Första hund

M

Möller

Jag är ganska väldigt mycket sugen på att införskaffa mig en hund och jag vill bara höra vad ni tycker är bra som första hund.
Jag är väldigt sugen på en New foundland då jag tycker att dom verkar vara riktigt härliga att ha och göra med. Men jag vet inte om det är en så bra hund att ha som första hund, har jag iofs haft hundar runt om mig hela livet och vet hur jag vill att min hund ska uppföra sig.
Men så är det ju det också, en renrasig hund kostar ju ganska mycket i inköp, 9000+ vad jag hört.
Är det någon som kan tipsa om en bra blandras som kan funka bra som förstahund? Jag vill inte ha någon lite hund, 45-50kg plus helst också vill jag ha en hund som det går att dressera och ha pli på, den ska helst fungera bra som gårdshund med, dvs kunna gå här hemma och se farlig ut så objudna gäster kanske vänder om igen :)

Tips någon???

Mvh
Möller

Sv: Första hund

Om du köper blandras vet du tyvärr aldrig vad du får. Sen är det ju så att de bästa individerna i de olika raserna oftast inte går till blandrasaveln, alltså får du kanske mindre lämpade föräldrar dessutom. Nackdelarna är många, även om många individer är trevliga.

New Foundland är nog inte så dumt, tänk på att inköpspriset är en engångssumma, du kan göra så mycket mer tävlingsmässigt (om du nu skulle få för dig det) med en renras. Och de kostar ca 8000-10'000.

Njuffar är nog rätt vänligt inställda till de flesta, jag träffar sällan dem, men de få jag har träffat har varit fanastiska livräddare.

Kolla du över njuffarna och köp den hund du vill ha, då vet du iaf vad du får :)

//E

New Foundland tror jag skulle passa dej bra.
Dom jag har träffat är väl inga superstjärnor på lydnad men med lite tålamod å godis så går det fint att lära dom sitt, plats osv.

Väldigt goa å lugna hundar som gärna lufsar runt på en gård och pga av storleken ser den väl farlig ut.

Precis, det är bland annat därför jag vill ha en stor hund, är en hund stor så ser den ju farlig ut för dom som inte känner den eller kan hundar.
Har själv stött på ett par njuffar nu på senare tid och jag tycker dom är riktigt härliga, stora som hus men ändå lugna och sansade. Sen det alla säger med att dom fäller, ja, det får jag ju ta, allt har ju sin baksida.

Lady_vip-> Det är ju just det som är grejen, just nu är jag inte så pigg på att ställa ut och hålla på med sånt men det kan ju ändras, plus att jag gärna vill utbilda den till räddningshund om ekonomin tilllåter och då måste hunden vara renrasig.
Jag har redan kollat runt lite och där ska finnas en kennel i Hässleholm (?) som har valdigt fina New Foundländare och Landseers.

Mvh
Möller

Jo, jag känner till den kenneln, vänd dig till dem, de har gott rykte.

En "bra" blandras kostar ändå nu uppåt 5000, så skaffa en renras... Du kan ju stå där med en riktig pärla, också får du inte meritera den pga att du var snål när du skullle köpa den.
Det är ju inte bara det att du inte får ställa ut, du kan ju bara starta hunden i agility (kanske inte så lämpligt), viltspår, lydnad och freestyle. Du får ju som sagt inte ha den som räddningshund och är det det du vill göra så kör på det.

Jag har själv en blandras, toppengo hund, men jag har bara tävlat henne i agility. Kan rent krasst säga att jag har haft mer glädje av renrashundarna då de inte blir utestängda på samma sätt. Så det är bara renras som gäller för mig. Just för att där står jag med min pärla, men jag kan inte merietera henne...

Spara lite pengar så är du snabbt uppe i några lappar. Du har ju iaf plats för den i bilen;)

//E - som tänkte fråga dig lite om en bil, men får göra det på ett annat forum :)

Jo plats i bilen har jag, iaf i Jeepen ;) Lite därför jag jag inte vill ha en liten hund iheller, känns lite löjligt att glida upp med en stor jeep och släppa ut en lite dvärgsnauser ur bakluckan :D

Jo räddning är något som lockar ganska mycket, min fasters kille har en australiensisk kelpie som är utbildad räddningshund, dock så är den utbildad inom sök och det funkar inte en njuffe som, den är för stor och tung för det, det får bli vattenräddning isf. Tycket att den kelpien är riktigt skoj att ha och göra med, speciellt när den är under kommando, hade man kunnat få sån pli på sin hund så hade man vart glad.
Det absolut största problemet för mig är ju att jag jobbar 8 timmar/dag, känns inte så bra att hunden ska behöva stå själv hela den tiden.

Fråga på du, kan ta det via pm så stör det inte dom andra här ;)

Mvh
Möller

Skaffa någon som kan passa den på dagen. En njuffe är förvisso stor, men en hyffsat enkel hund som många äldre människor ändå klarar av. Själv har jag min mamma som passar min yngsta hund och det går utmärkt.
Det är många kennlar som inte säljer hund till de som tänker lämna själv 8 timmar, så om du fixar det så verkar du ännu mer seriös. Rent allmänt ska de ju inte vara själva så länge. Fråga någon äldre eller kolla runt lite med lappar på konsum osv, innan du skaffar hunden.

Bilen ja, Opel Frontera, kan det va nåt? Äldre modell, dvs från 93-97, tänkte en bensinare... Min kära far kan väl i stort sett allt om bilar, men han är antijeep och tycker endast att Volvo är nåt att ha, så jag känner att hans svar om olika annonser är väldigt färgade av hans åsikt. Har iaf snärjt in det i ett hundsvar, om du vill så pma åsikten, själv stör det mig att dte är just opel...

//E

Har en kollega på jobbet som jag kan ha hunden hos om dagarna så då kan jag ju ut och gå en kort runda med den på middagen men jag vet inte hur länge jag blir kvar på det jobbet. Han har själv en schäfer/nått blandning.

Det är bra bilar på så sätt att dom är rejält byggda, inga klena infästningar som på vanliga Oplar men det beror på hur du ska använda bilen. Ska du bara köra hunden i den och dra tungt så finns det bättre bilar även om opeln klarar det utmärkt. Jag har blivit väldigt förtjust i jeepen just för att den klarar i stort sett allt utom inspirerad körning. När jag kör transporter, har kört både bil och häst, så får jag nästan kolla i backspegeln för att vara säker på att släpet är kvar. Men ska du ha en Jeep så kolla på 90-94 istället, dom är säkrare kort.
Adda mig om du har fler frågor Patrik_M_ller@hotmail.com

Mvh
Möller

Jag har en Njuffetik på snart 2 år. Helt underbar på alla sätt:love: . Lugn o sansad men med på det mesta ändå. Jag var lite rädd för pälsvården innan jag skaffade henne men det hade jag inte behövt. Inga problem. Det kommer inga inkräktare in på tomten, när dom ser henne sitter dom kvar i bilen. Skulle inte tveka att skaffa en Njuffe igen. Kul att det finns någon här som kanske ska skaffa en.

Njuffar är ett bra val :D
Och de är faktiskt riktiga fenor på lydnad.. iallafall vissa av dem, om det kniper kan man locka med en morot :idea: :D
Det kan skilja rätt mycket i storlek också, jämförelsevis liten tik och större hane, uppemot 20 kilo iallafall.
Nackdelen med pälsen tycker inte jag är att de fäller utan att allt skit du kan tänka dig fastnar och följer med in, men då finns det damsugare :idea:
Pinnar, löv, sand och grus.. jag menar det är ju bara att damsuga upp!
Njuffar är toppenhundar, lycka till :) !

Dom njuffarna som jag skrev om längre upp i tråden (gjorde jag väl) vart två tikar och dom vart inga små saker, dena ena vägde 68 och den andra 76 kg :D
Men visst, det brukar ju skilja lite i dimension på hanar och honor ;)

cassan-> Visa bild kanske???? :)

Mvh
Möller

S väger runt 70 kg, hennes halvbror väl över 90, det var så jag menade :)

Ett par bilder från i somras

8b1ere2.jpg

lägg märke till den söta tofsen mitt i pallet :D :love:

926are2.jpg

(Cassan, det var nytt :D )

Jag svarar flera. Jag är ny, har smygläst länge o tyckte de var dags att logga in.:) . Min är nog inte så liten heller sist jag vägde henne vägde hon 75 kg stax över 1 år. Ska se om jag kan ordna bild är inte så bra på det men ska försöka i alla fall. Hon är helt underbar min lilla vovve. Hon tror nog att hon är en häst, vill gärna leka o va hos dom. Hon tror att alla älskar henne lika mkt som hon älskar ALLA både människor o djur.:love:

Ni som är lite mer kunniga på hundar är mig, hur stora tror ni chanserna är att jag kan få bli fodervärd åt en New Foundland???? Hur funkar det med att vara fordervärd???

Mvh
Möller

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka