första gången

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare tinkyliiing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 289
T

tinkyliiing

Min chihuahua tik har nyligen löpt och tecken tyder på att hon och pojken här har haft lite roligt. Magen är större och även bröstvårtorna. Nu har jag suttit och letat information och råd på internet om dräktikheten och födandet. men utan resultat. Så jag vänder mig till er som kanske har lite erfarenhet på området och kanske kan ge mig tips och råd.
All hjälp tas tacksamt emot, jag vill ju att det här ska gå så bra som möjligt, då det är första gången för oss båda.

Sv: första gången

Till att börja med varför håller man inte en tik och hanne från varandra när tiken löper?
Hur längesen var det när hon löpte?
Är du säker på att hon ska ha valpar? Hon kan ju vara skendräktigt också?
Om jag hade vart i din sits så hade jag valt att ta bort valparna.
En tik som löper första gången är inte mogen psykiskt för att få valpar. Hur gammal är tiken?

Kanske inte de svaren du ville höra men det jag ger dig.

fing20.gif

Läs allting du kommer över!

Hur länge sedan är det de parade sig?? Beställ en tid hos veterinären och kolla om hon är dräktig innan du planerar alldeles för mycket.

Sen ska du komma ihåg att det är djävligt mycket jobb med valpar. Först är det massor med vakande över tiken, sen ska man klara av valpningen och sen är det minst 8 veckor av heltidsjobb. Har du tid för det? Du kan inte lämna tiken ensam med valparna den första tiden! Inget jobb, ingen skola, ingen fika på stan etc.

Kolla med veterinären om hon är dräktig först och främst, är hon det får du läsa på allt du kan och lära dig så mycket som möjligt om det.

Snälla, kära Buke, säg att det är ett troll...

Mitt råd är att åka till vet och kolla om din stackars vavva verkligen är dräktig, och om hon är det ta bort valparna! Skulle gissa på att din tik är på tok för ung för att få valpar när du säger att det är hennes första löp.

Tänk på din tik istället för på dig själv!

Ok nu va jag ju dum och gav för lite information.
tiken är snart 3år och hanen är 1½. Jag ville att de skuulle få valpar men det blev ändå lite fel så hanen är en slug en och tog sig igenom och över allt, så jag försökte hindra dem från att vara ihop när jag inte var hemma. Så där har jag ju lärt mig en läxa nu.

Att det tar en massa tid av mig vet jag och det är jag beredd på att ge! Jag har även min syster till hjälp som, om hon är dräktig kommer flytta hem till mig och hjälpa mig.

Skendräktighet har jag självklart funderat på och att kolla hos en vetrinär är ju klart det bästa för att få veta om hon är dräktig eller ej. Men informationen och tips från er som är erfarna skulle jag hemskt gärna vilja ha ändå. för att det ska bli så bra sommöjligt om hon är dräktig.

1) Köp Hunduppfödarens handbok och läs x antal gånger

2) ul:a tiken vid 30-34 dagars "dräktighet"

3) Prata med erfaren hunduppfödare och veterinär om tiken är dräktig för tips och råd. Kolla även upp om det finns möjlighet att ringa dessa när valpningen börjar om det behövs.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 009
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 844
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet... 2
Svar
35
· Visningar
4 928
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 384
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka