Första hjälpen kit?

Sorbe

Trådstartare
Bör man ha något hemma? Vilken fråga, men jag fick en lista när jag var på en stor djurbutik tidigare i veckan med saker de tyckte att man bör ha hemma (smart men ett försäljningsknep kan jag tänka mig).

På deras första hjälpen-kit stod detta med:
ZooLac probiotika vid dålig mage
Klisterbandage (vet-flex till exempel)
Skyddskrage
Blodstillande medel (vid kloklippning)
Termometer
Fästingplockare och fästingmedel

Det enda vi har hemma är termometer och fästingplockare...
Jag har aldrig klippt en klo fel och tänker (försöka) aldrig göra det så det ska väl inte behöva blodstillande medel, men vad är det då för medel man ska använda?
Klisterbandage tänker jag mig bara att katten har av på något sätt om man använder det, men det är väl kanske då skyddskragen är bra att ha också?
Vilken storlek ska man ha på den då?
Vi får hem en MCO nästa vecka så han är ju liten än, men blir gigantisk förmodligen.

De rekommenderar även schampo och balsam för att vänja katten redan från början med tvätt. Jag har aldrig behövt tvätta mina andra katter med något annat än vatten så det är jag inte van vid men jag kan tänka mig att en MCO behöver en tvätt ibland... Och pälsvårdsprodukter som passar rasen tycker de också man ska ha.
Vad ska man ha för schampo, balsam och pälsvårdsprodukter passande en MCO?
Och öronrengöring, Plaque-off, tandskrapa, tandborste och tandkräm står även med på listan.

Sheise! Bör jag köpa något av detta eller är det bara att skita i det tills man behöver det?
 
Sv: Första hjälpen kit?

Det enda jag alltid ser till att ha hemma är saker för sårrengöring.
Aldrig behövt använda det på katt dock.
Blodstoppande medel för katter känns riktigt onödigt. Deras klor är ju barnsligt lätta att klippa. Och det här med tandskötsel har jag heller aldrig behövt hålla på med. Det tas i samband med den årliga vaccineringen, om det skulle behövas.
Ang pälsvård. Om du har tänkt ställa ut så vänja kattungen tidigt. En vuxen mco är inte rolig att bada och föna om den inte är van!
Jag använder anju- beaute och har alltid fått ex presenterad/ ex showcondition på utställning.
 
Sv: Första hjälpen kit?

Termometer, skyddskrage och saker till sårtvätt är bra att ha (alsolsprit, koksaltlösning, sterila kompresser). I övrigt är det väl inget akut man egentligen behöver, det mesta går ju att köpa vid behov på något apotek.
 
Sv: Första hjälpen kit?

Jag googlade lite och hittade på djurhälsobutiken en förbandslåda för hund/katt, allt man behöver, förpackat i ett resepaket. Funderar lite på om jag ska beställa en sån. Då kommer kisse redan från början att ha egen termometer, egen pincett och eget bandagematerial samt en första-hjälpen-guide, och det kommer att vara lätt att ta med om vi får för oss att resa mycket, om vi vill ställa ut t ex. Det som saknas är väl halskrage och blodstopp, samt bacillusk-drycken.

Men jag funderar vidare lite till. Kan ju packa ihop ett eget kit i en systemet-kasse också! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Första hjälpen kit?

Ja termometer bör man ju givetvis ha. Det är så självklart för mig så tänkte inte på att skriva det.
 
Sv: Första hjälpen kit?

Jag har:
Termometer
Krage
Klisterbandage
Småkompresser
Sårtvätt

Om det värsta händer vill jag kunna lägga tryckförband på väg till vet, och till det är klisterbandage perfekt.

Schampo
Antistatspray
för att kunna bada katten om det behövs. Mina vuxna badar i princip aldrig, men jag ser till att vänja dem som små (alla kattungar härifrån har badat innan leverans) för om man måste börja med tex ringormsbad ska katten inte se det som en plåga. Antistatspray är skönt under knastriga vintrar.

Tandborste och/eller tandkräm är faktiskt ingen dum idé. Ger man mycket ben håller sig de flesta katter ok i munnen ändå, men tyvärr inte alla. Dessutom underlättar munhantering också framtida veterinärbesök, veterinärincheckningar på utställning och liknande.
 
Sv: Första hjälpen kit?

Tack för alla tips!

Jag ska göra ett litet apotek att ha hemma, är bättre att ha något i alla fall än ingenting. :)
Krage, hur brukar man mäta storleken på vad man behöver? Vi ska kastrera katten om tre månader och då är han ju fortfarande rätt liten så det kanske behövs en mindre nu och sen en större senare?

Tandborste pratade jag faktiskt med en person om idag, som jobbar på ett av de mest kända fodermärkena. Hon rekommenderade tandborstning på katt en gång i veckan för att ha koll på allt och sen rent allmänt att katten vänjer sig vid att man håller på i munnen. :)
 
Sv: Första hjälpen kit?

Antistatspray! Var får man tag i det och hur ser flaskan ut?
Känns som en riktigt bra pryl att inskaffa


Och så till TS:
I mina katters apotek finns termometer, vetflexlinda (har behövt användas en gång då kastreringsstygnen på en hona sprack upp och jag behövde hindra smuts från att komma in i buken under resan till veterinären), kragar i två storlekar, sårtvätt, kompresser och fixomull.

När det gäller tänderna så får dom bucacat när jag kommer ihåg och jag kollar alltid tänderna i samband med kloklippning. Borstar tänderna på dom ibland. Vid vaccinering tar veterinären alltid en titt i munnen också.
 
Sv: Första hjälpen kit?

När jag kastrerat mina har dom alltid fått med sig en krage från veterinären, så fråga om det när du bokar tiden. Då behöver du förmodligen inte köpa en egen.
 
Sv: Första hjälpen kit?

Vissa veterinärer skickar med krage, andra inte. Min Yoga skar sig på kragen som veterinärerna använder, så jag har köpt egna med vadderade kanter. Har i olika storlekar nu och är jättenöjd!

41dQzfCrKBL._SL500_AA300_.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp