Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

SoffiProppi

Trådstartare
Ja... Som rubriken lyder... Skulle idag flytta in i nya lägenheten, och hade precis korkat upp vinet när vi (jag och en vän som var på besök) märker att det är tvärstopp i toaletten. Vi försöker "gräva" med toalettborsten men utan resultat, springer och köper en sugklocka (heter det så? En jättestor sugpropp?) och börjar jobba, inget händer.

Vi försöker spola men vattennivån sjunker ingenting, och när vi öppnar locket till duschavloppet ser vi att vattnet är i höjd med golvet. När vattnet är så högt som det går i toalettstolen och till marknivå i duschen ringer vi akutnumret, två snubbar kommer hit, försöker med sina verktyg men lyckas bara pumpa upp bajsvatten i min dusch (där vattnet nu svämmer över bildar en bajsvatten pöl som är kanske en kvadratmeter stor).

Alla som kommit hit har gett upp och vi inväntar en slamsugare (en lördagskväll...) då halva huset tydligen har samma problem...

Men, nu till varför jag skapade en skittråd... Vad kan vi förvänta oss som kompensation för detta? Vem ska tvätta bort husets bajs som finns i min dusch?
 
Senast ändrad:
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

(har en väldigt ostabil bredbandsuppkoppling, som skickade tråden innan jag hunnit skriva klar, och nu kan jag inte ändra, men ah, ni fattar problemet... :p)

Kan även tilläggas att detta är mitt första "riktiga" hyreskontrakt samt första egna lägenhet (räknar inte mitt tidigare boende, ett källarrum på 10 kvm som jag hyrde i andra hand från husägaren (villa))
 
Senast ändrad:
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Kompensation? Jag hade bara skattat mig lycklig att jag just då bodde i en lägenhet och att jag själv slapp betala för en utryckning av slamsugare på en lördagskväll...
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Detta hände i min systers lägenhetshus. Dock svämmade det bara över i en lägenhet (han som bodde längst ner). Det skickades ut hantverkare och han som bodde i lägenheten beställde sanering (på föreningens inrådan) som sen föreningen betalade.

Detta var dessutom bostadsrätter, det känns som om man har hyresrätt borde man vara ännu mer "skyddad".

Ekonomisk kompensation för allt som rör detta (inkl. städning) tycker jag är rimligt krav.
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Kompensation? Jag hade bara skattat mig lycklig att jag just då bodde i en lägenhet och att jag själv slapp betala för en utryckning av slamsugare på en lördagskväll...

Hade varit glad över att slippa betala hantverkarna och slamsugningen som kompensation.

Det som känns fel är att jag inte ens hunnit använda varken toalett eller dusch, och måste nu lägga pengar på saneringsprodukter då det känns väldigt ofräscht i min dusch. Inte minst fick jag vara uppe hela natten och vara jour åt alla snubbar som ringde för att kolla läget, medan resten av huset kunde sova...

Men, som sagt, jag kan inget av sånt här, vet inte vad man kan kräva....
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Det där hände en kompis t mig. Vi pratade tom om det igår.

Han kom hem från jobbet och inser att det luktar skumt.. I badrummet har det kommit upp skit från golvbrunnen. Det var ngt stopp i stammen som gjorde att allt det de andra spolade kom upp i hans golvbrunn.
Då han kom hem var hela badrummet fullt.

Innan rör-snubbarna kom fick han stå och ösa och moppa upp det där för att hindra att det rann ut i hallen, på parketten.

Sen fick han så klart kasta allt han använt och städa rent i badrummet.
Han fick ingen komp för det. Bostadsrätt.
Han var dock rätt glad att det inte blev värre.
Hade det runnit över badrumströskeln hade man fått slita upp golvet.
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Men, nu till varför jag skapade en skittråd... Vad kan vi förvänta oss som kompensation för detta? Vem ska tvätta bort husets bajs som finns i min dusch?

Det är ju inget som hyresvärden kunde påverka så din hemförsäkring får nog träda in. Men jag kan ha fel.
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Eftersom det är en hyresrätt borde man kunna ha rätt till kompensation för sanering. Kontakta hyresvärden!
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Det är ju inget som hyresvärden kunde påverka så din hemförsäkring får nog träda in. Men jag kan ha fel.
Det stämmer!! Jag har även kollat upp detta med hyresgästföreningen.
Jag hade samma problem som TS, faktum är att det hände fem gånger på en vecka. Inte ett dugg roligt...... Det gick åt mycket kaffe till trevliga vaktmästare och spolbilskillar! Det blev mycket skitsnack den veckan ;). Grannen som spolar ner kattsand i toastolen fick sig en banning från hyresvärden också.
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Eftersom det är en hyresrätt borde man kunna ha rätt till kompensation för sanering. Kontakta hyresvärden!
Det finns tyvärr inget i hyreslagen som säger att det är så. Det är hemförsäkringen som får träda in, om inte hyresvärden själv erbjuder en summa som kompensation.
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Det som känns fel är att jag inte ens hunnit använda varken toalett eller dusch, och måste nu lägga pengar på saneringsprodukter då det känns väldigt ofräscht i min dusch. Inte minst fick jag vara uppe hela natten och vara jour åt alla snubbar som ringde för att kolla läget, medan resten av huset kunde sova...

Men, som sagt, jag kan inget av sånt här, vet inte vad man kan kräva....

Vad menar du med sanering?

Det är mycket tråkigt att det hände dig, men jag har svårt att se att du har rätt till kompensation om inte något har gått sönder och det är någon annans (=hyresvärd eller annan hyresgästs) fel. "Shit happens" så att säga, och var glad att du inte bor i villa eller att det blev värre (t ex översvämning när du är borta och det rinner ut i hela lägenheten och dränker dina saker). Händer det upprepade gånger är det en annan sak.
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

F ö tillhör avloppen föreningens ansvar i en bostadsrätt, så även där har man ett visst skydd (så länge man inte orsakat något själv förstås).
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Jag tror du kan få ett viss avdrag på hyran, för den tid du inte kunnat bruka lägenheten fullt ut. DVS inte kunnat använda ditt badrum. Och det känns fullt rimligt!
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Självklart ska du kräva kompensation och gå inte med på någon skitsumma (haha) utan du ska verkligen kompenseras både för att du fick vara uppe hela natten och du ska få dit en städfirma som omgående återställer ditt badrum så som det var när du godkände städningen vid inflyttningen. Du ska inte behöva städa själv och har du redan gjort det så ring och fråga någon städfirma vad de tar i timmen så vet du vad du ska kräva sedan av hyresvärden.
När man hyr så är man skyddad och du betalar ju hyra för att någon annan ska ta risken när något sådant här händer. Stå på dig!
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Kompensation? Jag hade bara skattat mig lycklig att jag just då bodde i en lägenhet och att jag själv slapp betala för en utryckning av slamsugare på en lördagskväll...

Hade varit glad över att slippa betala hantverkarna och slamsugningen som kompensation.

Men när man hyr så betalar man faktiskt hyra för att slippa ta risker. Man försäkrar sig helt enkelt mot att sådant här ska hända genom att betala hyra och man har rätt till kompensation. Jag fick t.ex en hel månadshyra+att jag inte behövde flyttstäda när jag flyttade därifrån när städfirman inte hade kommit som de skulle utan jag fick städa bort dammet själv som blev efter renoveringen av min lägenhet. Ni kan ju inte jämföra det med om man äger sitt hus själv men även då begär man givetvis kompensation fast då av sitt försäkringsbolag.
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Men när man hyr så betalar man faktiskt hyra för att slippa ta risker. Man försäkrar sig helt enkelt mot att sådant här ska hända genom att betala hyra och man har rätt till kompensation.

Sant. Men jag tycker ändå att man måste se till rimlighet. Om ett kylskåp går sönder, ja, då ska det självklart bytas ut av hyresvärden mot noll kostnad. Om TS översvämning hade orsakat vattenskador på både lägenhet och TS möbler/saker, då skulle självklart ersättning utgå. Men för ett stopp i avloppet, som egentligen inte förstörde någonting?? Nej, jag hade inte bråkat. Om jag hade fått ersättning hade jag självklart tackat och tagit emot. Men att göra sig besvär att kräva det? Nej. Inte om det inte blir ett återkommande problem. Så hade jag tänkt.
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Åh fy din stackare! Det är liksom tillräckligt med ens egen skit så att bli överraskad med andras är dubbelt så äckligt och lite där till :eek:
En kompis till mig blev utsatt för det samma när hon köpt bostadsrätt. Vidrigt! Slamsugningstjänsten fick komma ut, är inte riktigt säker på om föreningen stod för kalaset eller hon fick göra det själv. Man kan ju tycka att vissa saker ska vara i gott skick när man lämnar över till någon ny! Sen tänker jag att de andra som bott där borde märkt att det tar tid för vatten att rinna ner i avlopp eller vid spolning etc?
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Men när man hyr så betalar man faktiskt hyra för att slippa ta risker. Man försäkrar sig helt enkelt mot att sådant här ska hända genom att betala hyra och man har rätt till kompensation. Jag fick t.ex en hel månadshyra+att jag inte behövde flyttstäda när jag flyttade därifrån när städfirman inte hade kommit som de skulle utan jag fick städa bort dammet själv som blev efter renoveringen av min lägenhet. Ni kan ju inte jämföra det med om man äger sitt hus själv men även då begär man givetvis kompensation fast då av sitt försäkringsbolag.

Åh, hade du mycket damm och skit?
Jag är nämligen lite kluven till om jag är grinig eller inte men när jag flyttade in så fick jag börja med att städa upp allt jävla slipdamm ifrån golvet. Plus att jag fick skrapa målarfärg ifrån fönsterbräda och toalock.
Hur långt i efterhand kan man påpeka sådant?
 
Sv: Första natten i nya lägenheten spenderas med BAJS

Sant. Men jag tycker ändå att man måste se till rimlighet. Om ett kylskåp går sönder, ja, då ska det självklart bytas ut av hyresvärden mot noll kostnad. Om TS översvämning hade orsakat vattenskador på både lägenhet och TS möbler/saker, då skulle självklart ersättning utgå. Men för ett stopp i avloppet, som egentligen inte förstörde någonting?? Nej, jag hade inte bråkat. Om jag hade fått ersättning hade jag självklart tackat och tagit emot. Men att göra sig besvär att kräva det? Nej. Inte om det inte blir ett återkommande problem. Så hade jag tänkt.

Fast även om inget har förstörts så har TS haft bajsvatten i hela badrummet!? Jag hade inte varit särskilt nöjd med att ha varken mitt eget eller andras bajs i mitt badrum pga felaktigheter i huset.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp