Första löshoppningen

Sv: Första löshoppningen

Tack :)
Ja, hon är så himla duktig. Jag är så stolt över min lilla tjej.
Men idag var hon lite trött ifrån igår tror jag, hon var inte lika mkt på hugget idag, så det vart ju nån liten tvärnit då och då. ;) Men sånt som händer.

Vi höjde även till ca 60cm idag och det var inga problem, ingen tvekan eller så. Men vi hade två hinder idag, på raken, med ett galoppsprång emellan, men hon har ju sån himla brådis så hon hinner liksom inte hitta sig själv emellan hindren.
Så nästa gång blir det nog bara ett hinder som hon får koncentrera sig på. :)

Andra tips för att hon inte ska rusa på och tappa bort sig? Det är inte så att hon river eller springer igenom hindren men det är ju knappt alltså.

Var noga med bara att inte löshoppa henne för ofta. en eller två gånger i månaden brukar vara max vad man rekommenderar. ha benskydd på henne, skaderisken är ändå rätt stor, det ska man vara medveten om.

ang. hindren så ska du alltid alltid ha ett hjälphinder i löshoppningen, dvs inte bara ett enda hinder.
dock kan du ju underätta för hästen i början genom att ha ett längre avstånd, med tex fyra galoppsprång emellan. eller åtminstånde två.

Jaså? Eftersom många vanligtvis hoppar 1 gång/veckan trodde jag det var ok att löshoppa lika mycket, varför kan man inte det?

Jo, jag brukar ha benskydd, men det vart en miss idag då kompisen åkte till stallet och gjorde ordning henne (hittade inte benskydden) medans jag fixade på plan.

Hm, jag fick tips om bara ett hinder, och sedan om hon tog det bra så kunde jag lägga en hjälpbom innan, men jag gjorde det inte. Ska väl ta och prova det då :) Hur långt ska den ligga innan hindret? 1,6m? Hon är 155cm hög.

Nja, jag fick intrycket att det bara var ngra dagar mellan dina pass, utifrån de datum på bilderna du presenterar och hur du pratar om vidare löshoppning.
det är klart du kan löshoppa en gång i veckan, men inte mer. en unghäst behöver också tid att smälta lite, man brukar rekommendera 2 ggr i månaden max, men självklart kan du säkert hoppa 1 gång i veckan om det är låga höjder vi pratar om.

alltid benskydd - utan undantag som sagt : )

ang. avstånd så förstår jag inte riktigt vad du pratar om nu. det beror ju på vilken typ av hjälphinder och vilken hoppserie du använder dig av. med hjälphinder menar jag ett hinder först och sen ett (vanligen lite större - oxer) som följdhinder. det låter som du pratar om en hjälp bom på marken bara? det ska vara minst 2 hinder. Hjälper hästen att komma i rytm och att få lite avstånds träning samtidigt som den blir hjälpt av för hindret att komma rätt på det andra.

Föl brukar väl i "värsta fall" rekomenderas att hoppa i grupp? Eller med mamman. Jag har hört det innan men då var det väldigt mycket yngre hästar än såhär som det handlade om.

Min är enbart hoppad från första början med ett hjälphinder (utan bommar framför) och ett hinder bakom. Oxer företrädelse vis, räck i början ibland och lågt räck i slutet som avslutning, varje gång.

Han som D-ponny hoppar på 6,70, dvs ett galoppsprång mellan. Aldrig något annat är ett galoppsprång och det är så de visas på treårstester och kvalitetsbedömning. Han har hoppat på 6,60 och 6,80 oxå, helt på vad tränaren tycker för dagen. JAG skulle aldrig få ut något av att exprimentera med avstånden, men kunniga ögon kan få ut väldigt mycket av att korta/länga i kombination med höja/sänka för just den dagen.

Därför tycker jag återigen att du bör löshoppa din häst för tränare.

Nej det är inte bara några dagar mellan mina pass och jag skulle inte hoppa/löshoppa en häst mer än 1 gång/veckan. På lördag skulle det ha blivit prick en vecka sedan, och om jag då hoppar på torsdagen istället tycker inte jag har någon betydelse.

Jaha, jag missuppfattade dig lite där.
Okej, jag har läst en artikel på aftonbladet, och där rekomenderade dom ett enstaka, lågt litet hinder som första löshoppning för att få hästen att förstå vad det går ut på.
Denhär ggn testade jag 2 hinder, och höjde det bakersta något.
Jag hade iofs bara ett galoppsprång, och eftersom hon inte har galoppen inne än helt, så kanske det blir svårare för henne då, när det dessutom går fort.

Ska testa ditt tips att ha 3-4 galoppsprång emellan 2 hinder nästa gång. Får ta och kolla upp avstånden om det inte är någon som vet här?

Jag hade 6m mellan de 2 hindren idag, trodde att de skulle få plats ett galoppsprång där, är det inte 6m/ett galoppsprång (+ 3m = 2galoppsprång, + 3m = 3galoppsprång, oftast alltså)?, men jag fick bredda iallafall 2 meter till.. ;o

6,70cm.. Hm, oki. Ja min dam fick in ett galoppsprång på 8m, för hon kmr i sån fart.. Undra vilket avstånd jag behöver använda mig av om vi ska få in 3-4 då.. Får prova mig fram lite försiktigt.

Men för tränare tkr jag inte är nödvändigt. :)

Föl brukar väl i "värsta fall" rekomenderas att hoppa i grupp? Eller med mamman. Jag har hört det innan men då var det väldigt mycket yngre hästar än såhär som det handlade om.

aldrig varken sett eller hört talas om. (föl i grupp). skulle bedöma det som livsfarligt.
med mamman däremot - ok. så gör de ju ute : )

Jo, jag tycker oxå det verkar livsfarligt :eek: Men jag har för mig att jag hört "hoppa i flock" i den bemärkelsen att det är föl.

TS: Allt jag gör med min häst har en del i hans utbildningsplan, därför väljer jag att löshoppa honom för tränare. Så slipper jag "testa mig fram lite försiktigt" på hans bekostnad. Eller hoppaonödigt mycket och befästa felaktigheter. Han behövde ex väldigt mycket hjälp att slappna av i början, ta det lugnt och våga ta tag i hindren på rätt sätt utan att bli spänd i sprången. Någon som lönade sig i längden verkar det som. Men du gör självklart som du vill, jag ska inte bråka mer ;)

aldrig varken sett eller hört talas om. (föl i grupp). skulle bedöma det som livsfarligt.
med mamman däremot - ok. så gör de ju ute : )

jag vet ett par ställen som låter sina föl/åringar hoppa i grupp (över 2 markbommar), har varit med om allt från 4 hästar till 6 hästar samtidigt. tycker att 4 äldre föl var/är ok men upp mot 6st åringar, aldrig i livet..förstår inte hur dom vågade, allt gick bra men usch vad man blev mörkrädd vissa rundor.
föl tycker jag personligen är ok att låta dom ta en runda i ridhuset tillsammans... anser inte att skaderisken är större där än i tillsammans i en hage.

till Ts. om du kan få tag på boken hoppning Strö*shol*s metoden så finns där mpnga o bra tips på alla avstånd mm! även boken h*sth*llning i pr*ktiken tar upp löshopnning bra!
lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 910
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: MaRomer
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar