Första löpet.

Narcissa

Trådstartare
Siv har äntligen börjat löpa (jag var lite orolig för hon var rätt sen) och jag tycker än så länge hon verkar helt opåverkad. Hur har era tikar varit vid det första löpet? Hur har hanhundarna reagerat? Min hane har varit helt ointresserad medan min kompis unga hane var väldigt intresserad. Hur länge har era gått mellan löpen i början? :)

Sv: Första löpet.

Det enda som märktes på min unga dåre när hon löpte första gången (förutom att hon blödde då) var att hon kissade oftare :)

Hur hanhundarna reagerade vet jag inte, jag låter i princip aldrig löptikar vara tillsammans med hanar för att inte riskera en tjuvparning. Däremot vet jag att väldigt många hanhundar är väääldigt kära i unga dåren även när hon inte löper och det började de med efter första löpet.

Först var det 5 månader mellan löpen, sedan har det blivit 6 månader. Nu ska båda mina snart löpa, men jag vetesjutton när de tänker sätta igång. Den ena sköt upp sitt löp lite och den andra började löpa tidigare förra gången för att de skulle löpa ungefär samtidigt. Nu verkar båda vara sena.

Äh, så länge man inte har en hund som blir mentalt annorlunda och "knäpp" vid löp, så vad spelar det för roll om tiken löper eller inte?

Jag tycker faktiskt inte att det är speciellt jobbigt med löp, men har ett papper där jag bland annat skriver upp när de börjar löpa för att kunna hålla koll och anpassa tävlingar efter det. (På det pappret skriver jag även upp normaltemp, vikt och andra hälsogrejer.)

På Mirre gick de första löpen obemärkta förbi på henne rent mentalt, struntade totalt i hanhundar och jag kunde utan problem ha henne lös.

Hon har legat på ca 7 månader mellan löpen från start.

Efter det att hon fått valpar blev hon rena rama slynan (ursäkta uttrycket) vid löp, inget mer lösgående då för lilla madame :cool:

Ja det är väl till att avvakta och se kanske. Hur länge har de första löpen varat?

på min märktes det inte något alls första löpet (förrän hon ställde sig för en pudelhanne.... puffoner är inte riktigt vad jag är ute efter ;) ), och det har fortsatt på det spåret, man märker att det kommer någon enstaka blodsdroppe omsänder, och i höglöpen ställer båda tjejerna upp för vad som helst, bara det är i närheten av dem... vilket varar i några dagar och sedan är det klart :D

Vilja har just nu sitt första löp.
Hon blir 7 mån i slutet av Februari.

Om man jämför med Nellie så är hon mkt "söligare"
I början av löpet var hon ganska kontaktsökande
och lite orolig.
Nu märks det inte så mkt mer än att hon vill
kissa oftare och försöker rida så mkt hon kan på Nellie.

Här i området så var Nellie och hennes bästis Bella sena i löpet,
sen tog granntiken och satte igång, hon har hoppat över flera löp!
Sen var det dags för Vilja och en tik till.
Så 5 tikar i samma område (inom 500m) gick samman och löpte
nästan samtidigt, dom 3 hanhundarna i området har det
lite jobbigt just nu :crazy:

Nellie var dock annorlunda nu,
hon brukar deppa ihop litegrann men inte denna gång.
Hon råflörtade med allt och alla samt förlorade all hörsel
ett tag :angel:
Vilja älskar alla hundar jämt, så det är svårt att säga
om det är ngn skillnad.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
492
Senast: Roheryn
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 246
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
674
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka