Förstärkt digitalpuls utan hälta?

cela

Trådstartare
Är det möjligt att hästen har ngt förstärkt digitalpuls enbart pga att sko saknas på en hov?
Drog av sig skon för en vecka sedan, visade hälta i båda varv (är ömfotad men visade hälta trots att han hade en "gummidojja" på) Misstänkte begynnande hovböld då han var öm på en speciell punkt i sulan. Hovis kom ett par dagar senare, hittade ingen böld. Dock hittades en spricka i sulan (vid ömma punkten) som syntes väl (och glipade vid tryck) när hovis karvat lite i sulan. Spolades ur, bandage o gummidojja på. Fyra dagar senare är han ohalt o ömmar ej för tryck, men har fortfarande förstärkt digitalpuls. Funderar på om det kan vara så enbart pga av att han inte är skodd på denna hov?

Sv: Förstärkt digitalpuls utan hälta?

Min häst har haft hovbölder vid ett par tillfällen, och även sådana sprickor som du beskriver ett par gånger, under årens lopp. Vid alla tillfällen har pulsen suttit i ett tag. Men ring hovis och fråga om du är orolig?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 634
Senast: bellala
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka