Förstoppning i bildtarm+tjocktarm.

sannaaah

Trådstartare
Hm blindtarm ska de givetvis stå.

Hur allvarligt är det?
Hästen står på klinik och får dropp (antibiotika,smärtstillande och något mot magontet vet ej vad) och har folk som kollar honom varje timme. Detta dock ej pga förstoppning utan för att han nyligen blivit opererad (därav förstoppningen sa veterinären).
De sa att det inte var någon större fara men jag vill ändå veta mera :crazy:.

Sv: Förstoppning i bildtarm+tjocktarm.

Det går tyvärr inte att uttala sig om. De flesta fall av förstoppning löser sig redan på hemmaplan, de värre brukar hamna på klinik för behandling. Fick din häst kolik medan den fortfarande var på klinik efter genomgången operation?

Han har inte direkt fått något anfall vad jag har förstått. Han står fortfarande på klinik och det är efter operation och därför han står kvar.

Jag åkte till kliniken igår för att prata med kirurgerna ang operationen och då sa de att han hade förstoppning men det var relativt vanligt efter operation (spec eftersom han legat på rygg tydligen?) och att det inte var så allvarligt.

Är skiten lös och luktar illa? Träffat 1 häst med förstoppning i blindtarmen innan. Den hade i och för sig haft det länge.

Skiten är obefintlig. Iaf igår. Men hästen äter ju inget heller. Inte för att han inte vill utan för att han inte får.

Ok. På den jag träffat var det stopp i blindtarmen med "läckte" över lite, och det var det som kom ut.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 860
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
834
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 402
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10