Första släppet med Rix

Gnist

Trådstartare
Sedan han blev påkörd av tåget i december i fjol under älgjakten kom idag..
Att han är kroppsligen återställd visste vi ju eftersom vi kollat upp allt neurologiskt hos veterinären, när vi själva bedömde honom som så återställd han kunde bli.

Resultat: Ståndskall på björn i 5 timmar, både fast och på gång. När läget äntligen kom för att komma in och skjuta, visade det sig vara en hona med årsunge, så det var bara att ropa in hunden, koppla och knalla därifrån.

Lite tråkigt, men han har ju bevisat att det faktum att han blivit påkörd av tåget stoppar inte honom från att jaga som vanligt när tillfälle ges, vilket är så skönt att äntligen veta :cool:

Sv: Första släppet med Rix

Om du bara visste hur skönt det är att äntligen veta till 100% att han verkligen är 100% återställd :bump: :banana:

Det har han verkligen bevisat för oss idag lillgrynet :love:

Men vad skönt att han inte fått men mentalt efter detta!!:bump::bump:

Har ni hört något från poliserna som tänkte avliva honom på plats? :angel::angel:

Gud, vad roligt att höra! :)
Måste kännas jätteskönt för er att veta att lillprinsen faktiskt MÅR bra! :banana:

Jag vill också se björn. Har sett älg två gånger i mitt liv (eller tre, men den gången kommer jag inte ihåg), stadsbo som jag är :angel:

´Fy vad härligt att höra :D
Man kunde verkligen inte se på honom att han hade blitt påkörd när jag va uppe hos er..
Himla fin hund den! :)

Vad härligt att höra, visst är det otroligt hur dom repar sig.

Min ena bröt nacken vid 8 mån ålder, var gipsad från ögonbryn till halva ryggen i 3 månader.
Idag snart ett år senare leker han obehindrat med brorsan, hänger med på allt utan problem.
Dessutom har han lyckats med att få RIKTIGT fina utställningsplaceringar efter skadan.

Dom klarar det mesta och med sånt mod och gott humör dom har är det helt otroligt.

:banana::banana::banana:

Denna tråd har jag väntat på!
Gillar den jycken även om jag inte sett honom på riktigt.
Skönt att höra att jakten finns kvar hos honom.

Sedan han blev påkörd av tåget i december i fjol under älgjakten kom idag..
Att han är kroppsligen återställd visste vi ju eftersom vi kollat upp allt neurologiskt hos veterinären, när vi själva bedömde honom som så återställd han kunde bli.

Resultat: Ståndskall på björn i 5 timmar, både fast och på gång. När läget äntligen kom för att komma in och skjuta, visade det sig vara en hona med årsunge, så det var bara att ropa in hunden, koppla och knalla därifrån.

Lite tråkigt, men han har ju bevisat att det faktum att han blivit påkörd av tåget stoppar inte honom från att jaga som vanligt när tillfälle ges, vilket är så skönt att äntligen veta :cool:

Så enormt härligt! :bump:

Denna tråd har jag väntat på!
Gillar den jycken även om jag inte sett honom på riktigt.
Skönt att höra att jakten finns kvar hos honom.

Du har precis som jag fått vänta länge på denna dag :eek:

Det är så skönt, så skönt att han funkar i jakten även i år. Det lär bli mindre intensivt för honom ändå, med tanke på att unghundarna ska ha en del skogstid de också. Om du kikar på sonen hans i den här tråden så tror jag att du lätt kan se likheten i ögonen framförallt. 9 månader är hans valpar nu..

Lite stel är han ju och med ålderns rätt (9 år) så har han förtjänat att få lite lugnare höstar och inte jaga och spåra i det närmaste var dag tycker jag. Dessutom får han vara inne mer under den råa, blöta perioden, just för kropp och leders skull. Vill ju att han ska hålla många år till... Det är i alla fall grymt skönt att veta att höfterna är bra på honom. Röntgades ju i fjol som 8-åring med B-höfter :bump:

Den släktas fint den lille, fortfarande lite valpig uppsyn men klart på gång.
Gillar denna för mig klassiska jämte, med klar teckning och ståtlig högrest kropp men samtidigt med mjuka ögon.
Det är synd att karln lagt älgjakten på hyllan och nöjt sig med fågeljakten. Men, men man får väl drömma i alla fall.
Här ska det tydligen bli en "frysbox" nästa gång det handlas jycke.
Du får fortsätta och uppdatera Rix bravader här så kan jag läsa och titta(?) på vackerhunden.

Jodå, både om Rix, valparnas och miniboxarna som kommer under höst och vinter ska det rapporteras om :banana: :D

Vad skönt att han blev helt återställd. Spännande med björnen, lite synd att det var hona med unge. Lycka till med älgjakten som snart börjar och hoppas ni får skjuta något för Rix.

Den släktas fint den lille, fortfarande lite valpig uppsyn men klart på gång.

Gillar denna för mig klassiska jämte, med klar teckning och ståtlig högrest kropp men samtidigt med mjuka ögon.

Du får fortsätta och uppdatera Rix bravader här så kan jag läsa och titta(?) på vackerhunden.

Jag fortsätter på denna tråd..

Lillemannen, nu 10 månader vann igår över sin gamle far och Prillans vuxna jämthane på hundutställning och blev bästa hane.. :eek:
Men mamma Molly (som blev bästa tik) rådde han inte på i kampen om BIR:et.

Resultat:

Cujos kritik

Välproportionerad hane, med välformat huvud. Mkt bra ögon & öron. Korrekt bett, bra hals rygg och kors. Svans något öppen. Något grund i sitt bröst ännu. Utmärkt benstomme och tillräckliga vinklar. Något lösa tassar. Bra färg, tecken och päls. Rör sig med mycket bra steg och steglängd.
Junkl.kv1, kk1, HP, Bhkl1, BIM

Efter honom kom pappa Rix

Rix kritik

Något kvadratisk hane med ett välformat huvud. Bra ögon och öron. Korrekt bett, bra hals, rygg och kors. Något hårt ringlad svans. Tillräcklig benstomme, bröstkorg och vinklar. Kunde vara renare i sina färger. Bra tecken. Rör sig väl. En väl bibehållen veteran.
Vetkl1, HP, Bhkl3, BIR-veteran

Och sist ut av mina gick mamma Molly

Mollys kritik

En rejäl tik med vackert välformat huvud. Utmärkta ögon och ögon och korrekt bett. Mycket bra rygg, hals, kors och svans. Tillräcklig bröstkorg där mer förbröst önskas. Passande benstomme, korrekta vinklar. Mycket bra färg och tecken. Rör sig med bra steg och steglängd.
Ökl kv1, kk1, HP, Btkl1, BIR, BIG-R

Domaren tyckte att lilleman var ett mycket gott avelsresultat och hon trodde nog att han skulle utveckla sig till att bli en riktigt bra hane med tiden. Hon tyckte att jag skulle hålla koll på när hon var uppöver och dömde nästa år och komma dit med hundarna :D

Lilleman och lilleman förresten.. Han är ju 59 cm hög nu enligt gårdagens mätning :bump:

Rix och Cujo gosar med husse

Far_o_son_o_husse-20070929003_mindr.jpg

Rix blir "utsatt" för Taxattack :eek:

Taxattack-20070929091_mindre.jpg

Fler bilder kommer under dagen..

Ja, chockerande nog :eek:

Hade inte förväntat mig att den lille skulle bli bästa hane.. Han är ju för tusan bara 10 månader och har ju mycket kvar att växa på sig åt diverse håll och kanter ju ;)

Darko har haft vissa sömnproblem när han blev slagen av en 10 månaders!!!:rofl::rofl:men matte tyckte det var jättekul:banana::banana:. för hon säger att Cujo är underbar:love:

Däremot så är han ju överlycklig att hans kommande tjej blev BIR-det kan inte annat än bli supervalpar:bump: Darkos kritik blev;
Propp.hane m kraftfull helhet.Välskuret huvud.Bra öron o ögon. Korr.bett.Utm.hals,rygg o kors.Ngt hårt ansatt svans.Utm.bröskorg o benstomme.Tillr. vinklar. Bra lårbredd.Bra färg o tecken.Rör sig m bra steg o steglängd.
1:a ökl. HP(?har aldrig varit med om i ÖKL) ) 2 Bhkl

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 321
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna