Första skotträningen med valparna!

pumah

Trådstartare
Idag har jaktgoldenvalpen Easy (5 mån) och hennes lilla kompis Unni (knappt 4 mån) fått vara med på skotträning för första gången! Det gick alldeles utmärkt, båda två reagerade mycket bra, uppmärksamma men inte ett dugg berörda. De fick sitta med och titta när vi tränade skott o markering med Spurten, Gimmie och Boogie. Skytten stod ca 25 m ifrån och påkallade deras uppmärksamhet före skottet, för att de skulle vara förberedda och få klart för sig på en gång varifrån skotten kom. Strax efter skottet kastade jag en dummy på markering som Spurten fick hämta - då fick valparna se att "här hände nåt kul i samband med skottet". Efter ett par skott+markeringar fick Easy en alldeles egen apport att hämta efter skott, det gjorde hon såå jäkla bra:-)

Unni fick också hämta ett par markeringar (dock utan skott, fast hon hade ju hört dem innan) och det gjorde hon också kanonbra!! Om valpen blivit berörd av skotten så brukar man märka det på så sätt att den blir osäker på att ge sig iväg och jobba, men något sådant märktes inte alls på varken Unni eller Easy - så skönt:-) Vilka duktiga småtjejer!

Sv: Första skotträningen med valparna!

vad kul att de var så duktiga:banana:
man är ju alltid lite orolig innan första skotten innan man vet hur de reagerar.... här hemma har vi inte tränat några skott än med jämtisvalparna ,men i sommar när det var "låsaskrig" så sköt de ganska mkt en gång höll de på över 20 min o de regerade inte på det i allafall.
mvh prillan

kul att det gick bra, men du är inte rädd för att de ska bli berörda av skotten? om än positivt berörda?

Jag håller med dig cillamuffin. Jag vill inte ha en hund som blir positivt berörd av skott. Har erfarenhet av en malle som var positivt berörd av skott och det ledde till att han under platsliggning med skott hade en hög förväntan på att ngt skulle hända och därmed låg mindre stabilt.

Jag har inte gjort ngn affär av skotträningen med mina valpar utan bara promenerat med dem medan man skjutit. Har de reagerat och nyfiket tittat (vilket är helt naturligt) så har jag inte själv visat att jag hört ngt speciellt. Detta har fungerat mkt bra med våra valpar under åren (jaktgolden, mallar och schäfer).

Nej, jag ser inget problem med att de får en positiv förväntan på skott, jag har använt mig av den här metoden på alla mina hundar och har aldrig haft en skottberörd hund. Kan tänka mig att det kan vara skillnad om man vill köra enbart bruks, men jag vet å andra sidan många retrievers som tränats så här och fungerar alldeles utmärkt på platsliggande med skott. Sedan är det ju inte så att mina hundar alltid får hämta apporter så fort det smäller, tvärtom. Ofta får de sitta passiva och titta när andra hundar jobbar, det är ju retrieverns "signum" att kunna koppla av och på. Något som många bruksraser dessvärre har svårare för.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18