Första parningen...

Nussikan

Trådstartare
Nu är min lilla hona på 2,5 år parad för första gången, jag är så förväntansfull!

Jag har haft kattungar förr men bara "bondkatter", så vad ska man tänka på sen när kattungarna väl kommit (om det blir något vill säga...)? Hur fixar man en "doldafel-försäkring"? Mina föräldrar har fött upp birma innan men det är typ 10 år sedan och mycket regler har ändrats sen dess...

Sv: Första parningen...

I avelsförsäkringen ingår dolda fel-försäkring. (Beror på vilket bolag man har, jag tror det är If som inte har någon separat avelsförsäkring utan mer avelsproblem inkluderade i den vanliga försäkringen så får man teckna en separat dolda fel för varje kull. Ring försäkringsbolaget!)

I övrigt är det vänta på rosa spenar, vänta på växande mage, vänta på förlossning...

Jag brukar väga varje vecka redan från början (jag väger mina regelbundet annars också, så jag vet vad som är normalkondition). Beroende på vad de går på för foder kan man anpassa det redan från början. Jag ger ju redan ett högenergifoder så det är bara att servera mer när fröken vill ha.

Ha bolåda och allt material klart hemma minst en vecka innan förlossning, ifall det drar igång för tidigt. Jag brukar dessutom varsko min vet, så jag vet om han är hemma om det krisar eller om jag ska åka direkt till andra kliniken.

Sedan när ungarna kommit kommer nu inte ha en lugn stund till de flyttat. Första veckan bekymrar man sig för om alla verkar gå upp som de ska, om förstagångshonan är orolig osv. Sedan kommer de ut ur boet och då är gräshoppsvärmen lös... (Nu kanske inte birmor sitter lika mycket i gardinerna som korater, men ändå. Det finns ingen hejd på hur mycket en kull kattungar kan förstöra)

Oj, det är jättemycket att tänka på... Boken "Kattuppfödning, avel och genetik" av Ylva Stockelberg är läsvärd ifall du hittar den någonstans (den trycks inte längre). Birmasällskapet kanske har en massa information på sin hemsida? Uppfödaren till en av mina katter har samlat en massa information om parning och dräktighet och lagt upp på sin hemsida, där kan du läsa en massa mer. Här är den.

Dolda fel-försäkring är väl lite olika beroende på vilket försäkringsbolag din hona är försäkrat i. De flesta bolag (t.ex. Agria) har en separat avelsförsäkring man tecknar på sin hona och där ingår dolda fel. Kom ihåg att det är karens på den så teckna den så fort som möjligt, ifall något skulle hända. Katten ska alltså vara försäkrad i det bolaget redan, jag tror inte man kan teckna en avelsförsäkring i annat bolag. Kom ihåg också att du måste ha kvar avelsförsäkringen på katten lika länge som dolda fel-försäkringen gäller, även om du kastrerar din hona innan dess.

/Erica

EDIT: Oj, nu var jag lite långsam. :D

Man kan teckna till Dolda fel i extra år om man kastrerar och inte har kvar avelsförsäkringen, åtminstone hos agria. Maja kommer väl pensioneras efter nästa kull, två kullar är alldeles lagom i vår lilla ras.

Vad bra! Hade inte sett att de erbjöd någon separat dolda fel-försäkring men det är ju jättebra om man kan göra så.

Blir det en ny avelshona sedan då..? Kommer du fortfarande inte ha någon mer katt hemma utan fortsätta hos fodervärd?

/Erica

Tack för era svar!

Cheeserica: Jätte bra hemsida!

Så det är alltså honan som ska försäkras med avelsförsäkring om kattungarna ska få doldafel-försäkring, det visste jag inte, jag trodde det var en särskild försäkring man tog på själva kullen :)

Det blir en generation hos fodervärd (om jag hittar någon). Funkar inte det (eller om det inte blir någon hona...) säljer jag en hane till avel i finland och köper tillbaks en hona från hans kull.

Förhoppningsvis ger det Maja lite tid att landa som kastrat och ta hand om en nykomling i familjen, och dessutom vill jag gärna bo lite större innan jag utökar kattgruppen. Hanoo är ju inte helt ung och han ska slippa ha fertila ragator hängande över sig jämt...

Det låter lite skumt att planera flera generationer/fem år framår, men samtidigt kan man ju inte korsa in sig i ett hörn och bli sittande med avelskatter som är släkt med allt och alla. Maja har inga helsyskon i europeisk avel, pappan till nästa kull har en dotter i avel (och en son som exporterades till australien...). Maja själv har två ungar i avel, så det här skulle bli den tredje och den enda ur den kombinationen. Det känns som att sitta med en jättelik soduko av stamtavlor...

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
793
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 144
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV