Sv: Första utställningen!!
Domaren talar säkert om för dig hur det går till, dessutom brukar hundarna ha fullt upp med att det är så mkt hundar osv så dom har inte tid att hitta på dumheter.
Utöver att hålla tempo så att hunden får sträcka ut i travet ordentligt så tänk på att visa upp hunden HELA tiden, sånt får man pluspoäng för från domarna!
Dvs håll hunden uppställd även när inte domarna tittar så att den står färdig när de tittar, det uppskattas och ser proffsigt ut.
Samt sist och inte minst! Kom ihåg att andas! Jag vet en kille som var så nervös att han glömde andas under hela tiden han var i ringen så han höll på att svimma.
Träna både att gå och ställa upp hemma om du tänker satsa på utställning senare - Se den här gången som ett studiebesök för att lära dig hur du ska gå i ringen, hur de andra ställer upp osv så kanske det blir mindre nervigt?
Sedan så är det ju hunden inte du som ska bedömmas så var inte nervös
(lätt att säga)
SAMT kom ihåg att du kan få urusla resultat fast det kanske inte är något stort fel, sånt beror alldeles på domaren, hur du och hunden visat upp er osv. Ett dåligt resultat nu behöver inte betyda att det inte är någon idé att ställa ut något mer eller att din hund är en skam för rasen eller något sånt.
Jag hade en champion som vid ett tillfälle hade ont i ryggen vilket gjorde att domaren tittade väldigt noga på precis allt och då var min hund inte vatten värd plötsligt - hade fel på tänderna och vinklar och you name it.
Jo det är ju en sak du ska tänka på - att din hund tillåter att någon tittar på dess tänder och känner igenom honom lite.
Mvh
Björn