag kunde göra för att underlätta tarmrörelserna.

Hoppas allt går bra så din häst piggar på sig snabbt!!

Maskprov taget och det var inget sådant. Vi har köpt thermobar funkar väldigt bra. Har alltid tillgång till friskt vtn och vi kokar och kokar för att det inte skall vara kallt inne heller:) ger nu mera silage och mindre hö men han får inget kraftfoder. Men väl uppblött betfor. Han dricker jättebra nu och blaskar som vanligt med höt/silagen i vattnet. Bajsar 6-8 högar/natt. I natt är det ingen nattvakt kl 02:00 som vi haft sedan han kom hem. Men det går nog bra. Men som sagt inte ropar vi hej ännu. Ny gastroskopi nästa vecka. Vi håller tummarna nu!

Lycka till! Känns som om du har koll på det mesta.
Min hade förstoppning för 2 veckor sedan, han fick betfor och paraffinolja till natten den första veckan men jag har tagit bort det nu och det verkar funka.
Hans största problem avr dock att förstoppningen satt vid urinblåsan och detta gjorde att han inte kunde kissa men det kom igång efter ett par dagar.

Usch, jag har också en kolikhäst.
Hon har haft förstoppningskolik 4-5 gånger det senaste året. Vi har lyckats lösa den på hemmaplan med slangning och dropp.
Jag vet verkligen inte vad det beror på och jag har också vidtagit alla åtgärder som du nämner + loppfrön. Ett bekymmer för oss har varit att hon dessutom haft en hovbensfraktur så sedan Augusti har motionen var minst sagt begränsad - två lindriga anfall sen dess bara.

Usch ja det är en svår balansgång med allt som måste funka för våra porslinsdjur:) Nu har han fått börja äta lucernhack också - torrt och det är väldigt smaskens, men jag kommer fortsätta med loppfrö och uppblötbetfor länge länge. På fredag får vi börja med lite kraft men de kommer INTE ges på annat sätt än uppblött. Men jag vill se hur det står till om 2-3V då han varit utan gastrogard och ny gastro är gjord.

Tyvärr gick det inte bra :( Strömsholm gjorde en ny gastroskopi för att titta längre ner i duodenum och tog biosier. Det är 14 dagar sedan men svaret fck vi idag...inget fel på de ytliga biosierna men om dom hade fått fram detta besked lite snabbare så hade man kanske kunnat tänka sig att gått vidare för ngn mer kontroll. Tredje gången vi kom till Strömsholm så gjordes denna gastro och en sockerupptagningstest och hans upptagning var inte helt bra.
Trots att jag ringde och berättade att han fått nytt anfall (men ingen förstoppning) så sades inget om att man borde göra ngt mer än vanlig kolikbehandling, då tycker jag att man kunnat skynda på provsvaren för att då gå vidare men det gick inte längre än till i helgen då veterinären var ute både fred och lörd. På lördagen beslutade vi att hjälpa våran vän att få somna in och slippa ha mera ont. De jag tycker är dock att om Strömsholm vet att dom har en mkt sjuk häst som de vet har fått nytt anfall och de väntar på provsvar borde de kunna trycka på för att få svaret tidigare. Dessutom så fick vi åka tillbaks efter första gången, efter 3 timmar, då vi bara hann komma hem och han blev dålig igen, tror ni vi slapp betala en helt ny akutavgift och dygnsavgift?? Nej då vi var utskrivna så var det bara att betala igen, trots att Strömsholm inte hade gjort klart sitt jobb. Dom lyckades få in i journalen att våran häst hade tappat massor i vikt innan han blev sjuk trots att vi berättade när vi kom in första gången att han var i toppform! Jag kommer INTE rekommendera Strömsholm men det vet väl de flesta redan nu att dom har förskräckligt dåligt rykte. En annan sak till som är bedrövlig är att dom inte har tid att informera/svara på frågor när man kommer för att hämta hem sin häst. Inte en enda gång hade ngn tid att sätta sig ner och svara oss på våra frågor. Efter 10dagars vistelse så blev den tjej som försökte svara oss på frågor tillsagd att hon tyvärr inte hade tid att svara oss för de hade så mkt att göra. Det är bedrövligt, och inte finns det ngn kundenkät där man kan skriva sin konstruktiva kritik. Jag ifrågasatte till dom mhur dom trodde att dom skulle få tillbaks deras en gång så fina rykte om att faktiskt vara en klinik med högt anseende om dom inte är intresserade av att ta till sig av kundernas kritik. Jag lastar inte dom för att det slutade som det gjorde men jag hade gärna sett att man kunnat få lite mera info om vilka diagnoser som kunde vara tänkbara men som tur är så har våra egna fantastiska distriktsveterinärer nu berättat och upplyst om vad det skulle kunna vara. Jag är inte bitter men kommer aldrig köra min häst till Strömsholm igen. Och vill ni ha bra service och känna er helt lugna så välj en annan klinik. Man kan märka att de har en liiten ekonomisk kris också om man tittar lite på vad allt kostat, Huutlöst!

Fy vad hemskt och orättvist.:(
Ni gör allt rätt och ändå gick det inte.
Skit av en sån stor och fin klink att inte bry sig om den enskilda.:rage:
Stor styrke kram..

Jag beklagar sorgen:(

Min första tanke när jag läste ditt första inlägg var- varför gjorde man inte den ordentliga gastron när den var där första svängen:confused:

Jag åkte INTE på ÅB med min magsårshäst o den blev bra.
Motsägelsefulla direktiv vilket en sköterska där höll med mig om.

min åt inget där annat än spån o man brydde sig inte heller fast hon mådde dåligt. -Du bör hämta hem henne" o när jag sa att jag måste fixa pengar så sa de att hon givetvis kunde vara kvar???? Jo tjena. Hennes eget hösilage som jag hade med åt hon direkt.

Gjorde även MR på hunden för att de kunde se ALLT. Efteråt så sa de att man INTE kunde se allt. Klart att de vill använda sin dyra utrustning, men...hunden varken åt eller drack på 2 dygn.
Chefsvet. insinuerade att jag var en dålig djurägare som sedan inte ville op. IGEN. Samtidigt som man inte satt dränage på hunden. Den har mått bra sedan en hemmavet gjort ett mkt litet snitt under lokalbedövning.

Det är som inom humanvården. Du måste stå på dig o nästan vara lika kunnig om vilka procedurer som bör eller inte bör göras.

Min kompis menade om du var VIP så skulle de göra allt som var nödvändigt, men för oss dödliga....
Priserna...
Det är vinstdrivande företag o det gör att även förs. bolagen måste höja premierna.

Vissa kliniker är ökända för att skjörta upp o måste lämna offerter till bolagen innan de får utföra vissa åtgärder.

Trist med din häst. Dock så kan man inte lita på någon klinik tyvärr tror jag, man får ligga på dom och vara där och tjata som attan för att hästen ska skötas ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 507
Senast: Ela
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 948
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka