Första hoppet!

Fragile

Trådstartare
Hej! I går tog vi första skuttet över ett hinder på ca 40cm! Har löshoppat honom förut men nu gjorde vi det tillsammans. :rofl:
Började med bommar som bara låg ner på marken, o sen la vi upp det lite. Kul!
Till problemet, han har ingen frammåtbjudning. Han snarare drar ner tempot innan hindret, för att nästan vägra. :confused:
När det hände la vi ner hindret igen och jag tänkte bara ligga och "rulla" lite över det. Men han verkade inte alls tycka att det va kul.

Jag har EN teori: Det är mitt fel. Såklart!
Jag red förut ett halvblod som va jätteglad i att hoppa och vägrade nästan aldrig. När jag skulle hoppa henne så känndes det som hon bara skulle springa in i hindret, så jag drog ner tempot på henne. O då vägrade hon.
Jag tror hon kände att jag va osäker och då vägrade hon. O det e ju ganska självklart.

Men det känns som det inte är samma sak med Bamsen (första hoppet). Honom litar jag på mer. Försökte driva fram. Vad ska jag göra? Ah! Jag kanske ska vänta o ta hjälp av en tränare? Vill ju inte förstöra honom. Vill ju att han ska gilla o hoppa! :crazy:

//Mimmi

Sv: Första hoppet!

vad roligt!
är det en yngre häst eller "vuxen"? framgick inte riktigt men det lät som om den är äldre,dvs har hoppat förr?

jag tror du kan ha rätt i dina funderingar, även omd et är svårt att säga. Kanske blev hästen "irriterad"/osäker över att du gav dubbla direktiv: först ska den hoppa ochd u driver den mot hindret, och sen tar du plötsligt i tyglarna. antagligen visste den inte vad du ville och då var det säkrast att stanna...?

ser att du bor i linköping förresten, roligt! var har du hsäten nånstans?

Hej! Ja, han är en 6årig travare. Så han har inte hoppat innan. Bara jag som löshoppat honom.
Jo, jag förstår. Men frågan är ska jag fortsätta? Har inte så många andra som kan testa o hoppa honom. Inte så många i stallet med den kunskapen, tror jag.
Ja, han såg inte dirket glad ut i o hoppa.. men jag hade långa tyglar.

Ja, min sköthäst! Han står i Hovetorp. Från Vårdsbergskors mot linghem. Första stallet till höger :)
Du då? Har du egen häst?

att han inte verkade glad kan ju bero mkt på osäkerheten, han är inte klar över sin uppgift. när han fattar vad du vill och han gör det och får beröm tror jag att de flesta hästar upplever det som roligt!

jag tycker du ska gå vidare med ett lågt, inbjudande hinder, ev. med snedlagda bommar som infångare om han känns vinglig. styr rakt mot, ge honom stöd med skänklarna, "övertyga" utan att stressdriva (bara ett lugnt, mjukt inramande stöd med benen), håll imanen och strunta i om det går lite fort i början. efter hindret, rid rakt fram och ta ner honom mjukt i trav/skritt. beröm med röst (under språnget) och klappa efteråt. ta gärna ett fast mantag så att du absolut inte rör honom i munnen mot eller över hindret, han måste få klarhet i vad du vill innan du går vidare!

jag har ingen egen hsät (fattig student :p ) men ska titta på en ny medryttarhäst på torsdag, utanför lambohov.
tittade på en annan häst där ute i höstas, vid vårdsbergs kyrka ungefär...

Tack för tippsen! Ska testa ohoppa lite mer på Torsdag! :)

Hoppas du hittar nån häst o ta hand om! Vet själv ur det e o inte ha nån häst i sitt liv, tråkigt. Lycka till!

Det är mkt lättare att travhoppa hindret än att galoppera, man får mer kontroll och hinner lättare med att förbereda sig.

Att hästen står emot kan vara att den är osäker och fundersam, för det är lite skillnad att löshoppas och helt plötsligt hoppa med någon uppe på ryggen.
Så ha lite tålamod så löser det sig nog.

Kom emot hindret i lugn trav (sitt ner), ta fram handen i god tid innan hindret och luta dig lite lätt framåt, stödj och rama in hästen med dina skänklar.

lycka till!

Om du har den på nätet nånstans lägger du hela internetadressen (ska sluta på ex. .jpg , inte .html ) inom
klamrar.
ligger deni nte på nätet kan du gå in under forumet Datorer och läsa den nålade tråden om det där!

Väntar med spänning på att få se bild! :)

Eftersom hästen inte varit hoppad förut är den nog bara osäker. Gör övningar som stärker hästens självförtroende. Löshoppa mer och när du är på ryggen så gör du en knut på tyglarna och håller dej ENBART i öglan och i manen så du inte stör honom omedvetet genom att ta honom i munnen.
Han är ju van att hoppa med den friheten så ge honom den även när du sitter på. Det brukar oftast inte göra nåt att de springer lite fortare då heller för de tyckeer bara det är roligt och saktar av igen efter hindret när du plockar upp tyglarna.
Sen kan du ju börja plocka upp tygeln efterhand men va alltid nog med eftergift så.

för att göra att du känner dej säkrare så bygg en "tunnel" som hästen springer igenom mot hindret och ha självklrt någon med dej.
Hoppas det går bra=)

Denna övning brukar vi göra även med de hästar som hoppat länge just för de tycker det är kul å ger dem lite egoboost.

Senast ändrad av en moderator:

tycker det ser fint ut!!
en sak som kan försvåra det hela är ju avsaknaden av ordentliga hinderstöd.. :crazy: riktiga stöd ramar ju in hindret en del, och är dessutom lättare att göra infångare av bommar med. små dunkar borde i min mening försvåra för hästen att fokusera när den är så orutinerad och du som ryttare är osäker...

svamligt, men du förstår förhoppningsvis vad jag menar.. ;)

har du hoppat något mer? vore kul att höra hur det har gått!

Ja, det låter bra att som du skrev knyta en knut på tygeln så jag inte stör honom. Jo, för jag vill ju att han ska ha viljan att hoppa över o komma frammåt.. Tack! Jag ska se hur vädret blir o sen prova lite igen. :D

Senast ändrad:

Ja, just det.. det har jag inte tänkt på nu förens du påpekade det. Man kanske ska ställa nån kon brevid(har sånna stora). Och lägga en bom i riktningen man kommer, så han är lite mer inramad?

Nej, har inte hoppat nått mer nu. Mest tränat galoppfattningar och gjort mycket halvhalter mm ute. Har varit dåligt underlag i paddocken nu, han får styltor direkt.
Annars suger han bara i sig information, gillar och lära sig nytt! :)

Hur gick det med medryttar hästen?? *nyfiken*

ja, ställ koner på sidan av (förutsatt att han är van vid dom, annars kan det kanske stjälpa mer än det hjälper.. :crazy: ) och bommar ut åt sidorna om du behöver ännu mer hjälp. en ytterligare hjälp (för din egen skull) kan vara att sätta ut småkoner eller andra dunkar i en "port" framför hindret som du ska rida igenom. då är det lättare att rida rakt mot ochi nte vingla..!

usch ja, snö är inte roligt, jag hoppas på att "värmen" o solen vi har haft dom senaste dagarna ska hålla i sig!

medryttarhästengår det bra med! jag har varit med nån gång och promenerat, för hon har ingen sadel som passar helt än.. :( ska försöak få tag på ägaren och följa med ut imorgon också, men som du säger, det är svårt att komma igång riktigt med det dåliga underlaget!

Ja, okej. Nä, han e inte rädd för konerna! :)

Ja, våren får komma snart. Fast lite hoppas jag på att det ska va kallt längre. Hon som äger hästen ska flytta honom och sin andra häst till deras sommarstuga så fort de kan va ute. O då kan inte jag åka till honom varje dag :(

Jaha, va tråkigt. Vad är det för häst då?
Ja, men det e ganska kul o träna lydnad på marken, har kört det anska mycket nu.. han gillar o jobba med huvudet! :D

Såg förresten att du har en liten triangel typ under din avatar, så står det "rapportera inlägget". Hur funkar det?
För jag ser inte när du svarat här.. :(

triangeln är till för att man ska kunna rapportera typ olämpliga inlägg till moderatorn, ifall tråden/inlägget ska tas bort... ;)
vad menar du med att dui nte ser när jag har svarat här? prenumererar du inte på dina trådar automatiskt? det gör jag, helsmidigt.. :D

var ute hos medryttarhästen idag. är ju en travare det också, 10 år. vi var ute och busred, vägarna är nästan rena från snö och is så det blev lite galopp i backar och på fält!! :love:

Nej, jag trodde den triangeln va nån slags prenumeration ;) Hur gör jag det... jobbigt o gå in o kolla iaf nån svarat varje dag :D

Jaha, va kul! Kan hon/han mycket då? Galoppfattningar o så? Tänkte eftersom det va en travare.
Ja, vi hade en härlig tur igår me. Men imorsen vaknade jag av snö! Massa snö! Men det blev en mysig uteritt...

Men jag vill ha vår, NU! :)

Jovars, hon kan ganska mycket. Är lite stel och blir lätt framtung, men fattar galopp i båda varven (såvitt jag vet ;)) tog sidförande när jag var ute i förrgår osv, så det är mycket styrka som ska byggas upp.
Igår premiärkörde jag och ägaren henne för första gångens en hon kom från travet (typ 5 år sen), var riktigt härligt att åka efter istället för att sitta på!! :love:

Snö, jag vet :mad: Jag ville verkligen inte ha mer snö, mens å blev det. Jag som tyckte det skulle töa bort så ridbanan blev användbar igen... :D

Jag har automatisk prenumeration för alla trådar jag skriver i (kan ändras under kontrollpanelen), men annars kan du ta "Trådverktyg" som är över alla inlägg på sidan och välja prenumerera där.
Gå in under kontrollpanelen annars o titta, kanske ligger alla dina svarade trådar där också?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 328
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V