Sv: Första hästen?
Det är ju alltid individuellt, men jag råder ju alltid folk att gå på säkra kort när det gäller första hästen. Även om jag inte praktiserade vad jag predikar.
Jag hade ridit allt möjligt, gjort allt möjligt, levt i stallet i princip hela mitt liv, förutom när jag satt hemma och läste faktaböcker om dem. Men jäklar va mycket man lär sig första året med egen häst(då hade jag ändå haft "i princip egna hästar" innan).
Alltså det är eg. inte så svårt att ha en unghäst, men det gäller att ha rätt inställning och tänka på varända liten småsak. Har du tex. tänkt på hur en häst reagerar när du tuggar tuggumi? Det hade iaf inte jag gjort förrän min häst sa det åt mig. Nu är inte alla hästar lika känsliga för saker men de registrerar sånt som vi inte tänker på. Än mer en unghäst. Därför tycker jag att man ska skaffa sig en erfaren häst, som växt klart och är hel och fin.
Däremot ingen gammelkus, för då krävs återigen en annan typ av uderhåll av kroppen. Därför - ingen häst som växer och ingen häst där det börjar "knaka i sömmarna".
När man får sin första häst är det heller inte säkert att man vet vad man faktiskt vill göra. Därför är det bra att ha en häst som kan anpasas lite. En häst som kan det mesta och har några "bra" år kvar.
Storlek beror iof på vad du är van vid att rida för hästar, men om man säger att en "normalstor" häst är det bästa i de flesta fall.
Kort då.
Ålder: mellan 7-12 kanske?
Utbildning: kan grunderna i dressyr - kanske Lc-Lb, den bör ju ha hoppat det vanligaste. Ju mer den kan desto bättre såklart.
Mkh: 155-160cm? Det där känner du nog lite själv, men däromkring.
Ras: En ras som passar dina "ridkrav". Det är alltid bra att ha en viktbärande häst, oavsett om man är väldigt lätt. Halvblod kan väl vara ett bra altervativ, de kan se ut på många olika sätt. Satsa på extriör snarare än ras. En häst med kort rygg, välbyggd och fräcsh. Dock avråder jag dig från att köpa en varmblodig travhäst, de kräver en väldigt djupgående och grunläggande ridning. Bättre att köpa en häst som har de fysiska fördelarna, även om varmbloden är väldigt billiga.
Satsa på en frisk häst(utan sjukdomar, tidigare skador, olater). Med olater menar jag ex. krubbitning och liknande. Det är också alltid bra om man hittar en häst som är igång. Köper man en häst som inte är musklad etc. så vet man inte hur den kommer att bli när du väl sätter igång med ridningen.
Titta på allt möjligt, trots att det kanske inte låter perfekt i annonserna. Man lär sig och får kunskap om hur det ser ut på "marknaden" just nu. Och man kan aldrig veta vad en häst kan ge, innan man har provat den.