Förstahandskontrakt svart-påföljder

nuckan

Trådstartare
Det har visat sig att hyresvärden till den lägenhet som jag och en kompis ska hyra verkar vilja ha hyran svart. De är ett vanligt bostadshus med två mindre lägenheter varvid min vän och jag delar på en av dem.

Jag vägrar betala svart! Min kompis tycker jag är fjantig. Hon respekterar dessutom inte min åsikt om att jag inte vill stödja nån form av svart verksamhet. Detta har jag klargjort för hyresvärden och han låtsas som han inte ens försökt ta hyran svart.
Så vi får alltså ha ett vitt kontrakt men då min vän är personligt involverad i hyresvärden vill hon vara "snäll"och betala svart...

Hjälp mig med argument till att inte göra det! Vad kan det bli påföljder för oss? Vad har ni för argument när folk inte respekterar att ni inte vill stödja en svart verksamhet?

Sv: Förstahandskontrakt svart-påföljder

Om han låtsas om att han inte försökt ta hyran svart är det väl inget problem? Då får n väl ett vitt kontrakt?

Jag har bott svart, dock i andrahand, och det tänker jag inte göra om! Den hyresvärden hittade på nya avgifter som vi var tvugna att betala trots att allt redan skulle ingå i hyran. Man har liksom inget att sätta emot när man hyr svart. Hoppas din vän tar sitt förnuft till fånga.

Jag förstår inte vad den praktiskt skillnaden blir för er, det är ju främst en deklarationsdetalj för hyresvärden. Eller drivs det hela i bolagsform?

Huvudsaken är att ni får ett kontrakt, betalningen är ju en annan femma.

Jag vet en som hyr ut bostäder och lite då och då så kunde personen få för sig att kräva kontant betalning av hyran så hyresgästerna betalade snällt rakt ner i fickan på människan, det gick ju bra ända tills hyresvärden fick för sig att han ville ha hyran på kontot också....liksom två betalningar för samma månad. De stackars hyresgästerna tyckte det var minst sagt jobbigt

Nej det blir ju ingen praktisk skillnad men det känns ju inte bra att bo svart, jag stödjer inte sånt samt att jag antar att de kan bli problem..

Alltså grejen är alltså att min vän tycker att vi ska betala hyran svart för att vara snäll med hyresvärden. Vi behöver alltså inte men han verkade helst vilja det.

Och jag kan ju inte direkt betala halva vitt så nu måste jag övertala min vän ang detta.

Jag vet en som hyr ut bostäder och lite då och då så kunde personen få för sig att kräva kontant betalning av hyran så hyresgästerna betalade snällt rakt ner i fickan på människan, det gick ju bra ända tills hyresvärden fick för sig att han ville ha hyran på kontot också....liksom två betalningar för samma månad. De stackars hyresgästerna tyckte det var minst sagt jobbigt

Precis sånt behöver jag höra! Så jag fortsätter stå på mig.

Den gyllene medelvägen är att säga OK till att betala kontant men självklart mot kvitto.

Grekland...

Nä men om ni får hyra "fastän ni betalar vitt så finns det väl ingen anledning till att betala svart? Vad skulle ni vinna på att fjäska för hyresvärden? Och om hyresvärden är en vän är det väl bättre för vänförhållandet att allting sköts som det ska?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Cattis_E
·
Äldre Kanske onödig tråd, men måste få lite lugn i själen. Mår dåligt över att ta konflikter med folk som jag tycker bra om. Har vansinniga...
Svar
5
· Visningar
1 299
Senast: gulan
·
Relationer Jag bor i en WG (osäker på vad det heter på svenska, men kanske kollektiv?), jag står på huvudkontraktet och två killar hyr varsitt rum...
Svar
7
· Visningar
1 136
Senast: Agapi
·
Relationer Långt vädringsinlägg: Min relation med min pojkvän & särbo borde vara perfekt, vi matchar varandra så otroligt bra i åsikter, har...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
25 639
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar