första sittningen

em76

Trådstartare
När ni sitter på en häst första gången (för hästen alltså), har den då sadel eller inte?

Sv: första sittningen

japp jag använder sadel. Fast jag har endast ridit in travare, och dem är det i princip bara att hoppa up och rida iväg.

Har bara ridit in halvblod.
Sitter på dem vid 2 1/2års ålder, med sadel. Då handlar det mer om att bara komma upp. Sen påbörjas själva inridningen senare på hösten samma år.

Jag brukar hänga och "klättra" på våra halvblod i boxen först, rätt som det är så sitter jag barbacka på ryggen på dom.
(OBS- vi har enormt hög takhöjd:smirk:)

Sedan gör jag samma sak med sadel på.

Brukar fungera enkelt och bra.

brukar vänja dem med sadel, men hänger barbacka o sitter upp barbacka första gången, o till att börja med så hänger jag mer på halsen än sitter på hästen, då det e många som tycker att det e lite jobbigt i början att man kommer så högt upp på dem,...
sen så sitts dt upp med sadel...men jag bruakr vara iväg några ggr barbacka...mkt för sånt...

När der väl är dags för första sittningen så är det med sadel, efter en hel del hängnings, klättrings och ledningsövningar!

Brukar hänga mycket utan sadel i början,sedan med sadel och när det är dags för att sitta upp så använder jag sadel.

Vi använder sadel.(Halvblod)

Innan vi börjar själva inridningen så ser vi till att de är vana utrustningen.

Utan sadel fram tills traven går lugnt o är styrbar, dvs ngn tur. Bettlöst oxå.

Men sadel o träns/bettvan o så innan såklart. Bara o sadla o börja rida sedan, hästen är lugn o kan komma till ro under ryttare direkt.

Utan sadel, med mig vid huvudet och uppfödaren på ryggen. Gick kanonbra!:bump:
Jag var bara ute efter att låta honom känna på att ha någon på ryggen. Tycker nog att det hade blivit lite väl mycket för honom att vara sadlad också. (Men han är heller inte van vid det.)

Ja det gick ju hur fint som helst :love:

Red in en ponny i somras och jag satt första gången utan sadel. Har sedan ridit med sadel eller barbackapad, känns säkrare på något vis utan en sadel att trassla in sig i.
Ser framför mig en häst i sken genom skogen och stigbyglara som fastnar i träden, alternativt sadeln glider och hamnar under magen och hästen fastnar med benen i stigläder/stigbylgar och bryter benen av sig.
Jag har nog för livlig fantasi...

/M

Ja, dessutom behöver man väl inte riktigt en sadel fösta gången. Man ska ju bara sitta där en liten stund. Inte rida dressyr direkt. :D

Jag klättrade upp barbacka i grimma första gångerna jag satt på min häst. Men hon var givetvis sadel -och tränsvan redan innan.

När ni sitter på en häst första gången (för hästen alltså), har den då sadel eller inte?

Min egen var 2,5 år och sadelvan. Jag hängde i ca: 30 sekunder och sedan satt jag mig upp. Klappade och gled ner igen. Upprepade detta varje dag i en vecka för att sedan utöka och bli ledd av kompisen ett varv på gårdsplanen framför stallet. Utökade till två varv, ett åt vardera hållet efter drygt en vecka. Red sedan två varv fyra dagar i veckan i ett halvår, till han var 3 år fyllda. Sedan tog jag tyglarna, kompisen släppte och så började jag själva inridningen/utbildningen. Red tre dagar i veckan första året, rider nu 4-5 dagar i veckan då han är 5 år. Inga problem eller negativa erfarenheter av mig som ryttare hitintills.

När jag har ridit in andra människors hästar har det varit lite olika. Någon häst har varit så ung som 1,5 år (galoppör) och någon annan har varit så gammal som 8 år (halvblod som haft föl). Alla har dock varit mer eller mindre sadelvana och jag har suttit i sadeln nästan med en gång. Skippar hängandet (om det inte sker då hästen står uppbunden) då jag tycker det känns mer osäkert, ostabilt och finns mer risk för skador på mig (lättare att hamna under hästen).

Och ja, som någon skrev, på de inkörda travarna är det bara att sitta upp och rida. Brukar sällan vara några problem oavsett ålder.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 140
Senast: Sesca
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama