Första hästköpet, förberedelser?

Förbereda:
Kolla hur det ligger till med stallplatser, finns det ens lediga boxar i stall inom rimligt avstånd och hyra?

Vad man behöver:
Du ska inte köpa något innan du faktiskt hittat en häst. Men grundläggande grejer är ju borstar, akutlåda, schabrak, sadel och träns (ibland följer det med), täcken (kan man köpa in allt efter som årstiden), skydd.
Man brukar märka vad man behöver när hästen har kommit hem och då fyller man på allt efter som :)

Det är mest dom grundläggande sakerna jag tänkte på :) Jag har en låda full med oanvända ryktsaker, så det behöver jag inte tänka på! Akutlåda ja.. vad bör den innehålla?

Sadel, täcken och sånt köper jag när köpet är gjort så allt passar bra! :)

Sedan, hur många x av grimmor etc är bra att ha? :)

Jag skulle säga att man som absolut minst behöver ha 2 grimmor. Den man vanligen använder och minst en reserv. Samma med grimskaft. Just grimmor brukar dock vara en sådan sak som man snabbt samlar på sig mängder utav.

Jag går i tankar till mitt allra första hästköp. Vad behöver jag förbereda? Vad ska jag köpa?
Stallplats en grimma och grimskaft är en bra början. Man köper sen utefter vad det blir för häst, köper det som är nödvändigt efterhand. Ingen idé känner jag riktigt att köpa på sig grejer innan man har skaffat hästen.

Klart sjukgrejer och liten förbandslåda aldrig är fel att ha innan, det är ju trots allt stor skaderisk precis vid köpet med nytt stall, nya omgivningar, nya hagkompisar etc. Men i övrigt så köper man ju saker och ting efterhand som man behöver dom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 138
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 923
Senast: Editten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 150
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka