Första loppet på tisdag!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
Sv: Första loppet på tisdag!

Å nu på torsdag ska jag starta för första gånegn i sulkylopp, hehe 1640 och spår 12 ingen hit men man får ju erfarenhet:)

solros skrev:
Nu har jag ju aldrig ridit montélopp men om du aldrig lyssnar på vad någon skriker i ett lopp är du nog farlig... Många olyckor har undvikts/följderna mildrats genom att kuskar (säkert även ryttare) har påkallat varandras uppmärksamhet med rösten.

Och där dömde du ut hela världens kuskelit! ;) :rofl:

Som sagt... om du aldrig har ridit ett RIKTIGT lopp så vet du inte så mycket :smirk:

Är 90% galna tjejjer med noll koll i loppen, som är rädda så fort du går under en 20-tid ;)

Är 90% galna tjejjer med noll koll i loppen, som är rädda så fort du går under en 20-tid

När det är så underbart att rida när det går under 10. :love: :love:

(Bara gjort en gång i 200 m. när jag var 15 men WOW vad läckert)

Jag tycker att domarna har en del att lära när det gäller montén också, de verkar tycka att det är helt OK att hålla samma avstånd som när man håller rygg med sulky, och har man det avståndet kliver bakomvarande häst gärna på framförvarandes bakben. Därav många "omotiverade" galopper.

Angående skrikandet så är ju inte störande rop tillåtna men det blir ofta ett jäkla gapande i loppen ändå.

Här sitter jag och tycker som inte ridit ett enda lopp, men kört ett antal och inte är säker på att jag vill rida lopp pga hästens säkerhet. ;) Men jag vet att jag kan om jag skulle få möjligheten. :idea:

Montéryttare skrev:
Som sagt... om du aldrig har ridit ett RIKTIGT lopp så vet du inte så mycket :smirk:

Är 90% galna tjejjer med noll koll i loppen, som är rädda så fort du går under en 20-tid ;)

Är det verkligen så illa borde montéloppen ta en "time out" tills ryttarna nått upp till en "värdig" nivå.

Jag upplever inte loppen usla från sidan i alla fall. Tycker att montéloppen i Sverige gått framåt de senaste åren och ryttarna har mer koll och bättre hästar än förr.:bow:

Jättesynd om montén får rykte om sig att ha "90% galna tjejer med noll koll...." .....både för själva montén och för kvinnliga utövare av trav/montésporten :(

lsz skrev:
Är det verkligen så illa borde montéloppen ta en "time out" tills ryttarna nått upp till en "värdig" nivå.

Jag upplever inte loppen usla från sidan i alla fall. Tycker att montéloppen i Sverige gått framåt de senaste åren och ryttarna har mer koll och bättre hästar än förr.:bow:

Jättesynd om montén får rykte om sig att ha "90% galna tjejer med noll koll...." .....både för själva montén och för kvinnliga utövare av trav/montésporten :(

Timeout blir inget bättre av... Tden sållar ut dom dåliga ryttarna bäst!

Dom kval jag harridit har vart suveräna. Har haft aktiva samtal med kuskarna för att inte störa dom och så dom vet att jag kommer... Alltid lika uppskattat :) :bow:

Sen i lopp så skriker mång när dom:
kommer på efterkälken,
får någon som går in framför dom (TROTS ATT DET FINNS PLATS :mad: :smirk: )
när någon kommer på utsidan i FULLT ös( ja om dom rider i 20 och jag avancerar längst bakifrån i 13-tid så är det inte MITT fel om dom blir distraherade... lär er att koncentrerar er!!)
När en häst hoppar (varför aka ALLA berätta/skrika vart dom befinner sig o akta här o akta där o akta överallt)
När nån timar starten så skriker folk omstart (bara för att DOM tyckte det,,, men den är giltig)

...kan göra listan lååång :o :cool: :D

Senast ändrad av en moderator:

ghost skrev:
När det är så underbart att rida när det går under 10. :love: :love:

(Bara gjort en gång i 200 m. när jag var 15 men WOW vad läckert)

Jag tycker att domarna har en del att lära när det gäller montén också, de verkar tycka att det är helt OK att hålla samma avstånd som när man håller rygg med sulky, och har man det avståndet kliver bakomvarande häst gärna på framförvarandes bakben. Därav många "omotiverade" galopper.

Angående skrikandet så är ju inte störande rop tillåtna men det blir ofta ett jäkla gapande i loppen ändå.

Här sitter jag och tycker som inte ridit ett enda lopp, men kört ett antal och inte är säker på att jag vill rida lopp pga hästens säkerhet. ;) Men jag vet att jag kan om jag skulle få möjligheten. :idea:

Det är farten som är tjusnigen och självklart ha den både i början och på upploppet ;) :d

Jag tror domarna har det väldigt svårt... särskillt med allt skrik och trängningar... Kommer ihåg ÅBY dommaren som efter7 eller 8omstarter från sa sig att dömma montélopp i framtiden :o :o

ja! jag blir så arg :cry: på dem som går in framför en fast det inte finns plats!!!! och dom som rider för nära och trampar upp i en bakifrån :eek: :mad: :mad: hänt mig två gånger och båda har slutat i galopp och endå har inte jag ridit många lopp!

det andra har jag inte varit med om men jag har iof bara ridit nordisar, på tis blir det mitt första lopp med bloding:d

spunken skrev:
ja! jag blir så arg :cry: på dem som går in framför en fast det inte finns plats!!!! och dom som rider för nära och trampar upp i en bakifrån :eek: :mad: :mad: hänt mig två gånger och båda har slutat i galopp och endå har inte jag ridit många lopp!

det andra har jag inte varit med om men jag har iof bara ridit nordisar, på tis blir det mitt första lopp med bloding:d

Skillnaden som jag ser är att i sulky lopp har man full koll på sitt ekipage OCH omgivningen.. I monté är det bara full fart framåt, man måste kunna bromsa om någon går ner framför en, samt öka när man går ut.. Man måste kunna hantera öka o bromsa på ett bättre sätt anser jag...

Trampa up bakifrån, blir det böter?? OmINTE borde det bli ORDENTLIGA!!! 1500-2000 för att folk ska lära sig rida!

Trampa up bakifrån, blir det böter?? OmINTE borde det bli ORDENTLIGA!!! 1500-2000 för att folk ska lära sig rida![/QUOTE]

inte någongång i mitt fall trots att det syntes tydligt på filmerna

Ja, det är ju DET som är problemet... Domarna har ett rent h-e.

När framförvarande häst börjar vifta på svansen är man redan för nära, i den farten gör de det sällan för att de är arga på hästen bakom. :mad:

Montéryttare skrev:

Åhjo, jag vet nog faktiskt en hel del ändå... :smirk: Och man kan ignorera det som sägs om det är bla bla, men jag vidhåller att det kan vara farligt att aldrig lyssna.

Montéryttare skrev:

Ja, är det så är det ju tragiskt...

Håller med.
Jag skulle nog hålla både ögon och öron öppna om det är så illa som det låter här :eek: .

solros skrev:
Åhjo, jag vet nog faktiskt en hel del ändå... :smirk: Och man kan ignorera det som sägs om det är bla bla, men jag vidhåller att det kan vara farligt att aldrig lyssna.

Ja, är det så är det ju tragiskt...

Jo saken är ju den att medans man inte lyssnar så måste man ju... OM det skulle vara nåt viktigt/ kunna beröra mig...

lsz skrev:
Håller med.
Jag skulle nog hålla både ögon och öron öppna om det är så illa som det låter här :eek: .

Är ju runt ½år sen jag red.. hoppas att det blivit bättre :)

jag anser att det hänt mkt inom montén på ett halvår :smirk:

spunken skrev:
jag anser att det hänt mkt inom montén på ett halvår :smirk:

Vad kul! När jag avgick som styrelseledarmot så propagerade jag in i det sista för att hålla liv i montén och ge den TID... för det är vad den behöver... Kommer att bli som frankriker(ryttarmässigt) om vi får tillräclkigt med tid bara!!!

har hört talas om att man ska införa olika viktklasser. ex. Propp 2, monte 55-60kg osv..stämmer detta eller är de bara rykten? jag är FÖR idén i alla fall. (55-60 var bara ett exempel på en viktklass, kan ju vara 60-65,65-70 osv)

Liknande trådar

Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: sthu
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska stjärnan Henrik von Eckermanns säsongsdebut i världscupen varade i bara några sekunder. När hans häst Calizi rev det första...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 856
Senast: tanten
·
Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka