första tävlingen!

elfi

Trådstartare
Jag ska tävla min allra första tävling om 2 veckor drygt, en LB:1 06.

Jag har varit hästskötare åt en granne som tävlat den klassen flera gånger men nu när det är min tur får jag hjärnsläpp. :eek:

Vilken hand hälsar man med?
spelar det någon roll vilken hand man hälsar med?

och den hästen jag ska rida är min nuvarande ridskolehäst, Pluto. mkt mysig val. problemet är att han fattar fel galopp ofta.. blir det poängavdrag? Jag ändrar det så fort det går självklart. :)

Jag rider den klassen för att få erfarenhet/träning samt för att se om jag har tävlingsnerver :d

Sv: första tävlingen!

det är självklart att du får poängavdrag om hästen tex. fattar fel galopp.

men lycka till!

Du ska hälsa med höger hand, tänk bara på att det är som om du skulle ta någon i hand, då räcker du ju fram högerhanden och inte vänster.
Om det spelar någon roll har jag tyvär ingen som helst aning om, men det känns dumt att chansa om det är din första tävling..!

Lycka till föresten..!:D

jag har lärt mig att det inte spelar någon roll vilken hand man hälsar med. jag själv hälsar oftast med vänster hand eftersom jag är högerhänt och tycker det är lättare att då hålla tyglarna med höger hand och släppa vänsterhanden. men som sagt, det gör man som man vill!
lycka till :D

Nej det spelar ingen roll vilken hand man hälsar med men de flesta hälsar med högerhanden!

Om du menar poängavdrag som fel, alltså 2 minuspoäng, för att hästen fattar fel galopp så brukar man inte få det. Dock väldigt en väldigt låg siffra och kommentarer som "fattar fel" och "fel galopp". Om du korrigerar det så fort som möjligt är risken mindre att du får en dåligt siffra även i nästa programpunkt.

Lycka till!:banana:

Tänkte bara säga att vi kom på en 7:e plats av 14 startande. Varken hästen eller jag har tävlat förut så jag är hemskt nöjd med ritten! Och han fattade inte fel galopp (bara ett avbrott!) :D :banana:

Vad roligt, grattis :) vad fick ni för procent? :)

vi fick 39,8% pga att jag inte fick ut hästen i hörnen och han var väldigt spänd pga domaren satt inne i ridhuset och det var första gången han tävlade.. men jag är så himla nöjd med dom procenten :) :bump:

Skrev du inte fel nu? Eller räckte 39.8 % till en 7:e placering?

Hur som helst så är det väldigt roligt att du är nöjd! Det ska vara roligt att tävla!

det kanske inte var så hög nivå? men hmm, 40% på den som ligger i mitten låter lågt.... :confused:

det var ett vanligt KM bara, och 14 startande. men jag är nöjd! :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 851
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18