Första mensen efter graviditet

malumbub

Trådstartare
Det här med första mensen efter graviditet och amning...hur har era varit? Har mens nr 2 varit annorlunda sen?

Frågan mellan raderna är alltså; blir det bättre sen?

Innan graviditet blev jag diagnostiserad med PCOS. Jag hade inte fått utslag på äl-stickor på två år. Med hormonbehandling blev jag mycket mindre besvärad av mensen (blödde mycket mindre) och gravid på första ägglossningen. I januari i år föddes våran dotter. För några dagar sen kom första mensen, en månad efter avslutad amning...och det började visserligen bra, med två dagar av lätta blödningar, men sen var det verkligen som att öppna kranen ordentligt.

Utöver kraftiga blödningar har mina foglossningar och min bäckenbottensmärta vridits upp till max igen, efter att äntligen ha kunnat börja röra på mig, och humöret, tålamodet och glädjen är i botten.

Det blir väl bättre sen? Eller?
Någon som känner igen sig med fogarna?

Jag har förstått att mensen ett tag efter graviditet kan vara överjävlig. Min har smugit igång som tur är (ammar än, men den kom redan tre månader efter FL), i början va det lite, nu är det mer som innan graviditeten, men har alltid haft lite. Får se hur den blir när jag slutat amma helt!
På min föräldragrupp varnade dom för jobbig mens...

Jag har förstått att mensen ett tag efter graviditet kan vara överjävlig. Min har smugit igång som tur är (ammar än, men den kom redan tre månader efter FL), i början va det lite, nu är det mer som innan graviditeten, men har alltid haft lite. Får se hur den blir när jag slutat amma helt!
På min föräldragrupp varnade dom för jobbig mens...
:arghh:

Första mensen efter förlossningen har varit extra riklig med båda barnen (riktig syndaflod efter första) men redan andra mensen har varit bättre. Jag har samma cykellängd som innan, möjligtvis en dag kortare, men jag tycker menscykeln på nåt sätt gör mer väsen av sig nu (eller hur jag nu ska beskriva det). Mer pms, lite mer mensvärk, tydligare ägglossningskänningar osv.

Galet pms:ig idag för övrigt :meh:

Jag har ju precis fått min. Brukar inte ha någon direkt mensvärk och blöda lite. Men nu har jag haft ordentlig mensvärk och får byta tampong var 2-3 timme och ha binda som säkerhet. :meh: Hoppas inte kommande menser är såhär.

Första mensen efter graviditet har varit som störtflod dag 2-4 båda gångerna. Första mensen förra graviditeten varade dessutom i 14dagar.. Andra mensen va som vanligt efter det.
Hur det blir denna vet jag inte ännu eftersom 1:a precis slutat, men den varade inte mer än 6dagar i alla fall:)

Foglossning vid mens drogs jag med ca 2 år efter första barnet. Verkar vara snarlikt nu. Har börjat avta nu och barnet är drygt 2.

Första mensen efter graviditet har varit som störtflod dag 2-4 båda gångerna. Första mensen förra graviditeten varade dessutom i 14dagar.. Andra mensen va som vanligt efter det.
Hur det blir denna vet jag inte ännu eftersom 1:a precis slutat, men den varade inte mer än 6dagar i alla fall:)
Hoppas verkligen jag slipper 14dagarsmens...

Första mensen efter förlossningen har varit extra riklig med båda barnen (riktig syndaflod efter första) men redan andra mensen har varit bättre. Jag har samma cykellängd som innan, möjligtvis en dag kortare, men jag tycker menscykeln på nåt sätt gör mer väsen av sig nu (eller hur jag nu ska beskriva det). Mer pms, lite mer mensvärk, tydligare ägglossningskänningar osv.

Galet pms:ig idag för övrigt :meh:
Jag är lite rädd för att hamna tillbaka i läget där jag svimmar och yrar av mensvärk, får ont i ryggen av mensen, skrattar och gråter samtidigt och byter nattbinda en gång i timmen.

Jag kan faktiskt inte minnas att första mensen var något speciellt. Däremot känner jag tydligare av äl och när det är dags för mens, brukar få sjukt ont i ryggen och ta Ipren första dygnet. Blöder som sjutton gör jag också. Det hade jag inte innan. Dessutom har jag två "extradagar" med bruna flytningar som jag inte haft tidigare.

Min kompis hade svår pcos och var barnlös länge. Efter första barnet fick hon ett till och ett till och... cykeln började funka normalt, hon luktar inte svett och har bra hy o.s.v.

Jag har fått ganska kraftig mensvärk, även vid äl. Blöder dock mindre, typ 1-3 dagar, i den stilen med att jag har gjort gravtest varenda mens för de kommer så lite och det är inte för mig normalt. De tre första menserna har de enbart kommit lite rosa i trosan, sen är de något mer men forfarande märkligt lite.

Jag får ta på mig skämskudde faktiskt för jag råkade ringa gyn på grund av mens...
Satte in kopparspiral för några veckor sen, och blödde lite efter det. Blödningen fortsatte och intensifierades efter några dagar men jag hade absolut inte ont så jag trodde det berodde på spiralen.
Efter en vecka ringde jag då det rann mycket, och fick svaret att det troligtvis är mensen...

Jag brukar ha rätt mycket mensvärk men kände ingenting, däremot blödde det väl lite mer än vanligt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: malumbub
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Övr. Barn För några månader sedan så hade vi en tråd där det diskuterades om amning fungerar som preventivmedel (om någon kommer ihåg den). Det...
2
Svar
23
· Visningar
3 219
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama