Första löshoppningen

josefinefreed

Trådstartare
Hejhej! Ska snart få hem ett sto, som är helt grön i utbildningen.

Jag tänkte börja löshoppa henne några ggr innan jag börjar uppsuttet.

Jag undrar vad ni föreslår som första löshoppningshinder? Läste på en artikel ifrån aftonbladets hemsida att första ggn bör man bara ha en enda bom, leda hästen i skritt och trav, och sedan låta den komma själv i skritt och trav och sedan höja 2dm, 20cm, och sedan avsluta när den hoppat 2-3 ggr över 20cm.

Vad tycker ni? Hur gör ni?

Sv: Första löshoppningen

man ska inte låta hästen hoppa kryss, de kan nämligen inte bedöma hur högt det är, då de hoppar på det högsta, så ett rättuppstående skulle jag rekomendera och en markbom framför så är det lättare för dem att taxera, sen skulee jag lägga ner det först och som du säger leda över henne och sen släppa henne, sedan höja upp till 20 cm, och när det går bra är det bara att fortsätta! skulle dock inte hoppa mer än 60- 70 första gången. Lycka till

Okej! Tack för hjälpen. Men 60-70 kommer vi absolut inte att hoppa, absolut max 50 cm om ens det! :)

Men dendär hjälpbommen, som ska ligga ner innan hindret, vilket avstånd? 3m? Hon är ett vbl på ca 153cm mankhöjd.

nej lägg den bara precis nedanför hindret, om man vill kan man även lägga en bom till med 3 meters avstånd innan hindret, men börja med att bara lägga en bom precis nedanför och se hur hon reagerar! Lycka till

Jaha! Då förstår jag.

Tack :)

Andra eller tredje gången ska hon få hoppa tillsammans med en lugn och duktig vbl-valack, låter det bra?

ja om din tjej känner den andra hästen innan är det ju det bästa! att ha en häst som hoppar före henne! Lycka Till :)

Ja, vi ska släppa ihop dom på betet nu idag! :) Hon kommer idag nyhästen. Så dom hinner gå ihop 2-3 veckor innan löshoppningen.

Min gumma löshoppades igår, snacka om piggelin häst! Hon tyckte det var urkul! Redan första ggn som vi skulle skritta tsm över en bom så tog hon värsta skuttet och började springa iväg efteråt. Och när jag började släppa henne själv hoppade hon hela tiden utan tvekan, och hon kutade förbi godiset och allting! :p
Man såg verkligen hur roligt hon hade.
Och hon har aldrig sett en bom nånsin förut, eller ens varit i en paddock. Så det känns som att detta kan bli jättebra! :) Vi hoppade som max 45cm.

Slänger in nåra bilder:
Första elr andra skuttet själv,

När vi höjt upp till ca 20-30cm,

När vi hade höjt till 45cm,

Lite galopp,

Och lite trav,

Jaha! Då förstår jag.

Tack :)

Andra eller tredje gången ska hon få hoppa tillsammans med en lugn och duktig vbl-valack, låter det bra?

Vad fin hon var och vad trevligt hon löste första löshoppningspasset.

ang. att hoppa med en annan häst, hur menar du då?
det är livsfarligt att låta 2 lösa hästar hoppa efter varandra. tänk på vad som händer om en stannar eller river, eller drar igenom avspärrningarna. absolut INTE 2 lösa hästar efter varandra.

Tack! :) Ja, jag tycker att hon fick en bra och positiv första upplevelse av löshoppning.

Ja, jag menade två tillsammans. Men det är ju så olika vad man tycker detdär..
Men jag har ändå bestämt mig för att inte göra det eftersom hon kan vara lite "bitchig" och kicka mot andra.

ang. att hoppa med en annan häst, hur menar du då?
det är livsfarligt att låta 2 lösa hästar hoppa efter varandra. tänk på vad som händer om en stannar eller river, eller drar igenom avspärrningarna. absolut INTE 2 lösa hästar efter varandra.
Misstänker att hon tänkte som följande: Hålla båda hästarna. Låta den erfarna hästen hoppa och fångas upp, och sen släppa den oerfarna hästen efter.

Tack! :) Ja, jag tycker att hon fick en bra och positiv första upplevelse av löshoppning.

Ja, jag menade två tillsammans. Men det är ju så olika vad man tycker detdär..
Men jag har ändå bestämt mig för att inte göra det eftersom hon kan vara lite "bitchig" och kicka mot andra.

som sagt, ge upp den iden. Helt livsfarligt. Oavsett kickande häst eller inte.

Misstänker att hon tänkte som följande: Hålla båda hästarna. Låta den erfarna hästen hoppa och fångas upp, och sen släppa den oerfarna hästen efter.

Nix det menade hon inte, se svar nedan : )

utöver det, så är det ju helt meningslöst metoden du beskriver. syftet med en häst före är ju att få draghjälp. att släppa den ena före och sen fånga in den innan man släpper den andra, tjänar ju inget till ö.h.t.

Nej det var inte så som jag tänkte. Men jag tog upp det i en annan tråd och då lät det som en positiv idé bara hästarna kände varandra.. Men det kanske inte är så bra ändå då, och dessutom har jag ju ändå tänkt skippa det pga andra skäl.

Men på lägre höjder, max 50cm, borde det väl inte vara så stor skaderisk, elr? *funderar bara lite allmänt*

Men på lägre höjder, max 50cm, borde det väl inte vara så stor skaderisk, elr? *funderar bara lite allmänt*

det säger sig självt att det är en stor skaderisk. vad gör du om hästen framför tvärnitar, brakar in i hindret, eller ännu värre - får för sig att vända? eller blir rädd och drar igenom linorna. För det första - skaderisken som sagt - men för det andra - tycker du det låter som en bra erfarenhet för en grön häst som ska få förtroende för situationen? Jag fattar inte att du verkligen fått rådet att det är en bra ide, i en annan tråd - kan du hänvisa till den? Jag blir mörkrädd, att det är folk som löshoppar in sina hästar på det sättet, helt sjukt. det är en risk i sig att löshoppa en häst pga skaderisker, man behöver inte lägga på 70% ytterligare skaderisk genom att ha 2 hästar lösa och be dem hoppa strömhopp efter varann. :eek:

Nej iofs. du har nog rätt.. Men i vilket fall så har jag bestämt mig för att inte göra det.

Såg nu att det inte är någon annan tråd, utan det är just i denhär som jag fått råd om att det är en bra idé att löshoppa samtidigt.
Kolla svar #5 och #6

Min flicka e 3 nu å lörhoppades på alvar för första gången i våras å de gjorde hon så bra så =) innan dess har hon skuttat runt några gånger på 30-50 cm. Nu hoppade hon 1 meter utan problem å kutade runt å busade å ville inte sluta utan vi fick riva hindret för å få henne å sluta =)

Första gången som 1,5 åring
16233219.jpg

Nu 3 år här hoppar hon 80 cm (dålig bild)
16916030.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 910
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: MaRomer
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Säng
  • Vad gör vi? Del CCV