Första hästen?

S

Saaarah

hej! vet inte riktigt var jag ska skriva det här, så det blir som det blir.. :)

jag hade planerat att köpa häst nu till sommaren (eller efter, eftersom jag har hört att många ägare får "panik" när de inser allt ansvar med häst (?))

jag är 168 (ung, ngt längre kanske) och väger 68 kg. Har ridit reg. i 8 år, har god hästvana av både unghästar & problemhästar. Undrar om någon här vet vilken sorts häst ni tycker det låter som jag ska ha? Kommer lägga till att detta kommer att bli min första häst, men är bekant med ansvaret ! :D (typ ålder, ras, utbildning, m.m. hästen kommer användas mest till "skogsridning" och lite tävligar!) :banana:

Sv: Första hästen?

Ras är väldigt svårt att avgöra eftersom det är så individuellt vad man tycker om. Men jag tycker att du ska köpa en välriden häst runt 10 år, då är den inte för ung men inte heller för gammal. Om du vill kunna tävla lite så är det väl lagom med en utbildning på LB-LA beroende på vilka ambitioner man har. Det viktigaste är ju att hästen är väl grundriden, sen kan man med hjälp av en tränare bygga vidare.
Lycka till med ditt hästköp. :)

Hmmm, lite klurigt att försöka svara på... Men efter att nyss ha köpt en supercool häst som inte var så supercool när allt kom omkring, :eek: (har ju bara hållit på i 25 år :o ) måste jag rekommendera först och främst en häst som du känner att du kan hantera. Du ska kunna känna dig trygg och lugn med hästen. Sedan är det ju faktiskt viktigt att det "klickar" du måste falla för hästen och verkligen gilla den. :love: Jag har själv haft hästar (inte så många) som jag insett att jag faktiskt inte ens gillar!!! Då är det svårt att få fram motivationen när humöret eller vädret är i botten. :( Vad tycker du själv om ras ålder osv. ? är det viktigt? Själv vill jag ha hästar med "glimten i ögat", strunt samma om det är travare, halvblod, eller fjording. Angående utbildning som oftast hänger ihop med ålder så beror det ju på hur mycket tid och energi du vill lägga ner... Vad är det du vill tävla i för nåt? Ja det var iallafall ett försök till kloka råd, jag återkommer gärna :D

Till skogsridning kan man ha vilken häst som helst. Det var de små orden "och lite tävlingar" som fick mig att reagera. Vad vill du tävla i? Och tänk också så här. Kanske vill du tävla lite mer om ett år eller så och då kanske det är dumt att inte försöka hitta en häst som kan utvecklas. Ett hederligt halvblod kan aldrig bli fel.

Jag tänkte lite som du när jag köpte min första häst. Jag ville bara ha nått att rida i skogen och kanske lite träning hemma på ridbanan inget mer. Nu vill jag träna, tävla och jobba med min häst. Tyvärr så kommer jag inte så mycket längre med min häst. Även om jag älskar min häst och aldrig i livet skulle sälja honom så kommer jag inte att kunna tävla med honom. (Orkar inte gå in på varför.)

Jag vill helst inte ha en förgammal häst. (mest pga att jag har hållt på med "yngre" hästar nu de senaste året) ras kvittar, fast inte kallblod.
jag vill ju utvecklas med/"av" hästen. Egentligen så är det ju bara att jag behöver trivas med hästen, eller rätare sagt, det ska "klicka" ;) sedan så får det väl mer gå som det går! då bryr jag mig förmodligen inte om hästen är 25 eller 5!

Precis så är det med mig och min häst också! När jag fick honom tänkte jag bara "åhh vad underbart att ha en egen häst att ta hand om och ha kul ihop med" skit samma om man bara kan rida i skogen tänkte jag. Men nu vill känner jag ibland att jag vill mer och "blir låst". Visst har vi kommit lite framåt med hans träning och lite enklare dressyr klarar han av men sen är det inte så mkt mer... och jag vill inte pressa honom bara för att JAG vill annat, han är ju lyckligast i skogen. Men samtidigt skulle jag akdrig, och då menar jag ALDRIG sälja honom frivilligt. Eller lämna ifrån mig honom, han är ju min livskamrat ju! visst är det svårt?

8-9 år skulle jag tänka mig att rekomendera isåfall enbart om hästen har en bra grundutbildning, har tittat själv i anonser å när man ser att hästen är van vid allting men det är inte inriden är så suckar man bara å tycker att det enbart verkar jobigt (om man inte har sett hästen så klart)
eftersom att du är van vid problemhästar och inte verkar vilja ha någon häst som man säger gör detta och hästen säger okej på precis allt man ber den om så skulle jag kunna tänka mig att du vill ha en häst som man får jobba med en del, då blir det även kul att få höra hur bra man har lyckats med den.
ras spelar ingen roll så länge man inte har tänkt sig att man ska avla, utan man ska mest titta på om man själv tycker om hästen personlighet och kanske utseende till viss mån, lite beroende på. ska man tävla så är det alltid bra att ha en häst med utsrålning.
165-170 kanske skulle vara en bra storlek för dig, men sådant är väldigt individulet.
vad är det som du är intreserad utav att tävla i egentligen?

Det är ju alltid individuellt, men jag råder ju alltid folk att gå på säkra kort när det gäller första hästen. Även om jag inte praktiserade vad jag predikar. :angel:

Jag hade ridit allt möjligt, gjort allt möjligt, levt i stallet i princip hela mitt liv, förutom när jag satt hemma och läste faktaböcker om dem. Men jäklar va mycket man lär sig första året med egen häst(då hade jag ändå haft "i princip egna hästar" innan).

Alltså det är eg. inte så svårt att ha en unghäst, men det gäller att ha rätt inställning och tänka på varända liten småsak. Har du tex. tänkt på hur en häst reagerar när du tuggar tuggumi? Det hade iaf inte jag gjort förrän min häst sa det åt mig. Nu är inte alla hästar lika känsliga för saker men de registrerar sånt som vi inte tänker på. Än mer en unghäst. Därför tycker jag att man ska skaffa sig en erfaren häst, som växt klart och är hel och fin.

Däremot ingen gammelkus, för då krävs återigen en annan typ av uderhåll av kroppen. Därför - ingen häst som växer och ingen häst där det börjar "knaka i sömmarna".

När man får sin första häst är det heller inte säkert att man vet vad man faktiskt vill göra. Därför är det bra att ha en häst som kan anpasas lite. En häst som kan det mesta och har några "bra" år kvar.

Storlek beror iof på vad du är van vid att rida för hästar, men om man säger att en "normalstor" häst är det bästa i de flesta fall.

Kort då.
Ålder: mellan 7-12 kanske?
Utbildning: kan grunderna i dressyr - kanske Lc-Lb, den bör ju ha hoppat det vanligaste. Ju mer den kan desto bättre såklart.
Mkh: 155-160cm? Det där känner du nog lite själv, men däromkring.
Ras: En ras som passar dina "ridkrav". Det är alltid bra att ha en viktbärande häst, oavsett om man är väldigt lätt. Halvblod kan väl vara ett bra altervativ, de kan se ut på många olika sätt. Satsa på extriör snarare än ras. En häst med kort rygg, välbyggd och fräcsh. Dock avråder jag dig från att köpa en varmblodig travhäst, de kräver en väldigt djupgående och grunläggande ridning. Bättre att köpa en häst som har de fysiska fördelarna, även om varmbloden är väldigt billiga.

Satsa på en frisk häst(utan sjukdomar, tidigare skador, olater). Med olater menar jag ex. krubbitning och liknande. Det är också alltid bra om man hittar en häst som är igång. Köper man en häst som inte är musklad etc. så vet man inte hur den kommer att bli när du väl sätter igång med ridningen.

Titta på allt möjligt, trots att det kanske inte låter perfekt i annonserna. Man lär sig och får kunskap om hur det ser ut på "marknaden" just nu. Och man kan aldrig veta vad en häst kan ge, innan man har provat den.

Hmmm jag brukar läsa mkt annonser vill du ha ett tio årigt halvblod som tävlat LA dressyr så får du betala minst 60 000 (och det är absolut minst) Om man köper en äldre häst, en korsning, en liten häst (under 160) eller en som är knepig kan man komma ner till 25 - 30 000.

Hur mycket pengar du kan lägga har tyverr blivit kärnpunkten för vilken häst du kan köpa!

Jag köpte min för 4 år sedan hade då max 30 000 att röra mig med! Blev en liten (160 precis) relativt oriden (promenadreds) fux som dessutom anföll folk och bets och sparkades vid ryktning. Hon hade dock ett bra steg en väldigt fin exteriör, en härlig attityd till arbete, var utbildad LA hopp/dressyr och var 11 år....

Ska du ha samma häst fast snäll tränad och större måste du va rik!

Svårt att köpa häst!

Lycka till! Och i övrigt tycker jag råden är bra! Köp en världsvan häst som kan en del, är utvecklingsbar (eller typ redan på GP-nivå *le*) och inte dras med skador!

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 478
Senast: Johannna1
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka