Första katten, tips och råd

@hovtassfot: Jag avskyr EC, den dammar så fruktansvärt så min astma blir inte glad av den sanden. Av samma anledning kör jag oparfymerat också. Den bästa sanden är Smily Cat från Arken Zoo tycker jag, den dammar väldigt lite och klumpar bra.
Den sanden ska jag beställa hem! Verkar mycket bra. Törs inte använda EC nu då jag läst ganska mycket negativt om den. Tack för tipset. :)

När en kattunge är 12 veckor äter de inte sand. Äter de det så gör de det när de precis börjar gå på låda vid typ 4-5 veckors ålder.

Min uppfattning är att Orijen ofta är för starkt, men jag har hittills inte haft några problem med Acana. Men det stämmer att katter är känsliga vid foderbyten. Jag skulle inte byta foder direkt när katten kommer hem utan köra på samma som uppfödaren har ett par veckor. Därefter fasar man långsamt över till det fodret man vill ha, på typ 2-3 veckor.
Då är det alltså lugnt att köra på klumpande sand, skönt! :) Jag förstår att man måste göra den sortens foderbyten väldigt långsamt och successivt och att "huvudfodret" inte ska bytas från dag till dag liksom.

Mina kattungar växer upp på BARF. När de flyttar är de vana vid att äta MUSH Vaisto Cat (fryst helfoder) och jag skickar med en kartong med ägaren.

I lådorna har jag Toa-Lätt papperspellets. Billigt, lätt att bära hem, miljövänligt, doftfritt och hygieniskt. Jag använder stora plastbackar som kattlådor. Den här stilen: https://www.google.se/url?sa=i&rct=...lBwS2IlDi_hdxZsP4yjpbKQQ&ust=1492246491616399

Plastbackar är ofta billigare att köpa än "riktiga" kattlådor, de finns i fler färger (jag föredrar genomskinliga) och det blir inte lika skräpigt eftersom de höga kanterna håller inne ströet även när katterna krafsar runt.

Mina kattungar växer upp på BARF. När de flyttar är de vana vid att äta MUSH Vaisto Cat (fryst helfoder) och jag skickar med en kartong med ägaren.

I lådorna har jag Toa-Lätt papperspellets. Billigt, lätt att bära hem, miljövänligt, doftfritt och hygieniskt. Jag använder stora plastbackar som kattlådor. Den här stilen: https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi9iM7ayaPTAhVGhiwKHSnQAHsQjRwIBw&url=http://www.biltema.se/sv/Hem/Forvaring/Lador/Forvaringslada-2000021750/&psig=AFQjCNF6AElBwS2IlDi_hdxZsP4yjpbKQQ&ust=1492246491616399

Plastbackar är ofta billigare att köpa än "riktiga" kattlådor, de finns i fler färger (jag föredrar genomskinliga) och det blir inte lika skräpigt eftersom de höga kanterna håller inne ströet även när katterna krafsar runt.
BARF är ju det bästa om man är har utrymme att förvara den mängden kött, även vovven får BARF då och då och det tar både tid och plats. Dock har jag ingen lust att ge det som heltäckande foder just för att det blir för omständigt för min del.

Toa-Lätt hade jag till mina kaniner vilket faktiskt var ett bra strö som "höll doften" rätt länge. Det är dock klumpfritt har jag för mig och eftersom det tydligen inte är någon risk att en så pass gammal kattunge som 12 veckor äter sand så föredrar jag det som klumpar sig för min egen bekvämlighet. :) Plastbackar var ett bra tips, ska kika på det.

Jag har 2 katt lådor och Fresh & clean till min katt. Hade Peewee i flera år men en dag började min katt vägra den lådan, tyvärr för jag gillade det. Jag avskyr kattsand, tycker det luktar äckligt och det blir sand typ överallt.

Min katt äter Hills c/d på veterinärens rekommendation.

När det gäller kattsand bör man vara medveten om att pellets, Toa-Lätt och kristallsand ofta leder till felkissnings- och felbajsningsproblem förr eller senare. Finkornig, klumpbildande sand i flera öppna lådor som rensas flera ggr per dag är det säkraste alternativet.

När det gäller kattsand bör man vara medveten om att pellets, Toa-Lätt och kristallsand ofta leder till felkissnings- och felbajsningsproblem förr eller senare. Finkornig, klumpbildande sand i flera öppna lådor som rensas flera ggr per dag är det säkraste alternativet.

Har under 10 års bruk av Toa-Lätt aldrig haft katter som kissar fel pga. dem. Mina kattungeköpare har inga sådana problem heller. Det är dock viktigt att man sköter lådorna bra. Här kastas allt strö var tredje dag.

Har under 10 års bruk av Toa-Lätt aldrig haft katter som kissar fel pga. dem. Mina kattungeköpare har inga sådana problem heller. Det är dock viktigt att man sköter lådorna bra. Här kastas allt strö var tredje dag.
Har du kattungeköpare är det extra viktigt att du är medveten om att Toa-Lätt är en vanlig anledning till felkissning, om inte förr så när ytteligare stressfaktorer tillkommer i kattens tillvaro eller när toleransbägaren bara börjar rinna över. Att det är så är bara fakta.

Har du kattungeköpare är det extra viktigt att du är medveten om att Toa-Lätt är en vanlig anledning till felkissning, om inte förr så när ytteligare stressfaktorer tillkommer i kattens tillvaro eller när toleransbägaren bara börjar rinna över. Att det är så är bara fakta.

Så visa mig den faktan. Jag är etolog och jobbar med både beteende- och kostrådgivning på kattsidan. Har fött upp katter i snart 15 år och jobbar på ett av Sveriges största djursjukhus (där använder vi papperspellets). Jag jobbar även med foderutveckling.

Katter som växer upp med pellets funkar enligt min erfarenhet bra på det. Att byta strö i lådan (eller foder, eller möbler, eller familjemedlemmar osv.) är alltid känsligt eftersom katter är vanedjur.

Arbetar man med beteenderådgivning och är etolog är det över min fattningsförmåga hur man kunnat missa att Toa-Lätt är ett material som är påfrestande för många katter att använda. Jag är inte etolog, men har hängt på ett flertal kattforum i många år och har då särskilt intresserat mig för problembeteenden och felkissningstrådar. De flesta felkissnings- /felbajsningsproblem jag har engagerat mig i, och det är MÅNGA, har visat sig handla om en otillräcklig/ felaktig lådsituation. Det har handlat om för få lådor, svängluckor på lådorna, för smutsiga lådor eller pellets, kristallsand eller Toa-Lätt istället för finkornig sand.

Arbetar man med beteenderådgivning och är etolog är det över min fattningsförmåga hur man kunnat missa att Toa-Lätt är ett material som är påfrestande för många katter att använda. Jag är inte etolog, men har hängt på ett flertal kattforum i många år och har då särskilt intresserat mig för problembeteenden och felkissningstrådar. De flesta felkissnings- /felbajsningsproblem jag har engagerat mig i, och det är MÅNGA, har visat sig handla om en otillräcklig/ felaktig lådsituation. Det har handlat om för få lådor, svängluckor på lådorna, för smutsiga lådor eller pellets, kristallsand eller Toa-Lätt istället för finkornig sand.

Forum utgör inte vad jag kallar fakta. Att katter är känsliga för förändringar, ja. Det finns det gott om belägg för men katter som växer upp med pellets i lådorna har i min erfarenhet inte problem med pellets.

Lortiga lådor, för rena lådor, byte av strö, stark lukt på rengöringsmedel, för många katter per låda är vanliga orsaker till lådproblem. Pellets i sig är inget vanligt dokumenterat problem (och jag har aldrig råkat ut för det varken som uppfödare eller i min yrkesroll).

Tack för alla tips och det är intressant hur åsikterna går isär angående vissa sorters strö. Själv är min enda erfarenhet av pappströ med kaniner, så jag kan inte uttala mig. Har beställt hem sand från Smiley Cat så det är redan klart. Men fortsätt gärna diskutera strön, det är som sagt intressant att läsa. :)

Här är en bild på lilltjejen (tror vi). :love: 3 veckor gammal idag. Hon heter Lisa. Så söt och nyfiken och totalt orädd. :)
lisa_58f517769606ee3ff480cad1.jpg

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Elisha
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 305
Senast: Holly92
·
I
Katthälsa Hejsan, Min katt Molly (Bondkatt på 1,5 år) fick sin första kull m kattungar i slutet av Maj, vi har två kattungar kvar av dom fyra hon...
Svar
5
· Visningar
1 080
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama