Förstår ingenting

bettysmatte

Trådstartare
Har skrivit de senaste dagarna om min islänning som har svullen hals (längst uppe vid mankammen). Det är knutigt och hårt, och framför allt så ser hon groteskt "stor" ut längst uppe på halsen. Jag har hållit koll så gott det går. Bytte hage för jag fick för mig att hon kanske fick för mycket att äta. Jag red igår på förmiddagen och tyckte väl att hon såg ut ungefär som hon gjort de senaste dagarna. Pigg och glad. Inga problem alls för övrigt.

Idag pratade jag med stallägaren. De hade tittat till min häst vid 17-tiden igår och tyckt att hon varit MYCKET mer svullen och knutig, samt även varmare i detta område än på övriga kroppen. Idag kom jag för att titta till henne nu på eftermiddagen och stallägaren berättade då det för mig. Hon sa också att de kollat tidigare idag och tyckt att svullnaden hade lagt sig en hel del igen. Det tyckte jag själv också när jag kollade. Hon ser fortfarande inte "normal" ut, men dock inte MER svullen än när jag tittade på henne sist. Vad i hela friden kan det vara :eek: :confused: ?? Jag känner mig som ett levande frågetecken. Pollenallergi (hon HAR frustat och flåsat en del när jag ridit fast hon varit pigg), insektsbett, eller vad?? Någon som har en susning? Kanske någon som varit med om något liknande?

Sv: Förstår ingenting

Jag hade ringt veterinären direkt om jag vore du.

Håller med ovanstående. Vore det insektsbett skulle det ju vara bra med tanke på alternativen. Humla - geting? Broms el vad som finns i området?

Har en bekant som har en pollenallergisk häst, men hon blir inte så där, mest flåsig o trött. Inga svullnader.

Vi ringer veterinär i morgon. Förhoppningsvis blir vi klokare på det. Balderum: vilka är alternativen som du pratar om?

Hon står inne i natt och käkar hö förresten. Verkade trivas fin-fint med det.

Senast ändrad:

Ok. Vi får hoppas att det inte är något allvarligt då :)

Kan det inte vara ett antågande eksem.....

Min grannes häst brukar svälla upp under sommaren.
Har hon kliat sej??

Har du avmaskat ganska nyligen? Det kan vara en reaktion på nackbandmask, hästen blir "förgiftad" när stora mängder av dem dör av samtidigt.

Men ring vet och hör!

Min ena islänning var svullen och hård på stora delar av halsen i fjol, särskilt nära mankammen men också längre ned, och det har inte försvunnit helt under vintern och blev värre vid betet och i år fick hon fång. Fång fick jag lära mig från en annan tråd är ungefär som diabetes typ2, dvs det är sockret i gräset som ibland under vissa väderförhållande kan bli extra högt. Min häst fick äta fånghö och lite luzernpellets (protein men inget socker) och bort från betet samt fångverkas. Efter 4-5 dagar var hon ok och hon går nu på magert bete och "svälter". Hon lyckas dock gå upp på detta bete. Gräset är oerhört kraftigt i år. Så jag tror du hade rätt om betet. Hon får troligen i sig för mycket socker.

Eksem kan också börja med svullnad och hårdhet. Det är svårt för mig att avgöra när jag inte sett, men eksem sätter sig oftast i mankammen som blir bubblig och veckig. Det brukar inte synas nedanför i första taget.

sambaengi skrev:
Min ena islänning var svullen och hård på stora delar av halsen i fjol, särskilt nära mankammen men också längre ned, och det har inte försvunnit helt under vintern och blev värre vid betet och i år fick hon fång. Fång fick jag lära mig från en annan tråd är ungefär som diabetes typ2, dvs det är sockret i gräset som ibland under vissa väderförhållande kan bli extra högt. Min häst fick äta fånghö och lite luzernpellets (protein men inget socker) och bort från betet samt fångverkas. Efter 4-5 dagar var hon ok och hon går nu på magert bete och "svälter". Hon lyckas dock gå upp på detta bete. Gräset är oerhört kraftigt i år. Så jag tror du hade rätt om betet. Hon får troligen i sig för mycket socker.

Eksem kan också börja med svullnad och hårdhet. Det är svårt för mig att avgöra när jag inte sett, men eksem sätter sig oftast i mankammen som blir bubblig och veckig. Det brukar inte synas nedanför i första taget.

Hm, detta låter ju ganska troligt, faktiskt!! Tror inte på eksemet så mycket eftersom det inte är HUDEN som blivit svullen och stor i detta fallet utan själva halsen. Men för din häst gick det alltså tillbaks något på vintern då?

Detta är för övrigt en häst som haft lindrig fång (så lindrigt att det aldrig riktigt "bröt ut") hos uppfödaren. Hon är nu 7 år.

Vet du (eller någon) annan vad det är för väderförhållanden som orsakar gräset att bli extra kraftigt/innehålla mer socker?

Det här året har gräset varit hemskt ett tag. Det späda gräset är värst. Ju mer fibrer, ju mindre socker. Mina hästar har haft fri tillgång på kraftigt hösilage så därför gick det antagligen inte ner. En häst behöver inte heller bli varm i hovarna. Tycker onekligen som det verkar vara fångnacke. Låt henne gå på hö och luzernpellets, fram till midsommar. Inget betfor = socker! Inga stora mängder luzern. Antar hon är lättfödd.... Inget annat färdigt kraftfoder. Brukar innehålla betfor...

Pratade med vet idag som sa att det var svårt att säga. Kunde bero på betet eller på insekter. De tyckte att vi skulle prova att behandla henne som om det det är insektsbett. Sätta på Switch samt badda henne. Fast samtidigt blir det ju att hon får mindre gräs, eftersom jag kommer att stalla in henne på nätterna. Så jag kommer att prova bägge sakerna och se om det bättrar sig. Stallägaren tyckte att hon såg bättre ut när hon släppte ut henne i morse. Man kan ju hoppas!

Sambaengi, glömde att fråga en sak! OM det är "fångnacke", finns det något sätt att banta bort den?

Tänkte på alternativen pollenallergi eller eksem - mycket otrevliga saker o dyra för all del... tacksamt om det INTE är det!

Ang eksem har jag sett så många o levt med några nu att jag INTE tror eksem börjar med en svullnad uppe i nacken. Då ska hela mankammen drabbas och inte enbart en liten del.

Mina hästar äter bete som växer upp och får ingen liknande nacke du talar om - men då har jag inte sett sådana hästar som sambaengi talar om. Betfor får de. Har haft en häst som troligen haft fång (obestämbart?) som ej haft ngt som påminner om "fångnacke". Dock finns det mycket som händer som man inget vet om förrän man sett o varit med om det!

Jag skulle gärna vilja se en bild på en häst med fångnacke! Jag vill jämföra med hur min häst ser ut. Hur fort utvecklas en fångnacke? I det här fallet har det gått fort! Hon var för tunn (hela hästen) fram tills för bara någon månad sedan. Hon har sedan gått och musklat till sig fint. Sprungit mycket med de andra hästarna. Känns som en helt annan häst att rida. Mycket stadigare. Självklart har hon lagt på sig lite fett också, men mest muskler. Ingen som tittar på henne skulle säga att hon är fet (förutom halsen då).

Ja, det är konstigt...

När man pratar om betesfång är det inte vanligt socker som tex i betfor som är problemet, detta tas lätt upp i tunntarmen i rimliga mängder o ställer därför inte till med problem för grovtarmsbakterierna. Det anses istället vara en grupp långkedjiga sockerarter, fruktaner, som ställer till problem, dessa kan inte spjälkas o tunntarmen utan fortsätter direkt ner i grovtarmen.
När det gäller insulinresistens däremot är faran socker o stärkelse som spjälkas o tas upp i tunntarmen(hur detta sen ger fång finns det bara spekulationer om).
"Fångnacke" kan vara ett tecken på rubbning av ämnesomsättningen pga övervikt som leder till insulinresistens.
PL

Nyfiken fråga;
Är det fångnacke som ibland kan kallas för "hingstnacke"???
Mitt sto har en "hingstnacke", det är som en knölig "fettvalk" i övre delen av halsen. Den delen liksom svajar i sidled som en "tom" kamelpuckel. Det syns väl när man rider och tittar uppifrån.
Här är ett foto där man ser hennes hals, så hoppas jag att ni förstår vad jag menar. (på detta kort är hon llite rund om magen, men även när hon är fin i kroppen har hon denna hals)
Framtung.jpg

En fångnacke är inget som kommer från ena dagen till den andra och är inget som blir akut svullet. Men man har sett ett samband att hästar som har mkt fett på nacken har lättare för att drabbas av fång. För fetma överlag ökar ju risken. Men fångnacken är typ vad man även kan kalla för hingstnacke. Dvs att de har ett fettlager på nacken. Denna kan bantas ner genom traditionell bantning. Den försvinner ganska snabbt om de går ner i vikt.

Så att det skulle vara en fångnacke som din häst har tycker jag inte alls låter troligt för nacken svullnar inte upp av fången utan det är nacken som kan ge fången så att säga. Men den uppstår ju bara om de är lite runda förövrigt.

Men det låter ju helt klart som en allergiskreaktion av ngt slag. Frågan är ju bara från vad. Min häst fick så en gång efter en vaccinering. Och en annan gång efter pencilinbehandling. Det var alltså inte vanliga sprutsvullnader utan det satte sig upp i nacken som blev jättehård men såg väldigt snygg ut! Det försvann efter ca 1-2v. Hästen mådde däremot inte alls dåligt utav det under tiden. Men jag har också hört att det kan uppstå efter avmaskning.

Angående vilka väderförhållanden som ger ökad risk för fång så är det om det varit torka under en lång period och sedan kommer lite regn eller om det regnat mga dagar och sedan kommer sol och värme. Vid båda de tillfällena så skjuter det upp en massa nytt spätt gräs som är EXTREMT kraftigt. Min lilla fånghäst går i en stor hage som är totalt nerbetad. Det är lixom bara grönt på marken men det går inte att få tag på ngt gräs. Ändå så fick hon en mindre fångreaktion härom dagen som däremot som tur var vände redan dagen efter för att vi så snabbt upptäckte det. Men då hade det regnat i flera dagar och sedan så kom sol och värme. Och trots att det då i prinicip inte finns ngt att beta av så åkte hon ändå på det. Så då förstår man verkligen hur kraftigt det är!

Jo, hennes hals är en typisk hals som mga hästar som drabbas av fång har. Mitt sto har också en sådan "Martini-hals" som de direkt petade på i Hbg och sa att "-usch, den måste bantas bort nu!" när hon kom in för akut fång. Och den har till viss del även försvunnit nu när hon fått hårdbanta. Men sen kan man ju se det som så också att om man bara är medveten om riskerna med fång så ska man ju inte få panik bara för att de har hingstnacke. Mitt sto och mga andra har ju varit friska i alla andra år men just i år för att ensilaget blev så kraftigt så åkte hon på det pga av att hon även blivit lite väl rund för övrigt. Men i Hbg så ger de nu rekomendationen att man inte ska ge oaktiva, lättfödda hästar ensilage. Fånghästarna har ökat dramatiskt de senaste åren samtidigt som fodrandet med enslige har ökat. Och de tror nu att det är ensilagen som är orsaken till att så mga hästar har drabbats av vinterfång. I år så är det extremt mga.

peter_lundin skrev:
När man pratar om betesfång är det inte vanligt socker som tex i betfor som är problemet, detta tas lätt upp i tunntarmen i rimliga mängder o ställer därför inte till med problem för grovtarmsbakterierna. Det anses istället vara en grupp långkedjiga sockerarter, fruktaner, som ställer till problem, dessa kan inte spjälkas o tunntarmen utan fortsätter direkt ner i grovtarmen.
När det gäller insulinresistens däremot är faran socker o stärkelse som spjälkas o tas upp i tunntarmen(hur detta sen ger fång finns det bara spekulationer om).
"Fångnacke" kan vara ett tecken på rubbning av ämnesomsättningen pga övervikt som leder till insulinresistens.
PL

Även betfor kan ge fång, enligt både min veterinär och min hovslagare. Grannens shettis fick fång både av betfor och av tidigt spätt och sockerrikt gräs. Men du menar kanske at det kan finnas olika typer av fång? Min häst är inte så kraftig, men hon får liksom ett hårdare fettlager. De andra blir mer mjukt feta men den här hon blir hård och knölig. Hennes hårda nacke kom i fjol efter några få dagar på bete, men inga fångsymptom. Eftersom jag aldrig haft en fånghäst så undrade jag vad det var. Min hovslagare reagerade då redan i fjol och sade åt mig att jag skulle se upp med fång på henne för hon hade en typisk fångnacke. Hon är mest hård just i triangeln där man skal ge sprutor och hela området runtomkring, så det följer inte hela mankammen, som är det vanligaste, utan det blir mer som en grov hingstnacke.

Jag är absolut ingen expert på detta med fång däremot har jag 11 års erfarenhet av eksemhästar (+ allergiska eksem själv sedan 30 år)och det låter absolut inte som eksem. En överkänslighetsreaktion möjligen. Att avmaskning av typen Ivomec kan ge fång och alltså också fångnacke, är något min veterinär påtalat i många år. Det handlar då också om störningar i magen men också om att om det finns många parasiter i djuret, tex om det var länge sedan det avmaskades, så dör dessa i mängder och utsöndrar gifter som hästen kan reagera med en överkänslighetsreaktion.

Ett ormbett syns tydligt. Vävnad dör och det brukart bli en varböld. Vad jag förstod var det desutom på båda sidor om halsen och jag tror inte en orm lyckas bita 2 ggr och dessutom på båda sidor.

Jag lutar åt fång. Banta hästen, ge den hö med lågt energivärde och mycket fibrer och ev lite tillskott av luzernpellets. OBS! Tänk på att nytt foder är en omställning för magen och kan ge störningar! Det tar ca 3 veckor för en häst att ställa om magen. Så börja försiktigt med luzern, om den nu behöver något sådant. Vid bete skall gräset vara högt och inte kort, för att undvika det späda och sockerrika gräset. Vänta därför till närmre misdommar med betessläpp! Jag brukar släppa lite senare för jag vill ha lite höjd på gräset, men i år var gräset sent och hade inte hunnit bli så högt. Vi hade haft torrt väder länge och så kom det lite regn då och då. Så det var säkert därför jag fick fång på henne just i år.

Det lär finnas en bra artikel på Agrias hemsida om fång, skrev en i den andra fångtråden. Skall se om jag hittar den tråden så lägger jag en länk här.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 798
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 911
Senast: Seabaz
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 570
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama