Första katten, tips och råd

hovtassfot

Trådstartare
Jag ska i början på juni få hem min första kattunge! :love: Den kommer vara 12 veckor vid leverans som vanligt och jag antar att man får med lite foder från uppfödaren som kattungen är van vid. Men jag skulle vilja ha goda råd om vilket torrfoder och blötfoder som är det bästa och med högst procent kött och minst onödigt innehåll. Bör man kombinera blötfoder och torrfoder eller innehåller ett bra torr- resp. blötfoder allt som är nödvändigt? Jag vet att mycket av burkfodret för hundar innehåller för mycket socker, är det samma för katter?

Passar också på att fråga om kattsand och kattlåda. Vilken sorts sand tycker ni är bäst? Vilken sorts kattlåda har ni och varför? I vilket rum är eran kattlåda placerad?

Jag ska i början på juni få hem min första kattunge! :love: Den kommer vara 12 veckor vid leverans som vanligt och jag antar att man får med lite foder från uppfödaren som kattungen är van vid. Men jag skulle vilja ha goda råd om vilket torrfoder och blötfoder som är det bästa och med högst procent kött och minst onödigt innehåll. Bör man kombinera blötfoder och torrfoder eller innehåller ett bra torr- resp. blötfoder allt som är nödvändigt? Jag vet att mycket av burkfodret för hundar innehåller för mycket socker, är det samma för katter?

Passar också på att fråga om kattsand och kattlåda. Vilken sorts sand tycker ni är bäst? Vilken sorts kattlåda har ni och varför? I vilket rum är eran kattlåda placerad?

Jag ger Orijen i fri tillgång (torrfoder) och sen blandar vi blötmat ett par ggr om dagen efter vad herrn är sugen på! ;)
Ibland blir det Pussi eller något annat "dåligt" och ibland Applaws som jag upplever är väldigt bra :)
Han är 3 år och har EXTREMT mycket energi trots STORT lekträd, massor av bus, balkong och promenader i koppel, därför helt fri tillgång på mat :)

Kattsand kör vi Everclean, luktar aldrig illa, vi kör den med "Aqua Breeze" som nästan luktar gott :o:p

Jag ger Orijen i fri tillgång (torrfoder) och sen blandar vi blötmat ett par ggr om dagen efter vad herrn är sugen på! ;)
Ibland blir det Pussi eller något annat "dåligt" och ibland Applaws som jag upplever är väldigt bra :)
Han är 3 år och har EXTREMT mycket energi trots STORT lekträd, massor av bus, balkong och promenader i koppel, därför helt fri tillgång på mat :)

Kattsand kör vi Everclean, luktar aldrig illa, vi kör den med "Aqua Breeze" som nästan luktar gott :o:p
Tack! Misstänkte att orijen kunde vara ett bra foder, ger det till vovven och det är ju ett av de bättre torrfodren men då gäller samma för katter alltså. :)

Är det någon risk att katten tycker att sanden är motbjudande ifall den har tillsatt doft? :)

Tack! Misstänkte att orijen kunde vara ett bra foder, ger det till vovven och det är ju ett av de bättre torrfodren men då gäller samma för katter alltså. :)

Är det någon risk att katten tycker att sanden är motbjudande ifall den har tillsatt doft? :)

Är det en kattunge hade jag börjat med doftfri och den luktar inte heller någonting :)

Jag är uppfödare och mina kattungar går bara på doftfri icke klumpbildande sand första veckorna. När de inte längre provsmakar allt går jag över på samma som jag har till de andra vilket är Ever clean-sand. Den är parfymerad och katterna har inte haft några problem med det. Dock kan det vara ett tips att köra på samma sand som uppfödaren använder i början, så blir det inga överraskningar för den lilla.

Jag är uppfödare och mina kattungar går bara på doftfri icke klumpbildande sand första veckorna. När de inte längre provsmakar allt går jag över på samma som jag har till de andra vilket är Ever clean-sand. Den är parfymerad och katterna har inte haft några problem med det. Dock kan det vara ett tips att köra på samma sand som uppfödaren använder i början, så blir det inga överraskningar för den lilla.
Ok tack för svar. :) Ska hälsa på katterna i helgen och får passa på att fråga vilken sand hon använder.
Vilket foder skulle du som uppfödare rekommendera förresten?

Ok tack för svar. :) Ska hälsa på katterna i helgen och får passa på att fråga vilken sand hon använder.
Vilket foder skulle du som uppfödare rekommendera förresten?
Jag använder mig av Acana Wild Praire som torrfoder. Men jag skulle generellt rekommendera spannmålsfria sorter. Orijen vet jag många brukar säga är lite skarpare mot magen än andra sorter, så man får testa och se hur det funkar.

Blötmat varierar jag. Nu har jag kräsna katter som typ inte äter något men även när jag har kattungar varierar jag lite. Pussy, Royal canin, applaws är några sorter jag ger.

Angående foder föredrar jag att ge mina katter enbart blötfoder, jag tänker på att katter från början är ökendjur och oroar mig annars för att de dricker för lite. Jag ger Bozita och Mjau blötmat eftersom jag gillar svenskt kött utan spannmål och socker. Till den katt jag har som tyvärr vägrar blötmat ( min första katt där uppfödaren skickade med en säck Royal canin torrfoder och sedan var det kört), ger jag idag Applaws och Carnilove torrfoder utan spannmål och lagom med magnesium för min smak. Jag har även gett Acana och Orijen tidigare. Sedan blir det en del kött från Mush också.

Jag använder också Everclean finkornig kattsand. Mina katter föredrar helt klart stora vanliga öppna lådor. Vill man ha mindre kattsand på golvet kan det vara värt att testa någon annan sorts låda med hål i taket etc. Men till en kattunge erbjuder jag sand och låda av samma sort som uppfödaren haft ett tag i början.

Everclean kattsand ger mig blodsmakande hosta :nailbiting: känns inte som något jag vill utsätta katten för när jag själv lider av det, i mitt hushåll är det träbaserade, miljövänliga alternativ som gäller! Har en peewee kattlåda med peewee strö (hårda pellets gjorda av sammanpressat grovt sågspån som smulas sönder när katten kissar och strösslet hamnar i lådan under när/om katten krafsar runt i lådan. ÖkoPlus blå hade kunnat funka till denna lådan med men har inte prövat). Den andra kattlådan är ett gammalt akvarium och det har jag (under idealiska förhållanden) ÖkoPlus (röd) strö i sig (även detta träbaserat, klumpbildande). Har inte fått tag i ÖkoPlus senaste tiden så har nån sån där kristallsand istället - dammigt och besvärligt för luftvägarna.

Har trångt inne i badrummet och en (hus)katt i storlek av en cocker spaniel :p:angel: så kattlådorna står i vardagsrummet. Kändes inte så mums att ha de i varesig sovrummet eller köket. Men det beror väl på hur man bor, med en stor hall, stort badrum eller andra rum man inte använder till vettigare saker så kan väl lådan stå där i?

Foderdjungeln är ett kapitel för sig :devil: Min katt får vanligen Mjau blötmat och rå kyckling (vingar, mage, hjärta etc, beror på vad jag får tag i).

Kattsand: World´s Best Cat Litter. Billigast hos bitiba.se tror jag, men det finns hos zooplus m fl ställen. Den är ekologisk, oparfymerad och gjord av majskärnor. Den är klumpbildande, vilket jag tycker är jättebra då det blir drygt och man bara kan plocka ur kissklumparna. Den ska vara nedspolbar i WC, men det vågar jag inte göra för risk att det blir stopp. För mig räcker den i evigheter eftersom katterna helst går ut genom kattluckan och gör behoven ute. Vid otäckt väder använder de lådorna. En låda per katt är bäst att ha. Kattlådorna står på golvet på toan. (Har två toaletter så katterna har en "egen" toa.)

Foder: Våtfoder Bozita olika sorter. Mjau ibland. Bozita skickar jag efter i storförpackning från nätet. Toppar ibland med Sheba våtfoder för att de tycker att det är jättegott. Inte så nyttigt, men ok ibland. Torrfoder har de alltid stående framme: Acana Wild Praire Cat eller Acana Grasslands.

Laxolja har jag försökt med många gånger. Det är ok först, men sen vill de inte ha det. De fångar en del möss och småfåglar och äter ute.

Jag har bara haft en katt och bara en kattlåda, vi köpte en peewee låda, tycker den är klockren! Kisset går att kompostera och bajset spolar vi ner i toaletten, oerhört lättskött, "sanden" är billig i inköp (har lagt 350kr på snart ett år) och det luktar bara precis när katten bajsat, luktar inget kiss alls!!

Vi ville bara ge blötfoder, katten tyckte inte samma så hon har fri tillgång på bozita torrfoder och så får hon mjau blötmat så mkt hon vill. För oss är det viktigt med svenskt foder med så lite socker som möjligt, så dessa foder är de som passat bäst in :)

Kattsand: World´s Best Cat Litter. Billigast hos bitiba.se tror jag, men det finns hos zooplus m fl ställen. Den är ekologisk, oparfymerad och gjord av majskärnor. Den är klumpbildande, vilket jag tycker är jättebra då det blir drygt och man bara kan plocka ur kissklumparna.

Jag försöker utan framgång få min katt att gå på den sanden, han vägrar till och med gå in i lådan... Men har jag en låda med EC och en med kristaller går han på båda, jag som tycker kristallsand ska vara läskigare under tassarna :grin:

Katten får Whiskas våtfoder och James Wellbeloved torrfoder, kanske inte bästa sorterna men i detta fall låter jag hans mage och päls bestämma. Först fick han Ojiren, men då hade han röda "utslag" på halsen och en krachad mage, bytte till skonkost av torsk, då blev utslagen sår och magen inte bättre. Testade då Applaws kitten (som är ett bra foder i mina ögon) och det funkade bra, men Aplaws för vuxna katter tål han inte med alls..... Så nu serveras det JW hos oss

Tack för alla svaren! :) Ever clean verkar ju populärt men frågan är om man törs låta en kattunge gå på EC eller annan klumpbildande sand? Oroar mig för att den lilla äter sanden och får sandklumpar i magen som orsakar förstoppning eller andra tråkigheter. Jag kanske nojar men det vore synd om något sånt hade inträffat.

Angående foder tvekar jag mellan orijen och acana. Kan orijen som har ganska mkt örter och olika frukter och grönsaker bli för starkt för magen hos en kattunge? Vet att många hundar iaf blir gasiga av orijen men det är väl väldigt inviduellt. Kommer nog köpa hem acana och se ifall det funkar bra. Fungerar de inte optimalt så byter jag till orijen. :)
Är katter lika känsliga för foderbyten som hundar? Tänker främst på blötfoder. Kan man köpa hem blötfoder från t.ex. Pussi och ge i en vecka för att nästa vecka ge en ny sort?

Pussi har socker i sig :p Menar du Pussi en vecka och nästa vecka Maju eller typ Pussi kyckling ena veckan och Pussi tonfisk andra veckan?

Jag köper Mjau oxkött - 4 burkar och sen 1 kalkon, 1 lax, 1 strömming och 1 kyckling :p. Fisk är ju sådär bra att ge till katt, kalkon hade jag gärna sett att han ätit men kyckling känns ju lite "waste" eftersom det är så billigt och enkelt att hitta i mataffären. Min katt kanske har stålmage men han klarar snabba foderbyten bra, har hänt att han har fått typ Gourme Gold som födelsedagspresent (eller namnsdagspresent på alla hjärtans dag :p #crazycatlady :D)

Pussi har socker i sig :p Menar du Pussi en vecka och nästa vecka Maju eller typ Pussi kyckling ena veckan och Pussi tonfisk andra veckan?

Jag köper Mjau oxkött - 4 burkar och sen 1 kalkon, 1 lax, 1 strömming och 1 kyckling :p. Fisk är ju sådär bra att ge till katt, kalkon hade jag gärna sett att han ätit men kyckling känns ju lite "waste" eftersom det är så billigt och enkelt att hitta i mataffären. Min katt kanske har stålmage men han klarar snabba foderbyten bra, har hänt att han har fått typ Gourme Gold som födelsedagspresent (eller namnsdagspresent på alla hjärtans dag :p #crazycatlady :D)

Här äter herrn Gourme Gold alla dar i veckan OM han är sugen :rofl::rofl: (:o:love:)

Crazy är vi allihopa :p

Menar typ att man varierar mellan olika blötfoder (men enbart ger en sorts torrfoder samtidigt). :p

Det går att prova sig fram.
Till mina katter hade jag spån från sågverket i några hinkar som pottor. Jord går utmärkt det med.
Som små fick de väl lite blötmat men sen blev det Mästers torrfoder helt enkelt för att det var det de vill ha.
Känsliga för foderbyten är det olika åsikter om men det verkar vara mera individnivå, framförallt om vad de vill. Det är liksom inte alltid det går att få i dem det som skulle vara det bästa för dem ändå.

Tack för alla svaren! :) Ever clean verkar ju populärt men frågan är om man törs låta en kattunge gå på EC eller annan klumpbildande sand? Oroar mig för att den lilla äter sanden och får sandklumpar i magen som orsakar förstoppning eller andra tråkigheter. Jag kanske nojar men det vore synd om något sånt hade inträffat.

Angående foder tvekar jag mellan orijen och acana. Kan orijen som har ganska mkt örter och olika frukter och grönsaker bli för starkt för magen hos en kattunge? Vet att många hundar iaf blir gasiga av orijen men det är väl väldigt inviduellt. Kommer nog köpa hem acana och se ifall det funkar bra. Fungerar de inte optimalt så byter jag till orijen. :)
Är katter lika känsliga för foderbyten som hundar? Tänker främst på blötfoder. Kan man köpa hem blötfoder från t.ex. Pussi och ge i en vecka för att nästa vecka ge en ny sort?
När en kattunge är 12 veckor äter de inte sand. Äter de det så gör de det när de precis börjar gå på låda vid typ 4-5 veckors ålder.

Min uppfattning är att Orijen ofta är för starkt, men jag har hittills inte haft några problem med Acana. Men det stämmer att katter är känsliga vid foderbyten. Jag skulle inte byta foder direkt när katten kommer hem utan köra på samma som uppfödaren har ett par veckor. Därefter fasar man långsamt över till det fodret man vill ha, på typ 2-3 veckor.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Elisha
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 305
Senast: Holly92
·
I
Katthälsa Hejsan, Min katt Molly (Bondkatt på 1,5 år) fick sin första kull m kattungar i slutet av Maj, vi har två kattungar kvar av dom fyra hon...
Svar
5
· Visningar
1 080
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama