Första steget mot eget katteri!

limona

Trådstartare
Så äntligen!

Jag är så väldigt intresserad av avel, hästar och katter, så nu har jag efter lång planering tagit första steget mot mitt eget Ragdoll-katteri.

Lilla Isa / S*Ace of Diamonds Candela har flyttat in, blivande avelshona.

Det är ju så mycket att lära dock, så jag har henne på foder och hon ska få två kullar åt sin uppfödare, fast hemma hos mig. Sedan är hon min och jag kan ta max 2 kullar på henne. Känns som ett tryggt sätt att lära sig kattuppfödning.

Finns här fler Ragdoll intresserade/ uppfödare?

Här är lilla Isa:

12v
32057729.jpg


13v
32057735.jpg

32057738.jpg
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Grattis.
Att vara uppfödare är både kul, spännande o oerhört givande. Att vara fodervärd är en bra ingång i uppfödarvärlden. Ta vara på din uppfödare o "bombardera" denna med frågor o tankar.

Lycka till
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Vilken fin liten kattfröken du har! Hon får säkert ungar som är lika underbara som hon själv. Jag reagerade lite på - max fyra kullar? Är det bara det att uppfödaren inte tycker det är lämpligt med mer, eller är det en SVERAK som har en sådan regel? Vad det gäller hundar så vet jag att SKK har begränsningar, har för mig att tiken inte får vara äldre än sju år oavsett ras. Men katter åldras ju inte lika fort som hundar!
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

SVERAK har ingen regel om totalt maxantal kullar på en katt så det handlar antagligen om att uppfödaren inte anser att linjen behöver användas flitigare än så.
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Tack! Jag har även en väninna som föder upp Ragdoll som jag ständigt plågar med frågor..

Mest oroar jag mig för hur jag ska kunna skilja mig från framtida kattungar. ;)
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Ja, det är uppfödaren som har de önskemålen. Det är nog så som Sol skriver.
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Hade precis det avtalet på min hona också: två kullar till uppfödaren, sedan fick jag ta max två :)
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Devon rex, föder upp under S*Felis In Horto
Dock köpte jag loss honan efter en kull. Blev ingen restriktion angående kullar i vårt köpeavtal, men jag tycker ungefär 4 är rätt lagom.
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Ja du att skiljas från sina små är inte lätt. Men du har ju två kullar att "öva" dej på. Sen får man stålsätta sej o ha inställningen från början att man ska skiljas ifrån dom.

Kan säga att ibland här hemma så längtar jag till den helgen då mina frön försvinner. De är 11 veckor o är överallt o då menar jag verkligen överallt.:eek:
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Åh vilken fin honkatt! Det är nästan så att jag vill boka en kattunge trots att det är nog flera månader för tidigt :p
Lycka till med din uppfödning!
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Roligt att du skaffat kattunge, jättesöt! Har också planer på ett litet katteri men det ligger låååångt i framtiden när jag blivit stor och vuxen;).

Lyckades efter långt om långe övertala min pojkvän i höstas om att få köpa katt, här är min lilla skata! Hon är ju som synes ingen ragdoll som tråden handlade om men ganska söt ändå. Någon avel kommer det inte bli på just henne men nångång och hon är ändå första steget dit!

32062988.jpg


32062997.jpg


32063013.jpg

(D.Lundin copyright)

katt avel verkar ju iaf något enklare än hästavel...;)
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

:love:

Hästarna kändes mindra oroligt då jag har mer kunskap om dom. Haft häst i hela mitt liv o lång kunskap därför. Med katterna känner jag att jag är nybörjare o det är så mycket att lära.
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Tack!
Det bästa med henne är att hon är så rolig..socialare djur får man leta efter ;)
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

WOW vilken underbar katt! Bengal?

Jag fick upp ögonen för raskatter från början när jag och min man fick en Birma kattunge i bröllopspresent :). Det var en hane och han dog tyvärr bara fem år gammal. Att det blev Ragdoll nu som jag vill föda upp beror på en gemensam bekant (tror jag!?!) till oss ;)

Hästavel vill jag också syssla med egentligen, men som du skriver, lite lättare med katter.. Tar mindre plats iallafall! Ett föl ska det iallafall bli.
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Japp hon är bengalkatt, sju månader har hon hunnit bli.
Hehe ja Evas katter är jättefina! Jag har tyvärr lite allergiska tendenser när det blir för mycket hår så jag får hålla mig till den lite mindre håriga sorterna (till min pojkväns stora förtret).. Men det måste ju var jätteskönt att bara rådfråga där när du är behöver!

Håller med dig hundar i att jag vet om hästar och att ta mitt första föl var ganska så ”natruligt” visste redan mycket om, med kattavel är det verkligen 1000 nya saker att lära och förstå. Men lever nog i illusionen om att det skulle var enklare än hästavel, iaf billigare och inte lika tidskrävande..
Men om sagt jag har en stund på mig att lära en massa innan det blir acctuellt, då kanske jag hunnit bli lika insatt i "katt värden"
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Välkommen till ragdollvärlden och grattis till ett bra val av ras! :love: Tycker det låter toppen att börja som fodervärd, det är väldigt lärorikt och man har chansen att verkligen ta vara på sin mentor. :) Jag känner Maria (Tillemoras) som ju fött upp mammakatt och har köpt syster till din tjej!

Jag är också ragdolluppfödare, även om min avel är i väldigt liten skala (och så ska det förbi också). Jag fick min första kull 2007 och planerar nu min fjärde, om min hona bara vill löpa snart. ;) Det är både underbart och väldigt tungt ibland, men katterna är oavsett avel eller ej det bästa jag har. Sedan är jag väldigt engagerad i Ragdollklubben också och det har gett mig väldigt mycket!

Avslutar med att visa lite bilder på de tre katter jag har hemma nu, annars finns det mer på min hemsida i profilen. :)

Min "urmoder" Dimma, S*Morellos Another Blue, numera kastrerad.
375.jpg


S*Cheesericas Leica, dotter till Dimma och min hane Cirrus (som bor hos mina föräldrar nu tillsammans med Leicas kullsyster Minolta). Leica skulle bli avelshona men jag kastrerade henne eftersom hon skelade. Bästa gosekatten!
26.jpg


S*Cheesericas Tussilago som är min enda fertila katt nu. Hon är barnbarn till Dimma. :)
IMG_2415.jpg


/Erica
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Tack! Vilka underbara katter du har! Tussilago var bland det vackraste jag sett :love:

Vad roligt att du känner till Isas "familj", jag hoppas att Maria har en hemsida, så kan man kanske följa syster lite :)

Jag ska gå med i Ragdollklubben tänkte jag, men såg också att det fanna Scandinavian Ragdoll Club också, eller är det kanske samma?

Ställer du ut dina katter?
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Nejmen! Är det du som har Cheesericas katteri. Vad världen är liten :) Fast det kunde man ju kanske kopplat med tanke på ditt användarnamn och din bild i och för sig. Har länge drömt en ragdoll och kikar ofta runt på din hemsida. Tycker dina katter är så otroligt vackra! :love:
 
Sv: Första steget mot eget katteri!

Tack själv! Tussilago tackar och tar emot, hon är väldigt söt. :love: Jadå, Maria har en hemsida, och blogg också där hon uppdaterar betydligt flitigare än jag i alla fall, haha. :D Hon är medlem i Ragdollklubben så den finns länkad därifrån iaf!

Ragdollklubben och Scandinavian Ragdoll Club är två olika klubbar, Ragdollklubben var den första och SRC bildades lite senare. Jag är ju lite partisk då så jag har ju svårt att ge råd där ;) men det finns många som är medlemmar i båda. Själv blev jag medlem i Ragdollklubben när jag skaffade min första ragdoll och sen har jag blivit fast där, tycker det är en underbar klubb! Har inte heller känt något behov av att vara medlem i båda men det gör man ju som man vill förstås. :)

Jag ställde ut mina katter mycket förut och tycker utställning är jättekul, men det tycker tyvärr inte mina katter. :( De blir lite stressade av alla katter runtomkring så det senaste året har jag stannat hemma. Jag kommer kanske försöka ställa ut kull eller så i framtiden och prova vad Tussilago tycker, sist blev hon skrämd så jag vet egentligen inte hur hon skulle reagera. Men jag kan varmt rekommendera utställningar i alla fall, det är väldigt lärorikt och så träffar man på en massa andra trevliga ragdollmänniskor!

Svarar gärna på frågor iaf, vet att man brukar ha många såna som ny uppfödare. Skulle jag missa att svara här så går det bra att maila också. :)

/Erica
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp