första hunden (en labbe)

Emmsan100

Trådstartare
hej! Jag är ny här☺️. Jo det är såhär att jag och min pappa ska till sommaren köpa en labbe valp ( vi har tingat en) jag är mycket påläst. Men vill endå av er som är hundvana då det är våran första hund gärna ha tips om allt! När valpen kommer hem, frågor till uppfödaren, rumsrenhet, aktivering, uppfostran över lag, lista till saker man behöver ha, tik/hane gul/svart osv ni fattar grejen. ALLT vill jag veta vad ni har att dela med er av.

hej! Jag är ny här☺️. Jo det är såhär att jag och min pappa ska till sommaren köpa en labbe valp ( vi har tingat en) jag är mycket påläst. Men vill endå av er som är hundvana då det är våran första hund gärna ha tips om allt! När valpen kommer hem, frågor till uppfödaren, rumsrenhet, aktivering, uppfostran över lag, lista till saker man behöver ha, tik/hane gul/svart osv ni fattar grejen. ALLT vill jag veta vad ni har att dela med er av.
Det är lättare om du stället konkreta frågor. Men ta det lugnt när valpen kommer, vänta med besök från släkt och vänner ett tag. Gå ut med valpen efter att den sovit, ätit och lekt för att börja med rumsrenhet. Fya aldrig om den gör ifrån sig inne. En valp ska inte promeneras för motionens skull, det sliter på lederna. Uppfostran, ja? Vet inte riktigt vad du frågar. Jag skulle inte uppfostra min hund efter vad någon annan tycker. Ni kommer behöva koppel, halsband/sele, bädd, klotång, borste, mat- och vattenskål, leksaker osv. Ni har ju redan tingat en valp så då har ni redan valt kön. Färg är bara en färg, finns inte direkt några tips om det förutom att tex ljusa hår syns på mörka kläder men mindre på golvet. Kolla att föräldrarna är friska och röntgade :)

Det är lättare om du stället konkreta frågor. Men ta det lugnt när valpen kommer, vänta med besök från släkt och vänner ett tag. Gå ut med valpen efter att den sovit, ätit och lekt för att börja med rumsrenhet. Fya aldrig om den gör ifrån sig inne. En valp ska inte promeneras för motionens skull, det sliter på lederna. Uppfostran, ja? Vet inte riktigt vad du frågar. Jag skulle inte uppfostra min hund efter vad någon annan tycker. Ni kommer behöva koppel, halsband/sele, bädd, klotång, borste, mat- och vattenskål, leksaker osv. Ni har ju redan tingat en valp så då har ni redan valt kön. Färg är bara en färg, finns inte direkt några tips om det förutom att tex ljusa hår syns på mörka kläder men mindre på golvet. Kolla att föräldrarna är friska och röntgade :)

Ja tack så mycket!

Själv tycker jag att färg inte spelar så stor roll, eftersom alla är fina på sitt sätt på något vis, och har sina för och nackdelar, så kan jag ändå aldrig välja "rätt" tänker jag :)

Jag sitter (kanske) i liknande båt som dig, tänker köpa på mig ett par böcker som jag sett folk rekommendera.. men främst så tänker jag prata en hel del med uppfödaren och lyssna på dem - samt leta upp bra valpkurser att gå. Hemmavid löser det sig nog, tänker att tålamod är det viktigaste, och att man får låta valpen vara valp den första tiden. Tror inte man måste satsa på nån särskild träning direkt den absolut första tiden (förutom att arbeta på rumsrenhet och kanske invänjning vid olika saker på ett lugnt sätt - som tex pälsvård, maskiner och saker som låter, bilen etc). Har man bra kontakt med uppfödare som man bör ha, så går det nog fint!

Finns ju bruna med, men färgen är ju bara en smaksak och det beror på vad som kan dyka upp i kullen, fast den är nog redan född? Jag tycker att tikar är lättsammare att äga, men de löper ju två gånger om året och då blir det blod "överallt", vilket går att förhindra men har man mycket ljusa möbler eller möbler utan avtagbar klädsel blir det ju ett gisel (åtminstone om hunden kommer få vara på möbler). Har man trägolv kan bloddropparna sugas upp där om hunden inte tvättar sig själv. Och andra sidan kan man kastrera tiken. Fast kastrering brukar medföra försämrad päls, och de fäller redan jättemycket. Skaffa en furminator är mitt bästa tips, även om den nog inte fungerar så bra på valppäls. Men kön på hunden är ju mer en smaksak, har man hane blir det enklare att hitta hundvakt om det behövs eller att vistas på typ träningar/tävlingar vilket kanske kan bli jobbigt med en löptik. Kolla upp försäkringar redan nu och försök hitta en bra veterinär i närheten (typ fråga andra hundägare). Kan vara bra att anmäla sig till valpkurs redan nu, till höstterminen på närmaste brukshundklubb eller om det finns annan hundtränare, bor uppfödaren nära kommer den kanske hålla träningar? Om du är under 25 så finns "Sverige Hundungdom" som kanske kan vara kul att tillhöra

Ja oj det såg roligt ut jag ska anmäla mig direkt sen när vi har fått hunden de är inte födda än men den här eller nästa vecka så kommer de☺️☺️ Och ja vi bor utanför Borlänge 100 m från rommeAlpin och hon bor i idkeberget ca en mil bort och hon kmr att ha valpkurs med kullen

Passa på nu innan hunden kommer hem att lära dig så mycket du kan om hur du bäst formar den till en suverän kompis! :up:

"Från valp till stjärna" är tex en jättebra bok, är man inte intresserad av att träna för tävling kan man helt hoppa över momentträningen och ändå få ut massor av nyttigt från resten. :)
(Boken finns ofta på bibliotek om du inte vill köpa den.)

Bra inlägg men det fetade är väl ändå lite av en skröna/feltolkning många gånger?
Nog kan man motionera en valp men kanske inte kilometervis men inte heller ska man nog vara allt för rädd för enklare promenader.

Anpassad motion är snarare uppbyggande.

Bra inlägg men det fetade är väl ändå lite av en skröna/feltolkning många gånger?
Nog kan man motionera en valp men kanske inte kilometervis men inte heller ska man nog vara allt för rädd för enklare promenader.

Anpassad motion är snarare uppbyggande.

En valp ska inte motioneras i det syfte som begreppet "motion" avses, dvs uppbyggnad av kondition och muskler. Vad en själv anser vara motion eller ej varierar, en valp ska få röra på sig så att den utvecklar en hållbar kropp men den ska inte utsättas för statisk motion med monotona rörelser.

"Enkla promenader" är t ex inte vad jag anser vara motion men jag ser inte heller att valpen skulle ha behållning av det mer än koppelträning. Mina valpar rör sig lösa och fritt i skog.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 063
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare