Första husvisningen.... virrepanna

GulleTrollet

Trådstartare
Hjälp! Dags att gå på första husvisningen... Men hur går det till?
Vi ska gå på en öppen visning som är mellan 17-18. Måste man vara där prick 17? Är det ohyffs att komma senare? Står mäklaren utanför dörren och väntar? Ska man söka upp mäklaren? Är det bara att "hej hå här kommer vi -kliva in". Går man runt med mäklaren som en guidad tur eller går man själv? Hur går det till? Alla tips, idéer, "att tänka på" m.m
Bolla på!

Svaret är typ ja på alla dina frågor :P.

Ibland om man kommer i tid så är man där innan mäklaren. Ibland är mäklaren superförberedd och håller ärtigt i en visning, ibland sätter dom sig bara ner i köket och låter en gå runt själv.

Men det kan ju vara mycket folk, så att vara tidig/i tid rekommenderas :).

Jag har kommit till en visning 10 minuter innan den skulle sluta (vi var på massor och det var ren tur att vi ens hann dit) och då fick vi ju kolla runt själva men det gör ju inte något för mäklaren.

Vill man vara med och buda/veta hur budgivningen går skriver man upp sig på mäklarens block.

Jag har bara varit på några få visningar och då satt mäklaren i köket och alla gick runt hur som helst och kollade. Folk kom och gick lite hur som under tiden visningen pågick,.

De jag gått på har mäklaren stått i dörren sen har folk gått runt och tittat själva. Efter har mäklaren frågat om det finns nåt intresse.
Folk har generellt varit tidiga till visningen.

Det kan vara lite olika, men oftast hälsas man välkommen i dörren av mäklaren eller dennes assistent. Ofta tar de namn och telefonnummer redan när man kommer och sen får man när man går säga till om man är intresserad eller inte så att de slipper ringa runt till folk som vet att de inte kommer vill buda.

Jag har varit på ganska många visningar och endast en gång har mäklaren haft en "samlad" visning där denne har berättat om objektet för alla samtidigt. Det berodde förmodligen på att det var lite av ett renoveringsobjekt där det fanns speciella omständigheter. Annars brukar man få kika runt själv och ställa frågor till mäklaren om man undrar över någonting särskildt.

Jag tycker det kan vara fördelaktigt att komma lite senare i visningen då det ofta kan vara tjockt med folk precis när den börjar.

Det här baserar sig på mina observationer från visningar i Stockholmsområdet, kan såklart skilja sig en del från andra delar av landet! Kan tänka mig att man t ex inte har någon assistent där om det är ett billigare objekt i ett mindre attraktivt område.

Dom vi har varit på så har vi fått en rundvisning förutom en gång då det var miljoner människor där och det var omöjligt för mäklaren att hjälpa oss alla samtidigt.

Sista huset (som vi nu bor i) skrev vi upp oss för budgivning på och sen hörde mäklaren av sig när vi kunde börja buda.
Visningen var på en fredag så det kom in ett bud då efter visningen men sen stod det stilla över helgen och han ringde på måndagen och meddelade att det satt igång.

Mäklaren var ärlig om allt med huset i vilket skick det var i m.m. så det kändes bra. (Ett hus som behövde kärlek beskrevs det som - numera totalrenoverat)

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 515
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix