Första tävlingen, vad ska jag tänka på?

Tigertofflan

Trådstartare
Nu börjar det dra ihop sig... Både jag och hästen ska tävla vår första tävling tilsammans på söndag. En liten CR i hoppning, klubbtävling.
Vad ska jag tänka på? Nåt som inte är självklart. Jag känner på mig att jag kommer glömma att lasta ur i träns, så det får jag väl skriva i pannan på nån eller något. Nåt mer?

Sv: Första tävlingen, vad ska jag tänka på?

Jag kör alltid med träns på (och nummerlapp vid lokal och upp) och grimma över så glömmer jag det inte.
Det kan ju faltiskt hända något så man behöver lasta ur på vägen så då är det skönt att inte behöva tränsa.
Hoppas det går bra för er.

/ Kitara_

Hur gör jag på framhoppningen? Bara allmänt hålla till höger och hålla bra avstånd? Skritt innanför spåret och skrika innan man hoppar?

När vi har klubbtävling så har vi det precis som på en vanlig tävling. En framridning och en framhoppning. De vanliga ridreglerna gäller, att hålla till höger mm. Tänk på att skrika hoppning kryss, räcker, oxer beroende på vilket du ska hoppa.
Är det fler icke vana ryttare så är det bra att vara lite övertydlig.

Ta det bara lungt och stressa inte upp dig så går det säkert bra.

Ja ta det lungt bara så duinte är jättestressad hellre lasta ut lite för tidigt än 5 minuter innan du ska på in banan! Då blir man för stressad och inget går bra, fråga mig!

Jag var på en tävling och fick ej hjälp att lasta ut så fick försöka själv när jag var klar var det 5 minuter kvar och de andra frågade varför ja inte kommit tidigare då frågade jag dem ( inklusive MIN hästskötare!) varför de inte hjälpte mig som ja hjälpte dem då hade de inget svar.

Tänk alltså på att vara ute i god tid :D

Se upp för andra som inte ropar när de ska hoppa på framridiningen och de som rider och ibland ställer sig precis framför hindrena när man hoppar.

Typiskt återkommande fenomen på min klubb :devil: :D

Klubbtävlingar är ju det alla börjar med, så tänk på att det finns fler som kanske inte är så rutinerade så att säga.

Att ha gott om tid på sig är jätteviktigt!

Det är ofta lite rörigt på tävlingsplatser så då är det ju jättedumt att hamna i tidsnöd och behöva stressa. Så behåll lunget även om det snurrar till sig! Är det en klubbtävling så är du ju på hemmaplan, det är ju en säkerhet i sig.

Kolla upp innan att du har alla papper som du ev. behöver visa. Tex vaccinationsintyg om du behöver det och grönt kort.
Och plocka iordning och förbered det som går att förbereda dagen innan.

Lycka till!!!

Nåt speciellt jag bör packa med mig förutom det självklara?

Startlistorna kom upp idag, jag är 10e start på tävlingsdagen. Jag ska vara där från 9 och bygga bana ändå visserligen, så det blir nog ändå rätt med bra tid över.

Har börjat på en packlista, känner mig själv :P

[ ] Röd rosett
[ ] Överdragsbyxor
[ ] Hårnät + tofs
[ ] Vattenspann
[ ] Matsäck
[ ] Longerlina x2
[ ] Sporrar
[ ] Träns + tyglar
[ ] Gagbettet
[ ] Förbygel
[ ] Senskydd + boots
[ ] Flugnät

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Takire
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 717
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V