Förstår mig inte på vissa hundägare..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Fiachi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 7 194
Sv: Förstår mig inte på vissa hundägare..

KL

Tycker det är självklart att man frågar. Man kanske vill ge sin knepiga hund en stund av springa fritt utan att alla andra automatiskt ska dit? Då kan man väl vänta en stund, den är ju öppen för alla så varför är det alltid knepiga som ska rätta sig??

Ang löptikar så släpper jag mina tre i rastgårdar om de löper. Kommer någon säger jag till att de löper. Kan ävn åka till de större fälten när de löper, men då på tider då jag vet det inte är andra där, samt till avskilda platser på fälten.
Ser ingen anledning till varför de inte ska få springa av sig.

Ja, jag tycker det hör till när man kommer till rastgården att fråga om man kan komma in. Att hunden som är där inne kanske inte tycker om andra hanhundar tex, betyder ju inte att han inte ska få vara där.

Jo, här betyder det iaf det och det tycker jag är självklart.

Men det är väl bara att inse att man får försöka fånga folks uppmärksamhet i andra änden av rasthagen innan man går in eftersom folk tydligen tycker det är självklart att ha löpande och aggressiva hundar där :eek:

Ang. regler.Det kan ju vara bra,men ibland önskar man att männsikor bara använde sig av rent sunt förnuft..och lite hövlighet kanske.
Det kostar inte mycket att fråga och bara för att en hund visar aggressivitet betyder det inte att den är dum i huvudet.

Min nuvarane hund var fruktansvärt rädd för alla hundar i början.
Då önskade jag många ggr att folk man möter på gatan visade lite hövlighet istället för att "räckar" fram sin hund,bara för att den är världens snällaste..medans min jycke nästan tar sig sig ut ur halsbandet och vidare ut i gatan för att hon är rädd!

På öppen träning är det kanske inte så uppskattat, men de flesta klubbar tillåter löptikar på de flesta kurserna tex.

Man måste ju träna när det finns distraktioner också. Ska man upp i lydnaden så får ju löptikar tävla, även om de går sist i klassen. Men bara att de finns i närheten utgör ju en störning.

Njae, det där är sanning med modifikation...

Utdrag ut SBK´s regler:

Tik som löper får inte deltaga i lydnadsprov. Undantag vid internationellt lydnadsprov elitklass där tikar som löper får deltaga, men då i slutet av tävlingen. Dessa måste hållas utanför tävlingsplatsen tills dess att övriga ekipage har tävlat färdigt.

Kan nog bara hålla med de flesta som svarat.

Som hundägare har DU ansvar för din hund. Har du en knepig hund,en aggresiv hund eller en löptik så är det DU som har ansvar för att inget händer i en allmän rastgård med andra hundar. Rastgården är som sagt allmän och till för alla,men på eget ansvar och med sunt förnuft. De flesta har dessutom regler uppsatta på skylt utanför.

Däremot tycker jag även att man frågar innan man släpper sin hund. Trots allt är det ingen som kan veta hur hundar som släpps i hop reagerar och då är det bra att båda hundägarna kan vara beredda ifall något händer. Av ren artighet kan man också fråga den som var först i gården håller på och tränar eller något så att man inte stör. Respekt och omtanke om andra är alltid bättre än gnäll och skäll.

Va ?

Har dom ändrat det äntligen? Så att löptikar får tävla lydnad..

Allmänt:
Sedan är jag väl kanske konstig ( om man jämför med övriga svar i tråden), men aldrig att jag bara skulle öppna och släppa in min hund om det redan befinner sig en hund av okänt kön m.m i rasthagen. Jag för en dialog med ägaren, det är för mig helt självklart!!

Håller helt med. För mig är en rastgård där folk RASTAR sina hundar (särskilt de som inte kan ha sina lösa) och man har en dialog och turas om ifall det inte skulle funka att släppa in en främmande hund. Det heter inte "hundlek-gård".

jag bor nära en rastgård så vi går dit till och från, uppsatta regler som finns är att hundarna inte får skälla mellan 21.00-8.00 och att man ska ta upp efter sig.
Här så funkar det bra, man ropar in till människorna som är där och kollar läget. Är hagen tom är det bara att köra.
Jag har släppt min löptik där, och andra har släppt deras, vi hade en lite "tjejträff" där i löpet så de kunde leka av sig lite. Människor med hundaggressiva hundar släpper sina där med, när man ropar in och frågar om man kan komma in så säger de "vänta så jag kan koppla och gå ut", det finns två dörrar så man kan gå ut på varsinn sida. När hon löpte så sa jag det till hanhundsägarna, att hon löper och att jag vill hinna ut först.

Jag tycker att alla ska kunna nyttja den, men självklart kräver det kommunikation och hänsyn.

Har varit med om liknande vid flera tillfällen. Jag har en 8-årig cockertik som är lite knepig efter att ha blivit biten av en annan hund. Hon kan vifta på svansen och se väldigt tillmötesgående ut men det kan skifta snabbt om den andra hunden är för "på". Möter ofta andra vid hundrastgården och även promenader som släpper in/låter hälsa trots att jag säger att min hund inte är att lita på, ofta följt med "men min han/hon är så snäll så". Jo visst fine, eran hund kanske är snäll men vad är det folk inte förstår när man uttryckligen säger att min hund inte är det? :grin:

Många och intressanta svar.

Alla har ju sina åsikter om det, men (som ni kanske redan listat ut) så tycker jag att det är en självklarhet att fråga innan man släpper in sin hund till en annan hund i rastgården. Jag skäppte vår ilskna i rastgårdar pga att jag inte kunde ha honom lös om det inte fanns staket. Och det är väl bättre att man släpper en ilsken hund i en rastgård än lös ute? Missuppfatta nu inte mig, jag skulle aldrig få för mig att släppa en ilsken hund lös på ett ställe där det inte finns staket runtom. Men lite knepiga hundar ska väl också få en chans att springa av sig lite och inte bara gå i koppel hela tiden?

Har som sagt aldrig, förutom med taxen, varit med om att någon bara släpper in sin hund sådär hux flux i en rastgård med andra hundar utan att fråga. Folk har alltid frågat innan dom släppt in sin hund - antagligen därför jag reagerade så när någon gick in utan att fråga "om lov" först.

Har varit med om liknande vid flera tillfällen. Jag har en 8-årig cockertik som är lite knepig efter att ha blivit biten av en annan hund. Hon kan vifta på svansen och se väldigt tillmötesgående ut men det kan skifta snabbt om den andra hunden är för "på". Möter ofta andra vid hundrastgården och även promenader som släpper in/låter hälsa trots att jag säger att min hund inte är att lita på, ofta följt med "men min han/hon är så snäll så". Jo visst fine, eran hund kanske är snäll men vad är det folk inte förstår när man uttryckligen säger att min hund inte är det?

Precis.. Folk som inte själva har haft en ilsken/rädd hund som reagerar så mot andra hundar, verkar inte riktigt förstå hur det är. Spelar verkligen ingen roll hur snäll & go den andra hunden är, det hjälper inte så mycket..

Precis. Är ju inte heller bara för min hunds skull som man säger ifrån, utan för att det faktiskt kan leda till en situation där den andra hunden kommer till skada (även om det i första hand är för min egen och hundens skull).

Nej jag förstår mej inte på vissa hundägare heller.

För några veckor sen åkte jag o dotern till en hundrastgård en bit bort för att mina skulle få springa av sej lite. Har en som jag inet kan släppa lös för hon drar på vilt då. Väl där så kommer en bekant (med två vuxna barn) med sina 5 hundar. Vi var alltså 8 hundar i rastgården o 5 människor. Då kommer det en o frågar om hon får släppa in sina 2. E hur tänker man? släppa in 2 hundar till 8 hundar som är främmande för dessa. Rent krasst så kunde ju hundarna vara från 5 flockar o inte två som fallet var nu. Ska kanske berätta att våra 8 har träffats flera gånger o det går bra.

Jag själv släpper inte in mina hundar i rastgård om det är okända hundar för mej. Ev om det är en hund men absolut inte flera.

Här är det löptiks förbud i rastgårdarna.

Jo, här betyder det iaf det och det tycker jag är självklart.

Men det är väl bara att inse att man får försöka fånga folks uppmärksamhet i andra änden av rasthagen innan man går in eftersom folk tydligen tycker det är självklart att ha löpande och aggressiva hundar där :eek:

Rastgård är som nån sa längre ner på sidan ett ställe där man låter hunden springa av sig tycker jag, om man tex inte kan ha den lös. Och ett ställe där hunden kan få leka med andra hundar om det går bra.
Att en hund inte tycker om andra hanhundar tycker jag inte automatiskt utestänger hunden från rastgården. Man kanske vill kunna släppa den hunden så det kan få springa av sig också, och om rastgården är tom när man kommer dit ser jag inte varför man inte ska få vara där.

+1 på den!

Varför skulle man inte få lov att använda till hundar med diverse olämpliga beteenden? Däremot tycker jag att man som ägare till en sådan hund gärna besöker hundrastgården då det inte är "rusningstid" och alla är där :idea:

Ja precis. Vet man att det alltid är tomt en viss tid på eftermiddagen tex får man ju passa på då. Och gå om det kommer nån som vill släppa in sin hund.
Jag komtill rastgården en gång då det var två hundar som min träffat förut och en annan hund så jag frågade om vi kunde komma in. Men tydligen hade den hunden blivit biten av en svart flat förut (pappa tyckte det lät vädligt konstigt, men det finns väl undantag där också. Alla hundar tycker ju faktiskt inte om alla hundar.) men sa att om han fick springa några varv så skulle hon gå sen så jag väntade några minuter. Tycker inte det var nåt fel med dig.

Jag har några gånger tränat i rastgården och nån gång kanske nån har låtit bli att gå dit just därför, och några gånger har folk frågat om dom fått komma in. Vilket dom ju fått eftersom det är en allmän rastgåd.

Min hund, mitt ansvar men jag blir ändå förvånad att folk tar den risken och släpper sina hundar på en begränsad yta med vilt främmande hundar utan att ens fråga först. Är man inte mer rädd om sina djur än så? Ser samma beteende ibland ex. med människor som kastar sig ut på övergångsstället rakt framför en bil. Ja, du har företräde men bilar är hårda oavsett juridisk ansvar.

I övrigt står det lyckligtvis på de flesta rastgårdar här att man ska fråga innan man går in med sin hund, inte för att alla rättar sig efter. Har till och med varit med om en människa som släppte in sin hund med ca: 20 andra okända hundar och rastgården var bokad. :eek:

*KL*

Jag som släpper mina hundar i rastgårdar dagligen (just för att de ska få leka) har sett och varit med om en hel del - MEN jag har i princip aldrig varit med om att folk kommer in i rastgårdarna utan att fråga om det är okay.

Här är det fullt tillåtet att ha löptikar i rastgårdarna (det står även på kommunens hemsida att det är okay) och på den populäraste rastgården har någon satt upp en skylt om att man ska fråga om det är okay att gå in innan man gör det.

Jag själv har okastrerade tikar, jakthundar som jagar med synen. Anledningen till att det går att ha dem utan att de får jaga är för att de får utlopp för sina instinkter när de springer med andra hundar. För en vinthundsägare är det (förhoppningsvis) lika självklart att hunden ska få springa i full fart och leka som att en schäfer ska få träna lydnad/bruks/whatever.

Med andra ord är jag beroende av att hundarna ska få springa av sig, och det även när de löper eftersom de blir asjobbiga annars. Skulle jag inte släppa dem så att de inte får springa på tre veckor hade jag inte stått ut med att vara hundägare. Jag rastar alltså inte mina hundar i rastgårdarna (det är ytterst sällan de ens kissar där inne) och framförallt blir jag knäpp på att folk inte plockar upp hundarnas skit efter sig. (Här finns det gratis bajspåsar + soptunna precis vid ingången till alla rastgårdar)

Jag är övertygad om att man i rastgårdssituationer måste göra som i så många andra hundsituationer - inte ta något för givet.

Vissa använder rastgårdarna för att hundarna ska få gå utan koppel och skita. Vissa för att ha någonstans att träna inkallning. Vissa för att hundarna ska få leka. Det gäller att kommunicera och bete sig med respekt för att det inte ska bli trassel. Sedan finns det ju alltid tillfällen där det inte blir så, så om man har löptik eller en hund som inte går ihop med alla hundar, då får man faktiskt ta sitt ansvar och hålla stenkoll på vilka som kommer i närheten av rastgården och kan tänkas komma in.

Tilläggas kan att jag bor på ett ställe där det bara i den här kommunen finns ca 9 rastgårdar. Det är alltså ovanligt att folk släpper ihop hundar som inte känner varandra. Man väntar på att rastgården blir ledig m.a.o. Oavsett vart jag släpper så ser jag till att gå dit på "konstiga tider" just för att få vara själv. Är det någon i rastgården så frågar jag vänligt om de vet ungefär hur länge de ska vara kvar.

/R_C som i dagsläget har en löptik och en hund som inte går ihop med någon okänd hund öht och som sagt var, ändå släpper dem dagligen.

Senast ändrad:

Knapplån..

Det här är intressant att läsa för mig som nyligen flyttat till ett ställe där det pratas om att det ska byggas en hundrastgård. Isåfall blir det den enda rastgården och jag har verkligen sett fram emot det. Längtar efter att kunna släppa min hund lös så att hon får rasa av sig och förhoppningsvis även få leka med andra hundar på ett inhägnat område.

Jag finner det mycket märkligt att man som hundägare väljer att släppa sin löptik i en allmän hundrastgård, likaså att släppa in en hund som inte går ihop med andra hundar där. Eller ja, att man släpper en knepig hund i rastgården är naturligtvis helt OK så länge ingen annan är där men jag ser det också som självklart att man som ägare till en sån hund säger åt andra hundägare och kopplar sin hund och går därifrån om någon annan dyker upp.

Då har jag ändå en tik själv samt att min förra tik inte gick ihop med andra hundar. Men som sagt, som ägare till en "knepig" hund så ser jag det som självklart att det är jag som får anpassa mig liksom jag ser det som självklart att inte göra så att det kan uppstå spänningar mellan hanhundar genom att släppa min löptik lös där andra hundar sedan ska vistas lösa. På utställning och vissa tävlingar tycker jag att det är OK med löptikar, där ska ju ingen hund vara lös iaf.

I vilket fall, intressant att läsa hur andra hundägare ser på saken :)

(Och tack för påminnelsen om att man faktiskt bör fråga innan man släpper in sin hund i en hundrastgård, har inte tänkt så långt ska erkännas, utan tagit förgivet att de hundar som är lösa där är såna som (i normalfallet) går ihop med andra hundar...Jag kan göra bort mig lite i sociala sammanhang eftersom jag tycker att det är enormt jobbigt att kommunicera med okända människor och därför undviker det så långt det är möjligt. Följer alltså de ev. regler som är uppsatta. Så än en gång, tack..ska tänka på att man åtminstone _bör_ fråga :))

*KL igen*

En till sak som jag funderat på ang det här, är hur folk kan vara så naiva?

Jag är fullständigt övertygad om att vi alla då och då, kanske dagligen, hör och ser hundar som inte fungerar med andra hundar. Hundar som gör utfall mot andra hundar, hundar som har dålig kontakt med sin ägare och hundar som kanske fungerar ihop med en eller två hundar men inte med resten.

De flesta brukar även anse (när man läser här på buke iaf) att ingen hund är perfekt och att alla har "problem" på i alla fall någon punkt.

HUR kan man då gå till att ta för givet att alla hundar som släpps i rastgårdar är perfekta och att alla ska fungera bra med alla? Det är ju samma hundar som ni ser ute på gatorna och hör om i forum m.m. som befinner sig i rastgårdar, som befinner sig överallt. Ofta är det kanske så att just de med problem går till rastgårdar. Har du en hund som lyssnar fint på inkallning och är lätt att ha ute så kan du ju faktiskt släppa den vart som helst och då måste det väl finnas roligare ställen än en rastgård att vara på?

Sedan undrar jag om ni som tar för givet att alla hundar i rastgårdar uppför sig, även låter era hundar hälsa på vem som helst under vanliga promenader, släpper ihop hundar hemma "hur som helst" osv. Gör ni inte det, så varför gör ni det då i rastgårdar?

(Och nej, jag använder ingen smiley i min text här, men jag är inte det minsta irriterad eller så utan helt enkelt nyfiken på hur ni tänker.)

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
504
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 363
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31