Första utställningen!!

M

mentiroso

På söndag är det första gången jag ställer ut min flattik. det är helt okänd mark både för mig och min hund. Jag är hypernervös och har ingen aning om hur hon kommer att reagera. Det är en inofficiell, och jag vet att det bara är på skoj, men jag har ändå magknip. :crazy:

Några tips hur man gör på utställningen, hur man gör för att inte låta hunden märka att man är nervös?

Önska mig lycka till! :bump:

Kram Martina

Sv: Första utställningen!!

Har nu klarat av mitt livs andra utställning, båda inofficiella. Jag vet ju inte hur gammal din hund är, jag har ju ställt valp och det kan ju vara lite extra meckigt. Å andra sidan tror jag domaren har lite extra överseende om de skuttar och busar. På inofficiell får du förhoppningsvis också kritik på DIG av domaren. Hur du skall visa hunden på ett bättre sätt. Det tycker jag är jättevärdefullt eftersom jag inte är van. Försök få vovven att springa fritt och ledigt i kopplet utan att du har det spänt. Om ni är flera i ringen, försök få lite avstånd till framförvarande så att du inte får en stretande hund som skall ikapp kompisen framför. Att du är nervös tror jag inte hunden hinner märka så mycket av, bara du ändå agerar på ett vettigt sätt. Lyssna på instruktionerna du får av domaren, det är allt du behöver tänka på tror jag...

Lycka till!

Domaren talar säkert om för dig hur det går till, dessutom brukar hundarna ha fullt upp med att det är så mkt hundar osv så dom har inte tid att hitta på dumheter.

Utöver att hålla tempo så att hunden får sträcka ut i travet ordentligt så tänk på att visa upp hunden HELA tiden, sånt får man pluspoäng för från domarna! ;)
Dvs håll hunden uppställd även när inte domarna tittar så att den står färdig när de tittar, det uppskattas och ser proffsigt ut.

Samt sist och inte minst! Kom ihåg att andas! Jag vet en kille som var så nervös att han glömde andas under hela tiden han var i ringen så han höll på att svimma. :rofl:

Träna både att gå och ställa upp hemma om du tänker satsa på utställning senare - Se den här gången som ett studiebesök för att lära dig hur du ska gå i ringen, hur de andra ställer upp osv så kanske det blir mindre nervigt?
Sedan så är det ju hunden inte du som ska bedömmas så var inte nervös ;) (lätt att säga)

SAMT kom ihåg att du kan få urusla resultat fast det kanske inte är något stort fel, sånt beror alldeles på domaren, hur du och hunden visat upp er osv. Ett dåligt resultat nu behöver inte betyda att det inte är någon idé att ställa ut något mer eller att din hund är en skam för rasen eller något sånt.
Jag hade en champion som vid ett tillfälle hade ont i ryggen vilket gjorde att domaren tittade väldigt noga på precis allt och då var min hund inte vatten värd plötsligt - hade fel på tänderna och vinklar och you name it.

Jo det är ju en sak du ska tänka på - att din hund tillåter att någon tittar på dess tänder och känner igenom honom lite.

Mvh
Björn

Var ska du ställa ut? Jag ska också ställa ut för första gången på söndag. :)

Åk dit i god tid så att både du och hunden hinner vänja er vid omgivningen, då brukar nervositeten på både hund och människa lätta. Då kan man titta på hur andra gör innan man själv ska in i ringen. (Om man inte är först förståss.)

Jag var på min livs första utställning med min 5 månaders Golden Retriever förra helgen och jag var också dönervös innan, men när vi hade varit på utställningsplatsen ett tag så kändes allt mycket bättre. Vi fick ingen rosett men vi var lika glada ändå och min hund var superduktig! Och folk där var väldigt trevliga och hjälpsamma och jag var inte ensam om att vara på utställning för första gången.

Träna mycket hemma, lär hunden att stå fint, den ska kunna stå still ganska länge så det är bra att öva på. Hunden ska även kunna gå i fin trav vid din vänstersida i koppel och det är också bra att öva på hemma. Sen ska hunden acceptera att en främmande människa klämmer, känner och tittar på tänderna utan att bli rädd eller aggresiv.

Ta du det bara som en kul grej och inte förväntar dig att få rosett så kommer allt att gå bra. Om hunden hoppar och busar lite när du visar den gör ingenting, min valp studsade lite men hon var ju bara glad.

Klä dig i diskreta välsittande kläder och skor som är lätta att springa i. Kläderna bör inte vara i samma färg som hunden då det kan få din hund att försvinna mot din klädsel, välj heller inte någon skrikig färg, det är hunden som ska synas mest, inte du.

Lycka till. :)

Senast ändrad av en moderator:

Och ta med en bra filt till hunden, gärna en fällstol till dig själv och kanske kompostgaller att göra en hage av. Det kan bli oerhört långa väntetider och det är bra om man kan skapa sig en liten hörna att koppla av i. Ta med fika!

Och glöm inte vaccinationsintyget, utan det får du inte vara med!

Jag ska ställa ut i Eskildstuna, nått ridhus där. :bump:

Ville bara önska Lycka Till.

Jag ska ställa min valp för första gången den 4 december

Okej, då var det inte samma som jag ska på.
Men lycka till! :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 027
Senast: Liran
·
Övr. Hund Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i...
Svar
3
· Visningar
760
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.