Första gången hotell

MikaTela

Trådstartare
Jaha då ska jag sova på hotell för första gången, hade räknat med att ha med sambon men blev andra planer så åker därför upp utan honom.

Ska sova där 3 nätter och dagtid kommer jag nog mest vara iväg på äventyr antingen på egen hand eller med släkten (är släktträff).

Nu till stora beslutsångest frågan, där jag undrar hur ni hade gjort.

Tagit ett dubbelrum för att få sova i en stor säng. Pris: 2985 kr

Eller tagit ett enkelrum. Pris: 2385 kr

Jag sparar alltså 600 kr på att välja mindre rum, men har svårt att bestämma mig för om det är värt 600 kr att sova i en bred säng. O_o
Kan tillägga att jag enbart jobbar deltid så har inte bästa ekonomin, men har ju haft in i planen att det skulle kosta det dyra då tanken var att sambon och hans plånbok också skulle med.

Sv: Första gången hotell

Jag har aldrig fattat riktigt, men ofta i dubbelrum så är det två separata sängar. Med nån meter emellan. Så det är inte alls säkert att du får en bred säng bara för att du tar det dyra rummet.

även enkelsängar brukar väl oftast vara minst120 cm om man inte bor på billiga vandrarhem?

Jag har aldrig fattat riktigt, men ofta i dubbelrum så är det två separata sängar. Med nån meter emellan. Så det är inte alls säkert att du får en bred säng bara för att du tar det dyra rummet.

Japp. Det är väldigt olika. Det kan vara en eller två sängar.

En av anledningarna till att jag alltid vill ha enkelrum när jag är på tex konferens är att jag inte kan tänka mig att dela dubbelsäng med en främmande person. Då skulle jag inte sova en enda minut på hela natten.

Jag tror det skulle vara bra för hotellen om de kunde ange ifall dubbelsängen gick att dra isär eller inte.
Vill jag ha nattsällskap är det trevligt om sängarna inte glider isär på natten. Och vill jag inte ha det är det bra om de faktiskt går att sära på.

Här är det två 90x200 sängar i dubbelrummet som man kan välja att ha ihop eller isär.
I enkelrummet är det en 90x200 säng.
I övrigt är det exakt samma standard på rummen så är bara sängarna som skiljer.

Kom att tänka på nåt kul jag såg på tv för några år sen.
En kille var superupprörd när han kom till hotellet. För han trodde att dubbel rum var dubbla rum. :D

Jag hade valt det billigare alternativet eftersom du har det lite skralt med pengar.
Finns roligare saker att göra för pengarna än att sova bort dem.

Jag bor på hotell en till tre nätter i veckan. Oftast är det rätt breda sängar i enkelrummen så jag skulle nöjt mig med ett sånt.
Som många påpekat är det ofta två separata sängar i dubbelrum. När maken är med ber vi alltid om att få en riktig dubbelsäng, kingsize säng :-)

Här är det två 90x200 sängar i dubbelrummet som man kan välja att ha ihop eller isär.
Är det så så ger det inte särskilt mycket att ha ett dubbelrum, vet inte hur många gånger jag ramlat emellan sängarna när dom stått ihop. Då ligger man på ena sidan iallafall och då är det lika bra att ta ett enkelrum.

Bor själv en del på hotell i tjänsten och rekommenderar att du, om du väljer det enklare rummet, frågar om det finns möjlighet att uppgradera rummet ("utan kostnad"). Lite osvenskt men oftast hjälper de en glatt om de har låg beläggning, kunden blir än mer nöjd och väljer så klart det hotellet nästa gång =).

Fungerar ju inte alltid förstås men med ett leende kommer man långt.
Tog med mig familjen sist igår på hotell med bubbelpool o stort rum, de hjälpte mig dela så jag kunde betala merkostnaden privat s a s. Perfekt då min fru skulle göra ett ridprov strax utanför Linköping och jag träffa kund i Jönköping. Rummen brukar ju också bli större med priset så kanske det kan vara värt 600:-?

MVH Thomas

jag hade valt enkelrummet. 2 st 90 sängar som man ställer ihop funkar inte som en bred säng, man ligger ändå bara på ena halvan

Har du ont om pengar så förstår jag inte ens vad det är att fundera över..
Och vill ni absolut lägga alla de pengarna på hotell så kan ni väl boka nån natt m dubbelrum bara ni två vid ett annat tillfälle för att lyxa till det lite :)

I enkelrummet är det en 90x200 säng.
I övrigt är det exakt samma standard på rummen så är bara sängarna som skiljer.

Skulle tveklöst valt enkelsäng, jag skulle ändå aldrig orkat bädda upp den andra sängen utan sovit under ena täcket i ena 90-sängen oavsett (kanske slängt lite packning på den andra och det är inte värt 600).

Hugger sista knappen!

Säger som tidigare sagt, boka enkelsäng. Bor då och då på hotell via jobbet och är då alltid själv. Nästan alla gånger får jag ändå ett dubbelrum, men för enkelrumskostnad. Helt enkelt för att många hotell inte har så många enkelrum, men har en lägre debitering när man är en person på rummet.

Och oftast är det ändå två enkelsängar på rummet, dvs 90-sängar. Med ett par meter emellan. Även när jag och min sambo bor på hotell här i Sverige så är det vanligt att hotellet har två 90 sängar som de skjuter ihop när det är ett par och skjuter isär när de bäddar till två kompisar på cityweekend. Typ.
Tror aldrig jag har sett en 120cm säng som enkelsäng här i Sverige. Däremot i USA får man sällan mindre.Men ring hotellet och fråga - då kan de säkert hjälpa dig. Och har du tur så har de låg beläggning och får sympatier med dig, och bokar dig i en dubbelsäng för enkelrumskostnaden :-)

Lycka till!

Säger som de flesta andra har svarat. Skulle valt enkelsäng (även om det visar sig vara en 90-säng så känner inte jag att det blir det minsta trångt, och en dubbelsäng med glipa i mitten känns som en stor risk och himla ovärt) och sen lagt de där 600:- på något roligare än en tom säng. Kanske på de där äventyren på egen hand som du ska ut på? Kosta på dig att göra något extra kul eller beställa in något extra gott!

Enda gången jag varit med om att det har varit en hel säng i ett dubbelrum var på ett litet hotell i London, 140 säng som jag och min syster fick dela.
På hotellet där jag jobbat så var det 2st 90 sängar som sköts ihop om det var ett par och särade dem om det inte var det.
Fanns ett enkelrum av 9 st, så vid behov av fler enkelrum så tog man bara lägre pris på ngt av de enklare dubbelrummen och särade sängarna.

*halvt knapplån*

Tackar er alla för att ni delar med er av era åsikter och erfarenheter, ska välja det enklare rummet istället. :)

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 476
Senast: MJLee
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 807
Senast: aiquen
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 632
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30