första gången med bettlöst imorgon- vad kan jag förvänta mig?

Sv: första gången med bettlöst imorgon- vad kan jag förvänta mig?

Tack, nu blev ju resultatet över all förväntan... eller om jag tänkt till så kunde jag kankse räknat ut att en så bestämd dam gillar när det inte är saker i munnen.. hur som helst. Hon gillar den som gick runt nacken även om hon blir lite starkare än med bett, alltså hon bryter ut lite ibland å reser sig då hon tycker att det inte är samma nöd i att lyda matte med det... :D men planen är ju att behöva mindre å mindre tränsinverkan på henne så målet är ju att kunna rida med halsring, en braaaaa bit kvar kan jag meddela men nästa steg bli en vanlig sidepull utan den om nacken, sen ska jag börja rida med bara micklemkapsonen, sen grimma å sen får vi se :) stora planer. Men som sagt, allt efter hur det går, hon är ingen snäll å accepterande häst även om hon är en enmanshäst men något i mig vill göra detta för henne, jag tror att man måste puscha förhållandet för att få resultat, eller jag måste puscha mina gränser för att veta vad som håller, så kankse jag ska formulera mig.

En vacker dag ska jag överbevisa ALLAs åsikter om min dam å rida med halsring barbacka! :love:

Så ett bomber bett är alltså ett bett som är handgjort på sötjärn och mässing, för att hästen ska salivera mera och ge den en varm känsla i munnen. Varför är det bra?

Och så är det rundat för att ge ett jämnare tryck i munnen. Det kan jag däremot förstå är bra!

Vad är det för skillnad på Sprenger? Hittar ingen vettig information om dessa bett. Är det ungefär som bomber bett, att det ska vara mer anatomatiskt anpassat än vanliga bett?

Så ett bomber bett är alltså ett bett som är handgjort på sötjärn och mässing, för att hästen ska salivera mera och ge den en varm känsla i munnen. Varför är det bra?

Och så är det rundat för att ge ett jämnare tryck i munnen. Det kan jag däremot förstå är bra!

Vad är det för skillnad på Sprenger? Hittar ingen vettig information om dessa bett. Är det ungefär som bomber bett, att det ska vara mer anatomatiskt anpassat än vanliga bett?

OJ! Många frågor, ska se om jag kan svara annars får andra gärna fylla på:

Varöfr söttjärn å mässing?
På min hässt har det alltid funkat med sötmalm, hon är ganska svår med munnen å lite sötma gör att hon blir lite mer positivt inställd, annars slänger hon runt betten (om det är järn) å hugger å springer omkring med öppen mun, det blir bättre om hon får gå å gotta sig lite. Alla funkar det inte på, har en pojk i stallet som tuggar på bett i sötmallm då det blir så sött å gott å iom att det är mjukt så blir det vassa kanter å så skär han sig så han kan inte ha det.

Den störta skillnaden på sprenger å bomber är framföallt materialet; sprenger är i aurigan, även det är sött å gott men hårdare än sötmalm. Den andra skillanden på betten är vad man kan få i tunna bett. Spenger har ju "bara" sina bridonger som är tunnare än 14 mm (rätta mig om jag har fel) så det finns ju inte så många typer av tunna sprenger, det bra med bomber är att allt du kan få i normala bett kan du även få i storlekar ner till 8mm vilket är kanon för mig. Jag är en ryttare med väldigt känslig hand å har en häst som har liten mun så för ossär det perfekt med bomber då vi helt plötsligt kan få alla möjliga bett å variera mer än vad vi kunde innan då vi fick rida på 2 eler 3 delat bridong, har ett oledat men det kan jag inte "rida" med utan detta måste bara vara helt still för det är för tjockt (14mm o i mässing).

Jag hade ett sprenger kk med rörliga muffringar, tredelat (ej ergonomiskt, det är bara dynamicsserien å 16 mm). Jättebra sålänge jag inte rörde det för då kunde hon inte få plats med ngt annat så då åkte tungan ut å hon gapade.

Sprenger är ett väldigt bra bett, å många hästar gillar det då det är väldigt genomtänkt, ex droppen vriden 45 gr för att inte på ngt sätt gå upp i gommen, men de är tjocka å skulle vlija påstå, lite gamla skolan av tanken med bett då ett tjockt bett vaar snällt mot alla hästar. Sen gör de ju betten i serier å går ju inte att påverka. Bomber följer väl lite den nnya skolan, att tunna bett är bra så länge handen är mjuk. Sen har de ju snappat upp nästan alla bettkombinationer: droppe vinklad som sprenger, rörliga muffbett, tungfrihet, kopparrullar, oledade med tunfrihet, ergnomiska osv. Man kan få allt i det bettet man vill ha, jag är lite trött på att kompromissa :p

svarade jag eller babbalde jag?

Du svarade :) Och en hel del klarnade för mig, tack!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 882
Senast: mily
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 179
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 799
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama