Ska köpa min första islandshäst, vilken utrustning är absolut minimum? Tex i transporten hem behöver jag ju transportskydd, behöver den typ ett fleecetäcke? Den ska köras max 3 tim.
Sen behöver jag såklart sadel, träns, smörjgrejer, ryktgrejer, termometer o nåt för sårbehandling antar jag. Borde jag ha på senskydd till när de ska släppas ihop?
Behöver väl också kunna longera.
Tänkte vara ute o promenera i början, alltså gå bredvid, antar att träns är bäst då, inte bara grimma?
Det är olika det där vad de åker med. Min häst åker helt utan skydd, i grimma och möjligtvis täcke (men oftast naken). Fråga säljaren vad hästen är van vid! Och glöm inte att ta med kniv/bältesskärare när du kör transporten, så att du kan skära loss hästen om något skulle hända.
Finns färdiga förstahjälpen-kit för häst som du kan köpa. Komplettera med termometer och sax. Jag har plasthandskar och tvättservetter i min sjuklåda också - det är praktiskt. Även skönt att ha lite grejer för människa (typ huvudvärkstabletter).
När hästen kommer hem är det bra att tempa morgon och kväll i några dagar så att du lär dig vad som är just din hästs normaltemp.
Borstar behöver du inledningsvis typ hovkrats, rotviska, ryktborste och skrapa. Jag använder min magic brush flitigt för att ta bort lera samt har också en typ "hårborste" för manen, men det är en smaksak. Och ja, några svampar också. Hett tips är att köpa svampar i olika färger för då är det lättare att komma ihåg vilken svamp som är till hästens huvud och vilken som är till rumpan
Om du inte är så kunnig om sadlar är det bra att ta hjälp av en duktig sadelutprovare. Det är viktigt att sadeln sitter bra
Se även till att köpa schabrak som har rätt form för din häst!
Jag använder longerlina när jag lastar hästen, men longerar väldigt sällan. Så det är nog inget jag skulle se som att du måste köpa först av allt.
Jag leder gärna hästar i träns vid promenader, det tycker jag är en enkel försiktighetsåtgärd.
Vid ihopsläpp skulle jag optimalt vilja ställa hästen bredvid i några dagar först, så att de får vänja sig på avstånd. Ingen mening att stressa hopsläpp.
Men för att sammanfatta, fråga säljaren:
* Brukar hästen ha täcke? När och hur tjockt?
* Vad åker hästen i? Vill hästen helst åka brett eller smalt, öppen lucka etcetera?
* Vilken storlek har hästen på bett, grimma och täcken?
Köp inte för mycket i förväg. Du kommer att märka vad du behöver!